Ääniportit lakkasi toimimasta kummasti!

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Julkke, Jul 10, 2013.

1. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Juu, elikkä mulla tapahtu aika ihmeellinen juttu.
    Eli siis, mulla on ollu kuulokkeet aina etukotelon ääniportissa kiinni. Kerran kun vaihdoin hetkellisesti näytönohjainta, lakkasi äänet toimimasta. Mulla oli muistaakseni kuulokkeet kiinni portissa. Samalla kun oli uusi näytönohjain (en ollut ennen käyttäny), ei äänet kuulunu siitä portista. En sitten ruvennu säätämään äänien kaa ku piti vaa testata erästä juttua (näkyy mun ekasta ketjusta mitä duunasin, tuskin liittyy mutta linkkaan kuitenkin: http://keskustelu.afterdawn.com/t.c...haus_ongelman_kanssa_jo_pitkaan_apua-962434/)

Sitten kun vaihdoin takasin vanhan näytönohjaimen, katoin että olis piuhat oikeessa kohtaa emolevyssä, joskus irtoilee kun otan näytönohjainta pois. Oli oikeissa paikoissa ja kunnolla kiinni. Pistin päälle eikä vielkää toiminu. Kokeilin sitten takana olevaa emolevyn porttia, mutta se on ennenkin reistaillut oudosti eli ei siinäkään toiminu. Kuitenkin, ongelma ois nytten etuporteissa.

Selvästi kone löysi kuulokke piuhan sekä mikki piuhan, sillä kun pisti kummatkin, näkyi erilailla playback deviceissä (en nyt muista mikä se oli suomenkielen windowsissa), kuin sillon kun otti toisen piuhan pois. Elikkä, ongelma näytti ohjelmistomaiselta.

Tietenkin ekana halusin laskea pois että ongelma ois kuulokkeissa. Pistin kännykkään ja biisin soimaan. Toimi aivan normaalisti. Sitten taas etuporttiin. Ei taaskaan toiminu lainkaan. Päivitin sitten emolevyn ääni ajurit. Ei suurempaa muutosta, paitsi nyt se näyttää, että "device found", sitten tulee se asennus jutska missä nimetään, mikä se on (headphones, kaijuttimet..), ja siinä testataan oikea ja vasen kuuloke. Ei kuulunu niiskää mitään, ja tässä ollaan vieläkin jumissa. Ei kuulu mistään mitään, eikä kone ilmeisesti löydä näistä porteista.

Onneksi mulla oli sitten tämmönen adapteri usb porttiin (ostin sen varmuuden vuoksi, jos joskus tarvisin tätä headsettiä käyttää PS3:seen). USB portissa toimi täydellisesti taas. Tälleen olin pari päivää, kunnes tietenkin tämä kiinan ihme adapteri lähti rikki (ilmeisesti, sillä valo joka tuli siitä, ei enää toiminu kun tulin kotiin, eikä kuulunu enää mitään. Kokeilin kaikkea, ei onnistunut, eli rikki tais mennä.)

Sitten kokeilin nappikuulokkeilla, ettei sitten vaan olis joku, että juuri näit kuulokkeit ei löydetä. Ei löytäny näitäkään. Ja kaikki nää toimii esim. mun kännykässä kuunellessa. Tällähetkellä elän tietokoneella äänetöntä elämää.

Mikä vois olla vialla? Oon kattonu kaikki yleisimmät niksit ja naksut netistä, pitäs olla ajan tasalla olevat ajurit ja äänikortti, ilmesesti vielki toimis USB:ssä, mutta kun ei ole adapteria nii ei pysty.

Kiitos tuhannesti kaikille auttajille!

2. PalleTheBoy

PalleTheBoy Active member

Trophy Points:
    58
    Mitä näkyy, kun menet ohjauspaneeli --> laitteisto ja äänet --> toistolaitteet - kohdassa?
    Ettei olisi käynyt niin, että oletuslaitteena on juurikin päässyt livahtamaan tuo äänikortti? Nykyiset äänikortit kun tukevat äänen ulosvientiä.

3. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    :http://puu.sh/3zLCa.png

Tolta näyttää.. Ton pitäs olla kytkettyn, ku kuitenki löytää realtekis laitteen.

4. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Siis siinä jännässä ohjelmassa, jossa voi muuttaa ääntä esim. laittaa kaikua.

5. PalleTheBoy

Trophy Points:
    58
    Outoa. Jos meinaan kuulokkeesi ovat kotelon etuliittimessä, kun tuo tämänhetkinen laite viittaa optiseen ulostuloon (?)

Oikeaklikkaa tuossa ikkunassa, ja katso onko sinullä täppi kohdassa "piilota käytöstä poistetut laitteet" tms.

6. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Näkyy kaikki pois käytöstä otetut laitteet, ongelma ei ole siinä. Tossa mun alkuperäsessä tekstissä mainitsin, että se tuli siinä yhteydessä, kun vaihdoin näytönohjaimen, ja kuulokkeet oli kiinni sillon. Mietin, jos ohjelmisto ois menny jotenki sekasin tai jotain?
    :http://puu.sh/3zMii.png
    Tosta näkee, nvidia on tää mikä mul on nyt, ja vaihoin sillon AMD Radeon HD:seen, ja latasin siihe sitten driverin. Voisko liittyä siihen?

7. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Meinaan, että en usko että onglma on niin yksinkertainen, että olisi vaan joku juttu poistettu käytöstä..

8. PalleTheBoy

Trophy Points:
    58
    Jotain muuta todennäköisesti juu taustalla. Ainoa mikä itsellä muistuu mieleen tuosta realtekista on vain tämä:
    http://aijaa.com/SBNLzx
    Tosiaan ainakin entisellä realtekilla oma kone näytti ylhäällä kaikki käytettävät äänilähdöt, ja jos olin vahingossa optisen valinnut niin realtek antoi tuon popupin, jossa se kysyy onko liitetty laite stereo vaiko headphones. Vastasi tuohon mitä vain, niin ääntä ei kuulunut. Ei auttanut edes tuo ohjauspaneelin ääniasetuksien säätö sillon itsellä.

Todennäköisesti tuostakaan ei mitään apua ole, kunhan muistelin. Nykyään omassa koneessa erillinen kortti.

9. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Nyt mä päivitin ton yhen driverin, ja se löys ton, ja näyttäs et toimis: vaan ei toimi. Ei kuulu mitää. Tämmöst näyttää:http://puu.sh/3zNQo.png

Eli siis, edelleen kuulokkeet toimii esim. kännykässä ja muut nappikuulokkeet yms. ei toimi noissa porteissa.. Mikäköhän vois olla..

10. R4ndom1

R4ndom1 Regular member

Trophy Points:
    38
    Minulla oli vähän samanlainen ongelma kerran, emon äänikortti ei toiminut koska tietokone käytti näyttiksen äänikorttia ja emon äänikortti oli poistunut käytöstä, laitoin laitehallinnasta näytönohjaimen äänikortin pois käytöstä ja otin emon äänikortin käyttöön, ja sitten toimi äänet.

11. Tumpelo666

Tumpelo666 Regular member

Trophy Points:
    48
    Toimiiko emon porteissa eli takapaneelista? Kuitenkin näyttäis tuosta Speaker -ulostulosta ääntä suoltavan ulos.

12. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Tällä hetkellä on näytönohjain (muusta syystä) takuussa, eli mennään emon VGA:lla. Kuitenkin, kokeilin emon porttia, ei toimi siinäkään. Löytää kyllä, muttei kuulu mitään. Tällä hetkellä:http://puu.sh/3Aio1.png

Kokeilin disablaa ja enablaa, ei toimi.

13. PalleTheBoy

Trophy Points:
    58
    Oletko kokeillut jokaikisen ääniliittimen emon takaa? Niin, että musiikit pauhaamaan, ja sitten yksi kerrallaan jokainen portti lävitse?

14. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Kokeilin nyt, ei onnistunut

15. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Helppiä? Ei vieläkää ratkastu... asensin äsken windowsin uusiksi, sen verra potuttaa.. eikä vielkää kuulu?

16. PalleTheBoy

Trophy Points:
    58
    Jos ajuritkin asensit uudelleen tuon puhtaan Windowssin päälle, niin taitaa viitata laitteistorikkoon. Biosista voisi toki tarkistaa, ettei emon äänikorttia ole disabloitu.
    Taitaa mennä erillisen äänikortin ostoon..

17. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Seuraavan kerran kun suljen koneen, tarkistan ton biosista.

Pystyskö mennä emolevy takuuseen jos on äänikortti rikki? Emonkaan portti ei nääs toimi joten vaikuttaa että emon äänikortti ois rikki.

18. PalleTheBoy

Trophy Points:
    58
    No kyllähän aina rikkinäinen takuuseen menee ellei ole itse mitään modailuja sinne räpelletty, eikä silmämääräistä käyttäjän aiheuttamaa vikaa havaita. Hankalaksi tilanteen tekee se, että koneesi portit havaitsevat ne kuulokkeet kuitenkin, eli jotakin eloa siellä emon äänikortissa täytynee olla. Toimiiko mikrofoni emolevyn liitännöissä?

19. Julkke

Julkke Member

Trophy Points:
    16
    Mikrofonikaan ei toimi, ainakaan edessä, en näe syytä, miksi toimisi myöskään takana.

20. PalleTheBoy

Trophy Points:
    58
    Kokeile vielä takaa, aletaan sen jälkeen ihmetellä seuraavaa siirtoa, että kannattaako emo laittaa takuuseen vaiko hankkia erillinen äänikortti, kuten Xonar tms.

Share This Page