PC:ssä on Windows 7. Olen alkanut saada virheilmoitusta 0x80070426, joka näkyy näytön oikeassa alakulmassa olevan Internet-yhteyksiä esittävän palkista avattavassa "Tee ongelmien vianmääritys"-ikkunassa. Ainoa merkittävä muutos koneessa on se, että vaihdoin Telian mokkulan uudempaan langattomaan reitittimeen. Windows päivityksiä olen tehnyt sitä mukaa, kun merkittäviä sellaisia on tullut. Virheilmoitus ei tullut 1. päivänä reitittimen vaihdon jälkeen vaan vasta seuraavana. Välillä se on poistunut ja eilen tuli taas takaisin. Virheen näkyessä kone toimii hitaasti. Googlettamalla olen löytänyt ohjelmia, joilla virheen saa siivottua, mutta molemmat kokeilemani ohjelmat tekevät analyysin ja sen jälkeen pitää maksaa 30 € tms, että ohjelma oikeasti poistaa virheen. Ilmaista ohjelmaa en ole löytänyt. Yhdesä ohjeessa luki, että kannattaa palauttaa Windows johonkin tilanteeseen. Kokeilin sitä ja vanhin palatusspiste oli 30.10. Kun päivitin sen, sekosi kone niin, että Windows istunto ei auennut ollenkaan vaan tuli täysin musta ruutu. Vikasietotilassa sain päivitettyä Windowsin sellaiselle tasolle, että kone aukesi. Nyt kun virhettä ei tällä hetkellä tule, en uskalla päivittää Windowsia ollenkaan. Oletus on, että virhe palautuu lähipäivinä. Onko ideoita?
Ensimmäisenä tulee mieleen, että tuosta langattoman yhteyden vaihdosta se johtuu. Poistitko vanhan mokkulan yhteysohjelman ennen kuin otit uuden käyttöön? Tuo virhekoodi sinänsä viittaa ongelmaan Windowsin aitoustarkistuksessa. Onhan kyseessä aito Windows 7? Yleisenä ohjeena ja omana mielipiteenäni sanoisin vielä, että tuollaisia internetistä löytyviä ohjelmia, joiden ilmoitetaan korjaavan jonkun virheen, ei pidä ladata ja suorittaa. Ei edes ilmaisia saati sellaisia, jotka vaativat rahaa korjauksesta. (Poikkeuksena Microsoftin tarjoamat Fixit johonkin erityiseen ongelmaan.) Jos ongelma ilmenee uudelleen, tee ensin verkkoyhteyden vianmääritys Windowsin omalla verkon diagnostiikkaohjelmalla, ja kerro, mitä se ilmoittaa. Jos kone toimii hitaasti, avaa tehtävienhallinta (Ctrl+Shift+Esc), valitse välilehti Prosessit. Klikkaa alhaalta Näytä kaikkien käyttäjien prosessit ja klikkaa sen jälkeen Su... (=Suoritin) -saraketta niin, että saat ylimmäksi eniten suoritintehoa vievät prosessit. Kerro, mitä siellä näkyy ylimpänä silloin, kun kone hidastelee. Mikä virustorjuntaohjelma ja mahdollinen palomuuri sinulla on käytössä? Onko koneesa ollut aikaisemmin joku muu virustorjuntaohjelma?
Kiitos kommenteista. Windows on aito. En poistanut mokkulan yhteysohjelmaa. Ei tullut edes mieleen sellainen, kun uusikin reititin on ihan plug&play. Sen mukana ei ollut mitään softaa. Kertoisitko vielä, mistä Windowsin verkon diagnostiikkaohjelma löytyy? Käytän vain Windowsin Security Essentialia ja Windowsin palomuuri. Aikanaan oli Fsecure, mutta se rohmusi resursseja.
Yhteysohjelma asentuu, kun liität "mokkulan" ensimmäistä kertaa. Olisi ehkä ollut syytä poistaa vanha ohjelma ensin juuri tällaisten ongelmien varalta. Ohjelma löytyy selaamalla asennettuja ohjelmia, mutta nimeä en pysty sanomaan. Vanhoissa nettitikuissa on muistini mukaan ollut mm. sellaisia ohjelmia kuin Mobile Partner tai Sierra Wireless, uudemmassa Huawei HiLink ja nykyisessä Mobile Broadband HL Service. Diagnostiikkaohjelmaan pääsee ongelmatapauksessa suoraan verkkoyhteys-kuvakkeesta tehtäväpalkin oikeassa reunassa ja valitsemalla Tee yhteyden vianmääritys tai jotain sellaista, tai avaamalla Verkko- ja jakamiskeskus, klikkaamalla kyseistä verkkoyhteyttä ja sieltä painiketta Vianmääritys. Vanhan virustorjuntaohjelman täydellinen poistaminen vaatii usein ohjelman valmistajan sivulta löytyvän poistotyökalun ajamista. Tuo "aikanaan" taitaa tarkoittaa, että F-Securen poistamisesta on jo niin kauan aikaa, että se tuskin on alkanut nyt kummitella.
Sama vika on taas päällä. Netti kuitenkin toimii. Tehtävänhallinnassa ei näy mitään resurssisyöppöä. sdclt.exe, chrome.exe ja taskmgr.exe heiluu listan kärjessä. Mobile.Wifi on asennettu 2014. Ennen mokkulan käyttöönottoa. Tuo on todnäk asennettu koneeseen, kun se on ostettu. PC on tilaustyönä tilattu, ei hyllytavaraa. Verkko- ja jakamiskeskus ei aukea. Tuo tyhjän ruudun ja senkin todella hitaasti. Näytön oikeassa alareunassa olevan verkkoyhteyksien palkkikuvan päällä on punainen ruksi. Kun kone ostettiin, oli minulla puhelinpistokkeeseen laitettu ADSL modemi. Siihen oli langaton yhteys PCstä ja varmaan juuri tuon MobileWifin avulla. PCn takaseinässä on pieni härveli, missä on 2 antennia. Kun luovuin ADSL modemista (koska sain työnantajan ilmaisen nettiyhteyden) ja tilanne tuli mokkula, niin kaikki toimi hyvin. Nyt tämä uusi reititin sotkee asioita. Jostain löytyi ohje, että voisi pudottaa UAC käyttäjätilien valvonnan hetkellisesti pois ja bootata koneen. UAC ei kuitenkaan suostu käynnistymään. Tulee kyllä näkyviin searchilla. Ohjauspaneelin Vianmääritys ei toimi. Jää kellottamaan. Ainoa, mistä on toistaiseksi ollut apua ovat nämä verkosta ladattava korjausohjelmat, joiden pitäisi poistaa em. virhe. Jotenkin ne saavat virheen tilapäisesti eliminoitua, vaikka en maksakaan lisenssimaksua, kun softat sitä lopuksi pyytävät. Kaikenlaisia ohjeita löytyy kuten tämä: https://ugetfix.com/ask/how-to-fix-error-code0x80070426/ Tarkennusta tehtävänhallinnan näkymään: keulassa on "Järjestelmän vapaaprosessi" isolla % luvulla, TrustedInstall on välillä toisena, dvm.exe näkyy välillä, MsMpEng samoin, WMIADAP vilahtaa myös. Suoritinkäyttö on 0-2%. No nyt vika ihan itsestään hävisi. Ainakin tilapäisesti. Pääsin ajamaan verkon tarkistuksia. "Saapuvat yhteydet" osiossa tulee virhettä. Verkkosovittimesta on pitkä raportti. Verkkosovitin on em. koneen taka oleva härpäke ASUS PCE N53.
Nuo muut ovat itsestään selviä, mutta sdclt.exe on Windowsin varmuuskopiointi, jos se sijaitsee kohteessa C:/Windows/System32/. Miksi se oli käynnissä? Jos saman niminen prosessi sijaitsee jossakin muussa kansiossa, kyseessä on ilmeisesti virus. Koneessa taitaa olla muutakin vikaa. Aukeaako Verkko-ja jakamiskeskus ohjauspaneelista kohdasta Verkko ja Internet tai Näytä verkon tila ja tehtävät? Entä klikkaamalla alareunan palkin verkkokuvaketta oikealla? Siitä pitäisi voida valita joko Avaa Verkko- ja jakamiskeskus tai käynnistää suoraan em. diagnostiikkaohjelma klikkaamalla Tee ongelmien vianmääritys. Tarkista Windowsin järjestelmätiedot seuraavasti: Avaa komentokehote cmd.exe klikkaamalla sitä oikealla ja valitse Suorita järjestelmänvalvojana. Anna komento sfc /scannow. System File Check tarkistaa ja pyrkii korjaamaan Windowsin järjestelmätiedostot.
sdclt.exe ei löytynyt muualta kuin System32 hakemistosta. Verkko ja jakamiskeskus aukeaa nyt kun virhe on tilapäisesti kadonnut. Tee ongelmien vianmääritys herjaa "mahdollisesta ongelmasta" PCI kortissa. Ajoin scannow:in. "Windowsin resurssien suojaus ei löytänyt eheysristiriitoja"
Hyvä näin. Ihmetyttää, miksi kyseinen prosessi oli käynnissä varmuuskopioinnin ulkopuolella. Oletko mahdollisesti tehnyt tai ajastanut varmuuskopiointia, joka olisi jäänyt kesken? Vieläkö se prosessi näkyy Tehtävienhallinnassa? Tuo voisi viitata vikaan Wi-Fi-kortissa, mutta se ei tunnu todennäköiseltä, koska Google-tulokset viittaavat Windows-ongelmaan, jonka todellinen syy ei ole selvinnyt. Ainoa toiminut ratkaisu, jonka osuin löytämään, oli aiemmin tehdyn levykuvan palautus. Järjestelmän palautus vikatilanteessa aikaisempaan pisteeseen oli muillakin johtanut pelkkään mustaan näyttöön. Valitettavasti en osaa enempää auttaa, mutta käsitykseni siis on, että ongelma on Windowsissa, mutta en tiedä tarkemmin missä siellä. Kuten alussa totesin, tuo virhekoodi liittyy Windowsin aitoustarkistukseen tai aktivointiin, mutta sen on todettu esiityvän myös tällaisen verkko-ongelman yhteydessä. Ehkä juuri siksi, että aitoustarkistus ei verkko-ongelman takia onnistu(?). Tuossa on pitkä ketju asiasta. Koska virhekoodi liittyy aitoustarkistukseen, kannattaa varmaan tarkistaa, ovatko ketjussa mainitut palvelut käynnissä ongelmatilanteen aikana. Tuo Cryptographic Service on suomalaisessa versiossa Salauspalvelut ja Software Protection Ohjelmistojen Suojaus. Niiden pitäisi siis olla aina käynnisssä ja asetettu käynnistymään automaattisesti. Muihin toimiin tuon ohjeen perusteella ei kannata lähteä, enkä suoraan sanoen osaa auttaa eteenpäin, jos kyseiset palvelut eivät ole käynnistyneet. Mutta ehkä joku muu osaa. https://answers.microsoft.com/en-us...r-doesnt/cdda7f28-da6b-418c-a6d9-dea7abb76cf6
Kiitos vaan avusta ja vinkeistä. Ongelma on edelleen poissa tältä päivältä. Uuden reitittimen takaseinästä löytyi paikka linjapiuhalle. Vedin sen kiinni PC:hen. Nyt asetuksissa näkyy sekä langaton verkkoyhteys että lähiverkkoyhteys. Varmaan kannattaisi kytkeä langaton kokonaan pois? "Poista käytöstä" näkyy Verkko- ja jakamiskeskuksessa, kun klikkaa langattoman verkon kohtaa. Windowsin aitoustarkistuksen epäonnistuminen voisi olla se ongelma. Sinänsä verkkoyhteys on päällä myös silloin, kun ko. virhekoodi tulee näkyviin verkkoyhteyden asetuksissa, mutta joku siinä yhteydessä ilmeisesti jumittaa. Jumin aikana ei esim. ohjauspaneeli toimi normaalisti.
Ei sitä kannata kokonaan poistaa käytöstä. Klikkaa tehtäväpalkin langaton verkko -kuvaketta, valitse kyseinen verkko ja klikkaa Katkaise yhteys. Näin langaton yhteys on saatavissa tarvittaessa helposti uudelleen. Jos langaton yhteys on määritlty automaattisesti muodostuvaksi, klikkaa sitä Verkko- ja jakamiskeskuksessa, klikkaa sitten auki Langattoman yhteyden ominaisuudet ja poista valinta kohdasta Muodosta yhteys automaattisesti. Näin siis silloin, jos alat käyttää langallista yhteyttä ensisijaisena.
Kun vain tietäisi, mitä hakea. Ehkä kannattaa tutkia Valvontatapahtumista punaisella tai keltaisella merkittyjä virhe- tai varoituskirjauksia sinä ajankohtana, jona ongelma on syntynyt. Keksisiköhän @*Trinity* jotain tähän ongelmaan?
Näyttäisi siltä, että "Software Licensing service" palvelu (Ehkä 1pertti katsoo seiskasta suomenkielisen nimen) ei ole päällä. Lisäys : @MazaH Lataa alta tweaking.com työoöydälle. https://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html (Jommasta kummasta "direct download" linkinstä) Aukaise tweaking.com ja valitse: Jump repairs - Open repairs ja pistä valinnat kuvan lailla. Valitse start repairs. Ohjelman suorituksen jälkeen käynnistä kone uudelleen.
Se on tuo Ohjelmistojen Suojauspalvelu, josta edellä olikin puhetta. Palvelun tulee olla käynnissä ja käynnistystavan automaattinen. Palveluja pääsee tutkimaan kirjoittamalla hakuriville services.msc ja klikkaamalla se auki.
Ohjelmiston Suojauspalvelu ei ole käynnissä. Asetuksissa lukee Käynnistystapa: Automaattinen (lykätty käynnistys). tweakingia en vielä kokeillut. Kone toimii taas ihan hyvin. Vika on tullut näkyviin joka 2. tai 3. päivä.