Äänitiedoston konvertointi (DVD-audio 192/24)

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Sakarias, Oct 1, 2006.

  1. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Pitäisi saada muutama isohko äänitiedosto pienemmäksi..
    sox ilmoittaa Sorry, don't understand .wav size eli jotain on pielessä.
    Tarkoitus on siis muuttaa 192kHz/24 bit ääntä 48kHz/16 bit eli noin CD laatuiseksi. Olisko jollain kokemusta moisesta.
     
  2. kiiveri

    kiiveri Active member

    Joined:
    Mar 31, 2004
    Messages:
    1,615
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
  3. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Lame on kaiketi paras mp3 pakkaaja. Itse käytän vähän. Amarock osaa myös monta konvertiota tehdä. Mutta tässä ei toimi.

    Löysin tälläisen http://www.lcscanada.com/audiomove/
    n. 400 megan 192kHz/24 musatiedostot pienenee kummasti kun ne muuttaa 48 kHz /16 formaattiin (wav). Kun vielä pakkaa flac-formaattiin niin pienenee lisää. Joku päivä täytyy testailla ihan kuulokkeilla onko äänessä eroa. Ihmettelen vielä miksi sox ei toiminut mulla.
     
  4. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ongelmana on se, että alkuperäisen kappaleen resoluutio on 24bit. Tällä hetkellä suurin osa äänikorteista on vain 16-bittisiä. Tarkoittaen sitä, että softien kehittäjät yleensä kehittävät softat vain 16-bittiset äänentarkkuudet mielessä -> ongelmia voi esiintyä, mikäli ääniresoluutio on jokin muu kuin 16bit. "Pro-audio" softien kanssa taasen ongelmia ei yleensä synny, mutta mp3 yms; pakkaajia ei välttämättä "pro-audio" puolelta löydy.

    Itse en olisi kyllä lähtenyt häviöllisesti kappaleita pakkaamaan. Olisin muuttanut ne suoraan flac formaattiin, jolloin kappaleen koko olisi arviolta pienentynyt n. puoleen. Yhden gigatavun hinta nykykiintolevyillä on jo niin pieni (ja halpenee koko ajan), että ei minua ihmeemmin haittaa, vaikka albumi viekin levyltä sen gigatavun :)
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Ahaa sox ei siis tue 24 bittiä wav. Eikä taida kovin moni muukaan softa - ainakaan vapaa. On kyllä pakattu flac formaattiin. Onnistuisko edes resamplaus hieman alaspäin. Kyllä 96 kHz/24 bit mulle piisaisi. Äänessä on kyllä eroa 192 kHz mp3 filuihin, mutta on tiedostojen koossakin.

    No ei niitä tärkeimpiä juttuja. Vieköön yksi levy sen n. 2 gigaa levyltä.
     

Share This Page