Ärsyttävää bugailua Fedora 14

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by MOHKOKAWA, Dec 28, 2010.

  1. MOHKOKAWA

    MOHKOKAWA Member

    Joined:
    Jul 7, 2010
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Moi ! Mulla on ollut seuraavat kaksi ongelmaa joiden ratkaisuun ei vaan tiedot ja ymmärrys riitä. Pienempi on se että "Sijainnit" yläpalkki ei vaan pelitä. kun sieltä vaitsee jonkun kansion tulee vain virheilmo tyyppiä:

    Package: gvfs-archive-1.6.6-1.fc14
    Latest Crash: ti 28. joulukuuta 2010 20.24.40
    Command: /usr/libexec/gvfsd-archive file=/home/olli/Lataukset
    Reason: Process /usr/libexec/gvfsd-archive was killed by signal 6 (SIGABRT)
    Comment: None
    Bug Reports:

    Tämä ei sinänsä juuri häiritse koska "Tietokone" kuvake toimii täysin normaalisti.

    Toinen on se että parisen päivää sitten tulleen päivityksen jälkeen mikään elokuva ei näy..
    Mitään erityistä muuta ei ole tapahtunut joten luulisi sen liittyvän siihen päivitykseen..?

    Miten sen viimeksi tulleen päivityksen voi peruuttaa? Mitä kannattaisi tehdä?
     
    Last edited: Dec 28, 2010
  2. MOHKOKAWA

    MOHKOKAWA Member

    Joined:
    Jul 7, 2010
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Asensin Atin ajuritkin uudestaan kun ajattelin että päivityksessä vaihtui kerneli mutta eipä auttanut sekään :(
     
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Sijainnit toimivat minulla ihan niinkuin sen pitääkin. Millainen laitteistosi?
    Mitä, ja miten elokuvia katselet? Käytössäni on useita katselusoftia, sillä kukin niistä sopii kulloinkin tiettyihin tarkoituksiin. Esim. VLC:llä on jo omat koodekkinsa, kun taas yleensä Mplayer on kevein multimediaohjelma ja Kaffeine yksinkertainen DigiTV -softa muiden multimediaominaisuuksiensa ohella.
    Minulla kaikki toimii, niin ennen päivityksiä kuin päivitysten jälkeen.
    Tarkistapa, että kaikki koodekit ja muut multimediapaketit on asennettuna http://linux.fi/wiki/Fedoran_asennuksen_jälkeiset_toimet#Multimedia
    Komennolla
    Code:
     ls /etc/yum.repos.d 
    selviäisi, mitä ohjelmalähteitä on käytössäsi.
    Noistakin voisi ehkä jättää -testing.repot huoletta käytöstä, mutta kaipa Fedora-jakelun "filosofiaan" kuuluu käyttää/testata myös kokeellisempia ohjelmia.
     
  4. MOHKOKAWA

    MOHKOKAWA Member

    Joined:
    Jul 7, 2010
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Moi, repot on vissiin kyllä kunnoossa.

    adobe-linux-i386.repo rpmfusion-free-updates.repo
    fedora.repo rpmfusion-free-updates-testing.repo
    fedora-updates.repo rpmfusion-nonfree-rawhide.repo
    fedora-updates-testing.repo rpmfusion-nonfree.repo
    obs-games.repo rpmfusion-nonfree-updates.repo
    rpmfusion-free-rawhide.repo rpmfusion-nonfree-updates-testing.repo
    rpmfusion-free.repo

    Itse asensin ensin sen Kaffeinen ja se ei ala toistamaan ollenkaan vaan ikään kuin hyppii se elokuvan muutamassa sekunnissa. Se Mplayer on vissiin liian yksinkertainen tai sitten minä olen, en saanut sillä mitään näkymään vaikka asensin.

    Sitten asensin xinen, joka toimii virheittä.. :O

    Tämä Totemkin käynnistyy kyllä mutta jää sitten siihen, ei vaan toimi.

    Olisi pitänyt pitää se Fedora 13 ja jättää tämä päivitys kokonaan pois, tai pitää se 12 niin vielä parempi..

    Niin se mun PC: sekalaista silppua AMD varhaisimpia 64 prosuja, pari kovoo, 1G muistia ja ATI 4650
     
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    En henk. koht. pidä -rawhide.repoista. Tosin en ole tarkastanut, mitä ne ylipäätään tarjoavat, mutta ne lienevät testing-repojakin kokeellisempaa softaa. obs-games.repoa en taas tarvitse.
    Kaffeine toimii myös DVD-soittimena, mutta onhan se raskaampi moninaisten ominaisuuksiensa vuoksi.
    Mplayer taas on komentorivisofta, jota siis komennetaan päätteellä. Esim.
    Code:
     mplayer dvd://1
    Mplayerille on graafinenkin lisuke Smplayer. mplayer komento päätteessä kertoo ohjelman syntaksista. Ja komento man mplayer antaa hieman vinkkiä ohjelman monipuolisuudesta.
    Tuo oikeastaan ei käy Fedorasta puhuttaessa. Kulloisenkin jakeluversion tuki päättyy reilussa vuodessa, joten se on vain yksinkertaisesti päivitettävä säännöllisesti.
    Minulla ei ole mitään tuota vastaan, sillä haluan pitää järjestelmäni ajantasalla - tai jopa aikaansa edellä ;)

    Lisäys: myös xine ja gxine ovat käteviä multimediasoittimia kuten totesit.
     
    Last edited: Dec 30, 2010
  6. MOHKOKAWA

    MOHKOKAWA Member

    Joined:
    Jul 7, 2010
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hyvä tietää etten laita niitä rawhide repoja seuraavaan F15, jos en sitten vaihda johonkin minttiin..

    Kokeilin wanhaa wintoosan temppua: poistin ja asensin uudestaan sen totemin muttei vaan siltikään..

    Onko tähän jotain diagnostiikka ohjelmaa tai mitä kannattaisi mahdollisesti asentaa uudelleen?
     
  7. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Linuxissa yleensä ohjelman poistaminen ja uudelleen asennus ei pitkälle auta. Yleensä käyttäjän konfiguroinnit ovat yhä tallessa piilotiedostoissa esim. .config/share
    Joskus ongelmia voi ratkoa, luomalla uusi tunnus ja koettaa, olisiko henk. koht. asetukset jotenkin vinossa.
    Toki Linuxiin on monenmoista diagnoosisoftaa, mutta yleensä /proc hakemistosta löytyy kaikki tarpeellinen. Esim. cat /proc/cpuinfo. dmesg taas kertoo omaa karua kieltään, sekä tiedostot /var/log -hakemistossa omaansa. Fedora/RedHat spesifejä ovat mm. setup, system-config-services jne...

    Lisäys: Mintistä en osaa sanoa mitään (en ole tainnut sitä asentaa edes sen perustuessa Mandrakeen/Mandrivaan), mutta nykyisin Mint perustunee Ubuntuun, joka on minulle jo paljon tutumpi Debian-pohjainen jakelu. Itse en yhtä vaihda... olen täysin tyytyväinen Fedoraan.

    PS. Viimeksi olen asentanut Fedoran puhtaalta pöydältä konepäivityksen jälkeen, kun siirryin 32-bittisestä 64-bittiseen järjestelmään. Ext4-tiedostojärjestelmämuutoskaan ei välttämättä vaatisi uudelleenasennusta, koska varmuuskopiolta järjestelmä olisi suuremmitta ongelmitta palautettavissa.
    Mutta 32bit -> 64 bit ei onnistu ilman uudelleenasennusta.

    Joissakin tapauksissa, voi olla yksinkertaisempaa "tehdä windowssit" eli asentaa järjestelmä uudelleen tyhjälle pöydälle kuin koittaa ratkaista ongelmia. Tosin tuo on raukkamaista niitä kohtaan, jotka koittavat ratkaista ongelmansa fiksusti.
     
    Last edited: Dec 30, 2010
  8. MOHKOKAWA

    MOHKOKAWA Member

    Joined:
    Jul 7, 2010
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    He empä edes tiennyt noista pikkuohjelmista.. no nyt tiedän ainakin mikä prosessori tässä on :)
    Mulla on ollut "aina" koneissa vähintään kaksi kovoa mikä helpottaa windowsin asennusta, eli oon tottunut asentamaan aina tyhjälle pöydälle. Täytyy tosiaan luopua ensi päivityksessä noista rawhideista, ja asentaa se 15 vielä puhtaalle pöydälle. Koittaa sitten jatkossa selvitä päivityksellä. Tai prkl, taidan vetää tän 14 uudestaan ilman rawhideja kun siihen uuteen menee kuitenkin monta kuukautta. Menee tosin monta työläästi asennettua peliä samalla :)

    Mutten tänään, tänään juodaan ja ammutaan raketteja. Hyvää uutta vuotta sinulle ja muillekin!
     
  9. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Mitenkäs äänet toimii? Jos äänilaite on varattu niin soittimet helposti kaatuilee.. Aina kannattaa vilkaista dmesg ym lokit.. ALSA:kin voi temppuila tai käytössä oleva äänipalvelin. Itse olkkarin poppi/leffakoneessa pukkaan äänet suoraan alsalle ja työpöytänä joku kevyt ikkunamanageri ilman ylimääräisiä palikoita...virranhallinta, näytönsäästäjä, järjestelmän huomautukset pilaavat helposti leffanautinnon.

    Ohjelmia kannattaa käynnistää konsolissa, niin saa infoa mahdollisista ongelmista. mplayer toistaa lähes mitä vain ja on suht helppo kääntää myös lähdekoodista jos jakelun versio on rampautettu jonkin kodekin osalta lisenssisyistä. mplayerille löytyy myös useita graafisia käyttöliittymiä. Jos haluaa laadukasta ääntä ulos esim. av-vahvistimesta niin kannattaa pistää ne bitit sinne digitaaliseti ilman muutoksia. aplay -l ja aplay -L antaa infoa alsasta ja äänilaitteista. .asoundrc on se paikka mihin tulee ALSAn asetukset..jota voi joutua hieman muokkaamaan jos halua oletus ulostuloksi esim HDMI liitännän tai jos ei halua että CD ääni resamplataan pilalle.

    Linux systeemistä saa kyllä hyvän äänen ulos ilman kolmannen osapuolen ajureita toisin kuin Windows systeemissä. Se että leffat toistuu niin, että tekstit ja äänet ovat hyvin synkassa ja kuva on hyvä vaatii aina säätämistä. Full HD kuva vaatii myös paljon tehoa jos näytönohjain ei osaa purkaa videota.
     
  10. MOHKOKAWA

    MOHKOKAWA Member

    Joined:
    Jul 7, 2010
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Moi, äänet toimii hyvin ja mikä minusta ihmeellistä: elokuvasoitin toistaa mp3 normaalisti mutta leffat, näitä ripattuja, ei sitten käynnisty. Ennen toimi virheettä ja muuta ei ole tapahtunut kuin se yksi päivitys. No onneksi tuo xine toimii. Mulla on tarkoitus rakennella lähiaikoina [vuosina :) ] kotiteatterisysteemi ja ajattelin että laitan linuxin sitten siihenkin käyttikseksi. Tässä koneessa 1080 p kuva on diaesitys.. AMD 3500 prosu ja se ATI 4650. Täytyy vissiin etukäteen vähän selvitellä enne kuin alkaa kasaamaan / tilaamaan..
     
  11. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Blue-ray toisto suoraan levyltä ei vielä onnistu. HD kuvalle auttaa esim VDPAU tuen omaava Nvidian näytönohjain. ks http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo. Jos
    näytönohjaimen rauta purkaa kuvan, niin cpu kuormaa ei juuri ole. leffoihin piisaa
    GeForce 9400 tai parempi, joiden hinnat eivät paljoa kukkaroa rasita. xine-lib on
    tärkeä kirjasto multimediaan - hyvä jos tuo edes toimii. Sitä käyttävät monet soittimet. Ati:n näytönohjaimmia olen karttanut. Beryl työpöytälaajennos voi aiheuttaa
    'repeilyä' videotoistossa. katso nyt edes X:n loki ja toimiiko open gl rajapinta. Todennäköisesti joku videokirjasto puuttuu tai lisenssisyistä pitää hakea ja asentaa
    itse.

    xbmc on kokeilemisen arvoinen. Jostain reposta kannattaa asentaa uusi versio tai kääntää itse lähdekoodista.
     
  12. MOHKOKAWA

    MOHKOKAWA Member

    Joined:
    Jul 7, 2010
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hyviä vinkkejä, pidän mielessä seuraavaa hankkiessa!

    Joo tämän ketjun voi sulkea toteamukseen että olin looseri ja tein wintoosat: asensin Fedoran uudestaan. Nyt ei ole mitään ongelmia, siis tässä koneessa, muussa elämässä kyllä aina välillä ;)
     

Share This Page