Äänikortti, muisti, virustorjunta, dvdasema -ongelmia

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Santa11, Jun 27, 2011.

1. Santa11

Santa11 Member

Trophy Points:
    11
    Kirjoittelen nyt töistä, lisätietoa koneesta ja vaivasta tulee myöhemmin kotoa.

Eli vajaan vuoden vanha kone ja nyt on alkanut tulla ongelmia vähän kaikkialta.

Ensinnäkin kone päätti yhtäkkiä viime viikolla, ettei löydä äänikorttia (integroitu). Koitin asennella ajureita, tsekata BIOSta ja muutenkin etsiä vikaa, löytämättä sitä. Tähän asti oli toiminut ongelmitta.

Muistit on taas koko koneen pystyssä olon ajan reistaillut vähän, luultavasti koska emolevy ja muistit eivät olleetkaan täysin yhteenkäypiä. Lisäksi toinen muisti oli rikki ja se uusittiin takuussa. Silti kone kaatuu ~ kerran viikossa blue screenillä, eikä mem test ole mennyt täysin ongelmitta läpi (tätäkin kokeilen tänään vielä uudestaan kotona).

Virustorjunta ongelma tuli tässä viime viikolla myös. Kun teen F-Securella "Täysi koneen tarkastus", löytää se kohteita (eli tiedostoja) 1-43. Sitten kun ajan netissä samanlaisen "Online Scan" -tarkastuksen, löytyy näitä kohteita se rapiat 60 000 (Löysi myös 2 troijalaista). Ja olen koneen ainoa käyttäjä ja siis kaikki oikeudet jne, joten siitäkään ei pitäisi olla kyse. Tästä vaivasta lähetin myös viestiä jo F-Secureen, mutta vastausta ei ole vielä tullut.

Lisäksi koitin kuukauden sisään käyttää DVD-asemaani asentaakseni yhtä peliä, mutta se ei toiminut. Kone tietää että minulla on asema, mutta ei regoi mitenkään jos laitan sinne dvd/cd:een ja koittaessani käynnistää dvd:n ollessa sisällä pyytää kone laittamaan levyn sisälle. Tätä ennen olen käyttänyt asemaa vain 1 kerran, koneen alkuajoilla ja silloin se toimi, joten minulla ei ole tietoa missä välissä se on lakannut toimimasta.

Tälläisiä ongelmia minulla. Kerron tarkempia tietoja siis kun pääsen kotiin. Itse ja kaveriporukassa mietimme josko vika olisi emolevyssä, mutta meistä ei kukaan (minä viimeisimpänä) ole näissä asioissa ammattilainen, joten käännyin teidän puoleenne. Anteeksi kirjoitusvirheeni, syylliseksi koitan laittaa Juhannuksen jälkeistä maanantaita.

2. Pihlis12

Pihlis12 Active member

Trophy Points:
    66
    Kannattaisi lähteä purkamaan tuota ongelmaa osissa. Ensimmäiseksi kannattaisi tutkia nuo virukset ja haittaohjelmat pois. Sitten keskittyä rautapuolen ongelmiin.

3. vps358

vps358 Active member

Trophy Points:
    93
    On olemassa online virusskannereita ja "virusskannereita", joiden ainoa tehtävä on saada sivuille eksynyt käyttämään rahaa valmistajan X tekemään "internet Security" -pakettiin joka ei välttämättä ole edes oikea...

Noista ainakin ekat kuusi ovat tunnettujen talojen tuotoksia ja sikäli kohtuu luotettavia. Aina täytyy kuitenkin muistaa, että eri valmistajien ohjelmat eroavat toisistaan joten niiden "löytökyky" vaihtelee myös, samoin löydosten nimeämistä ei ole mitenkää standardoitu...

T: Vesku

4. Santa11

Santa11 Member

Trophy Points:
    11
    Totta vps358.

Tein siis netissä F-Securen online scannin, joka oli siis tyypiltään täysin sama kuin mitä ohjelman olisi pitänyt tehdä.

5. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Ja esim. F-securen online skanneri taitaa luokitella evästeetkin haittaohjelmiksi, mikä on jo naurettavaa.

Share This Page