1000Mb/s verkkokaapeli

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Atsaloom, Oct 12, 2007.

  1. Atsaloom

    Atsaloom Regular member

    Joined:
    Jul 14, 2003
    Messages:
    262
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tarvitaanko gigaiselle verkkokortille omanlaisensa täyttä nopeutta tukeva verkkokaapeli, jotta siitä saataisiin kaikki suorituskyky irti? Olen käyttänyt kotiverkossani tavallista paljon ennen gigaisen verkon kehittämistä hankittuja RJ45 verkkokaapeleita, mutta minua on kyllä hieman mietityttänyt verkon suorituskyky ja että siinä olisi toivomisen varaa. Kummassakin kotikoneessa on gigainen verkkokortti ja verkkokytkin on myös 10/100/1000. Siinä palaa kummankin tietokoneportin kohdalla 1000Mb/s-nopeusilmaisimet, joten se ainakin tuntuisi tunnistavan nopeudet oikein. Mutta saisinko enemmän nopeutta isojen tiedostojen siirtoon koneiden välillä uusimalla kaapelit?
     
  2. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Jos haluaa olla varma että toimii gigan nopeudella niin on käytettävä vähintään cat5e kaapelia. Cat6 käy myös hyvin.
     
  3. SSaarinen

    SSaarinen Regular member

    Joined:
    Feb 14, 2006
    Messages:
    1,182
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Jos et kovin pitkää palaa tarvitse, niin itse laittaisin cat6:sta ihan varmuuden vuoksi. Parempi ottaa varman päälle, niin ei tarvitse kärvistellä.

    Edit* Muistathan myös oikeanlaiset liittimet!

    PS. Kyllä käy kateeksi :)
     
    Last edited: Oct 12, 2007
  4. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Cat6-kaapeli. Käytännössä Cat5e ei riitä läheskään gigabitin nopeuksiin. Itse muutaman kerran kokeillut Cat5e-kaapelilla ja parhaimmillani taisin saada gigan yhteydestä irti joku 250Mbit/s.
     
  5. Atsaloom

    Atsaloom Regular member

    Joined:
    Jul 14, 2003
    Messages:
    262
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ok. Tilasin 3 ja 10 metriset suojaamattomat Cat6 kaapelit Verkkokaupasta. Niiden tuotetiedoissa sanottiin gigabittiselle LANille.
     
  6. Atsaloom

    Atsaloom Regular member

    Joined:
    Jul 14, 2003
    Messages:
    262
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No niin, käytännön testitulosten aika:

    Eli testattavana 3m Cat5 & 15m Cat5 vs. 3m Cat6 & 10m Cat6. Välissä D-Linkin 10/100/1000 DGS-1008D jakaja.

    Tiedoston siirto 1 024 595 kt tiedostolle:

    _________Serverille || Serveriltä
    cat5_____1.39 = 99s | 2.16 = 136s
    cat6_____1.38 = 98s | 2.15 = 135s

    Testituloksista näkyy, että cat6 kaapeli voittaa aikavertailussa käsiajanotolla täyteen sekuntiin pyöristyksen jälkeen tiedoston siirrossa kumpaankin suuntaan yhdellä sekunnilla eli keskimäärin yhdellä prosentilla.

    Kerrotaan vielä, että molemmat kiintolevyt olivat 7200rpm -nopeuksisia ja ensimmäisessä koneessa on integroitu Cicada CIS8201 (nForce 2 U400) Gb-LAN ja serverikoneessa D-Linkin DGE-528T PCI Gb-LAN.

    Summa-summarum: Taidan palauttaa uudet kaapelit takaisin kauppaan, sillä marginaali on niin häviävän pieni käytännön yksiaikaisessa tiedoston siirrossa.


    edit:
    Lisätään vielä, että todellinen tiedonsiirtonopeus nopeimmillaan kyseisesessä Gb-verkossa kyseisillä koneilla ja kiintolevyillä näyttää olevan 83,6 megabittiä sekunissa, eli aika kauaksi käytännössä jäädään teoreettisesta maksimista 1000 megabittiä sekunnissa.

    *testaus suoritettu Windows XP Pro SP2 -ympäristössä.
     
    Last edited: Oct 19, 2007
  7. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Teitkö nuo testit cat5 vai cat5e kaapelilla ja kuinka monta kertaa? Itse olen käytännössä todennut cat5e kaapelilla päästävän gigan nopeuteen. Noin tarkasti en ole kellottanut.
     
  8. Atsaloom

    Atsaloom Regular member

    Joined:
    Jul 14, 2003
    Messages:
    262
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    -Molemmissa kaapeleissa lukee muiden koodien ja merkkisarjojen lisäksi pelkästään merkintä Cat-5. Ne ovat myöskin vähintään 5-7 vuotta vanhoja.
     

Share This Page