Televisioni ainoat liitännät ovat kaksi scart-paikkaa ja haluaisin äänien tulevan vahvistimeen. Kuinka siis menettelen? Ostin jo sellaisen scart-adapterin, jossa on kolme liitäntää audiolle ja videolle ja tämän ja vahvistimen pistin rca-piuhan. Luulin, että tämä olisi toiminut mutta eipäs vaan toiminutkaan. Teinkö jotain väärin vai kuseeko jokin?
Pistit RCA piuhan vai piuhat (pun/valk). Oletko varma, että tuo piuha ei ole tarkoitettu sisäänpäin menevälle signaalille, siis TV:lle päin!
Eiköhän TV SCART ole vain sisääntuloa varten, katso jos telkkarin takana on RCA paikat ulostulolle. Sitten on vaihtoehto kierrättää kuva ja ääni videoiden kautta josta sitten ÄÄNI vahvariin ja kuva telkkariin(tai telkkarista äänet pois).
>Pistit RCA piuhan vai piuhat (pun/valk). RCA-piuhat. >Oletko varma, että tuo piuha ei ole tarkoitettu >sisäänpäin menevälle signaalille, siis TV:lle päin! Hmm, mistähän tuo selviää? Tällä hetkellä rca-piuhat ovat siis kiinni televisiossa scart-adapterissa(2xliitännät äänelle ja 1x videolle) ja rca:n toiset päät vahvistimessa joko video/dvd/cd ym. sisääntulossa ja kaikkia niitä olen kokeillut. Mitään ei kuitenkaan kuulu. >Eiköhän TV SCART ole vain sisääntuloa varten, katso >jos telkkarin takana on RCA paikat ulostulolle. Ikäv kyllä ei ole rca paikkoja. Televisiohan on siis paska 28' Beko >Sitten on vaihtoehto kierrättää kuva ja ääni >videoiden kautta josta sitten ÄÄNI vahvariin ja kuva >telkkariin(tai telkkarista äänet pois). Videot ovat samanlainen karvalakkimalli kuin televisiokin, eli videoissa on vain yksi scartti, ei mitään muuta.
Kyllä sieltä Scartin nastoilta pitäisi saada äänisingnaali ulos. Katso onko adapterin sivussa sellainen vipu, jolla voidaan valita in/out. Jos adapteri ei toimi, niin osta TV:n ja videoiden väliin selainen scart-johto josta on haaroitettu audio johdin ulostuloa varten valmiiksi.
Eikä telkan manuskassa ole kerrottu, mitä liittimistä saa ulos? Lähes kaikista töllöistä kyllä äänen saa ainakin yhdestä scartista ulos. Netistä löydät helposti scartin pinnijärjestyksen ja sen avulla voit mitata joko yleismittarilla tai vaikka paristolla ja lampulla, mihin pinneihin se RCA:si oikein kytkeytyykään.
Mihin sitä lamppua tai yleismittaria enää sitten tarvitsee kun pinnijärjestys on tiedossa. Sieltä sitten tulee signaali tai ei. Olen itse tuollaisen piiuhan vuosiasitten (10v) tehnyt ja se on toiminut hyvin. Ongelmahan on siinä, että kun kaupasta menet ostamaan tuollaista SCART-RCA härpäkkää niin se ontarkoitettu - yleensä - TV:seen päin meneville signaaleille. Scart liittimessä kun on pinnit erikseen sisään ja ulos Pinnit löytyy vaikka täältä: http://www.digitalspy.co.uk/satellite/scart/
Tälläinen scart-adapteri telkkuun, kytkin asentoon OUTPUT, RCA-piuhat adapterista (L ja R) kiinni vahvistimen [bold]LINE-IN[/bold] liitäntään. Tämä ainakin toimii minulla. Edit: Selkeämpi kuva
Omassa scart-adapterissani ei ole valintakytkintä sisään- ja ulostulolle, joten ilmeisesti siis kyseinen malli on vain sisääntulolle. Mutta eihän siinä, taidanpa kipaista kauppaan etsimään yllä olevan kuvan kaltaista liitintä. Kiitokset kaikille vastanneille!