Integroitu äänikortti antaa yli 60ms viiveen, kun soitan USB-kytketyllä Roland RD300GX sähköpianolla. Mulla on ulkoinen M-Audio Fast Track Pro muutaman vuoden takaa ja se selvästi vähentää tuota latenssia. Ongelmana on se, että en halua pöydälle ylimääräisiä laatikoita. Eli nyt olis hakusessa PCI tai PCI-E väylään menevä äänikortti, joka osais prosessoida VST-instrumenttien äänet niin, että reaaliaikainen (alle 5ms lantessi) soittaminen olisi mahdollista eikä aiheuttaisi häiriöitä. Tärkein käyttö on siis USB-pianon soittaminen VST-instrumenteilla. Mic-In liitäntä tai kitaran plugille paikka koneen etupaneeliin olis ehdotonta plussaa. Tietokoneesta pitäs löytyä tehoa (Core i5 3570k), joten äänikortti on ehdottomasti tässä pullonkaulana. Mulla ei oo mitään hajua siitä mitä ominaisuuksia pitää katsoa kun noita googlailee, joten kaikki vinkit olis hyödyllisiä. Budjetti on mitä vaan 100-500 euroa, jos se hinta on perusteltu. Tärkeintä olis tosiaan se, ettei noi VST-instrumentit toimisi viiiveellä eikä pöydällä olis ylimääräisiä laatikoita.
Aika moni suosii noihin setteihin ihan perus ulkoisia USB audio interfaceja hintansa ja käytettävyytensä puolesta. Jos sulla sellainen jo on, niin joko voit yrittää etsiä kompaktimpaa ulkoista korttia, parempaa sisäistä tai tyytyä nykyiseen. Sisäisissä korteissa taitaa useasti olla huonommat liitännät ihan vain fyysisen koon rajoittamana. Saat ulkoisen kortin TRS ja XLR -liitännöillä huomattavasti halvemmalla. Ja lisäksi olen pariin kertaan kuullut, että nuo sisäiset kortit tahtovat kerätä jostain syystä koneen sisuksista häiriötä, jotka kuuluvat white noisena äänityksissä. Monesti näissä audiohommissa niitä laitteita alkaa kertymään ja sitä on hankala kiertää. Nuo USB audio interfacet ovat paikoin erittäin kompakteja, jos joihinkin pro räkkeihin aletaan vertaamaan. Tässä ja tässä on ainakin jotain PCI-äänikortteja. Hinnat lähtee aika rajusti nousuun verrattuna ulkoisiin kortteihin. En osaa itse suositella tuosta mitään, mutta muusikoiden.netin "Koskettimet" tai "Tietokoneet ja musiikkiohjelmat" palstoilta saattaisi joku osata paremmin neuvoa näissä hommissa. Ja vielä se, että jätä kaikki perus pelikäyttöön tehdyt äänikortit suosiolla pois, niillä ei tee musiikkihommissa mitään. Noista korteista kannattaa katella ihan käyttäjäarvosteluja, niistä paljastuu lapsukset ja plussat aika hyvin. Ihan peruskorteissakin taitaa nykyään olla nuo 24bit resot ja 96kHz näytteenottotaajuus, joten noita alemmas en itse menisi. Sitten liitännät ja niiden määrät tarpeen mukaan, eli kiipparin kohdalla varmaan XLR tai 6.3mm input on tarpeen. Output sitten kans omien kamojen mukaan. Softat on myös yksi huomionarvoinen juttu. Jotkut laitevalmistajat laittavat ihan kalliiden laatusoftien lisenssit raudan mukana, mikä voi olla isokin plussa. Tietty jos softat löytyy jo kotoa, niin tuon voi sivuttaa.
Tässä asiassa on alettu menemään ihan perse eellä puuhun. haetaan selkeetä ja kirkasta ääntä, jne ja odotetaan että ne löytyy äänikortin ominaisuuksista. joten peruutetaampas hieman. Ihan ekana. Jos nyt vakavissaan tai edes puoli vakavissaan tekee musiikkia niin silloin pitää löytyä mikseri. Hyvä mikseri, hyvät soittokamat ja laulukamat on kaiken a ja o. Sen jälkeen etiskellään äänikorttia jonka ei tarvi maksaa 500€ kun kaikki perusasiat on hallussa. Itse ostin tollasen 30€ huutonetistä ja riittää noineenkin musiikin nauhottamiseen, eli aina kallein ei ole parasta. Joskus tekee hyviä löytöjä esim. just huutonetistä. Ja se viimonen silaus millä saadaan se raita kuulostamaan hyvältä on miksaus. Ja sen oppimiseen ja siihen perhtymiseen löytyy netistä ihan järkyttävästi tietoa. Eikä sitä opi päivässä tai kuukaudessa.
Tässä ei olla menty perse edellä puuhun. Nauhoittaminen ja MIDI-instrumentit on kaksi ihan eri asiaa. Nauhoittamiseen tarvitaan toki laadukas mikrofoni, kitara, yms... Sen sijaan, jos haluaa soittaa esimerkiksi Massivella tehtyjä soundeja "reaaliajassa", tarvitaan laskentatehoa äänikorttiin ja prosessoriin. Se äänikortti tarvitaan ymmärtääkseni viiveettömään soittamiseen. Ainakin Fast Track Pro:lla sain viiveen 60ms->8ms ilman että ääni särkyi soittaessa verrattuna koneen integroituun korttiin. Eli hyvä ja tehokas kortti mahdollistaa "biisin" kuuntelemisen samalla, kun siihen soittaa lisää midiraitoja. Jos haluan tehdä virtuaalisilla instrumenteilla musiikkia harrastemielessä, voin erittäin hyvin käyttää softaan kuuluvaa mikseriä enkä tarvitse ulkoista mikseriä. Ja siihen, että USB-pianon ääni ei tule jälkijunassa (tai säristen ulos) soittotapahtuman aikana, tarvitsee laadukkaan, ei kenties kallista, äänikortin. Näiden tietojen pohjalta siis ei kannata kovin paljon miettiä tuota äänityskäyttöä (joka olis plussaa, mutta aika toisarvoista) sen white noisen takia, koska ehdottomasti haluan sen kortin koneen sisään. Pianoa tulen siis käyttämään vaan USB:n kautta, koska en jaksa uskoa että sen 500MB/s väylänopeus on mikään pullonkaula siinä äänen prosessoinnissa. Eli lähinnä tarvin sen äänikortin juuri tätä reaaliaikaista prosessointia varten. Outputiksi riittänee mun nykyiset Sennheiserin luurit, koska kerrostaloasunnossa meteliä pitää välttää. Ajattelinkin käydä muusikoiden.netissä, mutta se foorumi tuntui vähän liian sisäänpäin lämpiävältä, kun edes hakutoimintoa ei voinut käyttää ilman rekisteröitymistä!
Ihan totta on se että midiraitojen tekemiseen ei vaadita mitään ihmeellistä, aikoinaan tehtiin midimusiikkia win 98 koneella ja kaikki saatiin purkkiin ilman ongelmia. Tuo oma avautumiseni olis lähinnä yleisellä tasolla. Muutamat viime aikoina kyselleet äänikorteista ja musiikin tekemisestä täälläkin. Tarkotin ja edelleen tarkotan sitä että se äänikortti ei ole mikään oikotie onneen ja hyvään soundiin vaan vaaditaan paljon muutakin. Tuntuu että nykypäivänä edes soittotaidolla ei ole merkitystä kun kuvitellaan äänikortin korjaavan jopa virheetkin raidalta. Se saa tälläsen old-school muusikon vieterin kiristymään. Mutta joo, ei mitään henk.koht sulle Edit:Ja jos raha ei ole este niin tietenkin erikseen nauhottava moniraituri ratkaisee viive ongelmat, ym... Sekä se mikseri jos löytyy niin voit kuunnella omaa soittoa reaaliajassa niin että koko kappale soi taustalla.
Siis ei missään nimessä se äänikortti tee sitä musiikkia mun puolesta. Mutta enkö silti ole oikeassa, että se äänikortti ratkaisee tämän latenssiongelman? Ja onhan nuo midi-instrumentit kehittyneet valtavasti... Paljon enemmän laskentatehoa tarvitaan siihen, että ääntä tuotetaan reaaliajassa samalla kun soittaa verrattuna Win 98 akoihin. En ymmärrä mihin tarvin mikseriä vieläkään, koska sen äänenhän saa tulemaan siitä äänikortista suoraan mun luureihin..? Eli ohjaa kaiken äänen musasoftasta ja pianosta luureihin softatasolla, ei tarvi mielestäni mihinkää mikseriä. Ainakin siinä USB-äänikortissa mikä mul on, on luureille paikka.
Tietokoneen kotelo toimii kyllä faradayn häkkinä. Ei ota häiriötä ulkoa eikä säteile naapuriin. Mutta se kopan sisässä on montakin "radioasemaa". Joten sisäisen äänikortin suojaaminen niiltä häiriöiltä on ... Ulkoisessa kortissa riittää metallikotelo, niin faradayn häkki on valmis itse kortille.
Mun edit "Ja jos raha ei ole este niin tietenkin erikseen nauhottava moniraituri ratkaisee viive ongelmat, ym... Sekä se mikseri jos löytyy niin voit kuunnella omaa soittoa reaaliajassa niin että koko kappale soi taustalla. " oli lisäys siihen että myös sen kautta voi kuunnella raitaa samalla kun soittaa, sekä pääpointti oli tietenkin se että jos hankkii moniraiturin niin sillon tarvii ehdottomasti mikserin.