Eli mulla on sonyn tv johon kuva tulee hdmi:llä, äänet menee vahvistimeen mielellään optisena (rca:lla toimii jo). Koneesta löytyy creativen äänikortti x-fi extreme gamer, jossa on optinen ulostulo (ainaki sieltä tulee punanen valo). Ongelma on että en saa optisella niitä ääniä kuulumaan, kokeilin tv:n ääniä optisella ja hyvin toimi. Luulen että ongelma on creativessa softa puolella mutta uusimpien ajureiden yms. asennus ei auttanut. Onko jollain ollut saman tapasia ongelmia? Emolevyllä on myös optinen ulostulo (Z68 Pro3), mutta en saa jostain syystä (johtuukko creativesta) asennettua integroidun äänikortin ajureita, tai aninakaan en saa mistään valittua sitä ääni lähteeksi. Emolla on myös hdmi joka tukee äänien vientiä mutta sekään ei suostu toimimaan ilmoittaa että ei ole kytketty. Optinen olisi myös parempi niin ei tarttis viedä ääniä tv:n läpi. Onko kellään ideoita miten kannattaisi toimia? Heitänkö creativen menemään ja tappelen integroidun kanssa, vai onko jotain jippoa creativen asetuksiin. Onko creativesta edes mitään hyötyä ks kokoonpanossa?
Eli ääni pitäisi saada tietokoneesta vahvistimeen digitaalisena. Vahvistimena on denon avr 1905, jossa on optinen in liitin. () Tietokoneessa on integroitu äänikortti (Emo asrock z68 pro3 ) Tietokoneessa on myös creativen sound blaster x-fi extreme gamer äänikortti joka on paraikaa käytössä, molemmissa on (ainakin liitin tasolla) optinen out. () Ongelma on etten saa creativen/ windows7:n asetuksista säädettyä creativen optista ulostuluo käyttöön. Integroitu äänikortti ei näy/ eikä löydy mitenkään! Laitehallinta löytäävain hdmi:n kautta lähtevän äänen, mutta sekään ei toimi, kuva kyllä siirtyy hdmi:llä. Emon hdmi liitintä ei ole tarkoitus edes käyttää, vaan siirtää kuva suoraan näyttikseltä hdmi piuhalla ja ääni optisella joko creativesta tai emolta. Onko vinkkejä miten saan integroidun äänikortin käyttöön? Tai miten saan valittua optisen ulostulon creativen kortilta? Ajureita olen asentanut moneen kertaan.
Uhhuh. Sorry minulta meni nyt totisesti yli hilseen, mutta yritäpä vaikka lähettää yksityisviesti senior member vps358:lle. Minä olen saanut häneltä monta arvokasta vihjettä=ohjetta. OlliJulle
Kiitos vaan luottamuksesta, mutta eipäs mennä henkilökohtaisuuksiin että muutkin saavat apuja.... MrKomppa, mene ohjauspaneeliin, sielä äänet ja aseta oletusäänentoistolaite oikeaksi... Toisto-ohjelmassasi voi olla myös tuon ohittava valinta, esim. VLC:ssä on... T: Vesku
Sound playback device valikkoa on tullut räpälättyä kyllä moneen kertaan. Pitää vielä kattoa josko mm vlc:ssä ois jotain. Tonne vps358:n mainitsemaan valikkoon taitaa päästä myös työpöydän ääni ikonin kautta. Siellä tosiaan näkyy speakers (creative x-fi), Realtek HDMI output(ATI HDMI Audio, not plugged in), SPDIF Out (Creative X-fi). Tota SPDIF outtia olen kokeillut ja vääntänyt sen asetuksiakin, mutta en ole onnistunut saamaan ääniä vahvarille. Miksi ks valikossa ei ole integroitua äänikorttia ja sen optista out liitintä listattuna? Luulen että creative luulee että optisessa liittimessä on esim mikki kiinni(liitin toimii optinen out, linja in ja mikki liittimenä), enkä saa muutettua tätä. Liittimen käyttö pitäisi voida valita creativen volume panelista, mutta ks kohtaa vain ei ole siellä. Creativen ohjeessa ks valinta ruutu on, mutta omassani ei.
Tuhannet kiitokset jjabi:lle. BIOSin räpääminen auttoi. Eli integroitu äänikortti oli "auto" tilassa vaihdoin sen enableen ja kas kummaa nyt saan emon integroidusta optisesta outista valoa ja ääntä vahvarille. Nyt voin pelatessa käyttää creativen äänikorttia, ja leffaa katsellessa vaihdan vaan integroituun. Hommahan tosiaan onnistuu vps358:n kertomalla tavalla. Kiitoskset kaikille vastanneille. Tuo creativen optical out on edelleen mysteeri mutta creativen support on sen kimpussa, jos sieltä tulee ratkaisu ongelmaan postaan sen tänne. Luulen että creative ei tue win7 tarpeeksi. Ks käyttistä ei varsinaisesti mainita creativen sivuilla kovin monessa paikassa tuettuna.
Joo ei mitään, oli itsellä samantyyppinen ongelma joku aika sitten niin juuri tuo samainen BIOS touhu oli syypää...
Palaan vielä aiheeseen, sillä sain tänään toisen viestin creativen customer supportista. En viitsi koko viestiä tähän kopioida, koska creative kieltää sen (jokainen voi miettiä miksi). Kysyin creativen asiakas tuesta miksi en saa valittua äänikortin ns flexijack liitintä toimimaan digitaalisena out liittimenä? Ensimmäinen vastaus kertoi että minun pitää valita flexijack toimimaan digital outtina. Mitään uutta tietoa en siis saanut. Lähetin vielä toisen kysymyksen jossa väänsin rautalangasta että creativen volume paneelissa ei ole ks kohtaa josta flexijacille valitaan oikea käyttö tarkoitus. Sanoin myös etten pysty vaihtamaan flexijackin asetuksia suoraan windowsista koska windows ilmoittaa "Windows shell common DLL has stopped working". Vastauksessa sanottiin että creativen ohjelmistot eivät tue windows 7 ja minun pitää valita flexijack liittimen asetukset suoraan windowsista. Niin ja flexijack on yhdistetty liitin joka on ulkopulisesti kuin 3.5 mm liitin mutta tavallisen naarasliittimen "perällä" on optinen lähetin. Termi lienee creativen oma, mutta googlella löytyy lisä tietoja jos aihe kiinnostaa. En taida jaksaa lähettää creativelle enää mitään, sainhan kokoonpanoni jo toimimaan integroidun äänikortin optisen outin avulla. Hienosti on creative jättänyt softa puolen päivityksen vistan jälkeen. Kaikki creativen ohjelmistot löytyy kyllä vistalle mutta seiskalle löytyy vain uusimmat.