Vamuuskopioin CD:eitä mp3-muotoon. Onko 128 kbps riittävä äänenlaadulle, vai pitäisikö olla enemmän? 320? Tiedoston koko taitaa sit tosin kasvaa aika lailla?
No yleensä 192kbps pidetään vähimmäis määränä, mutta itse olen aina ripannut CD:t 128kbps ja ihan hyvä laatuisia ovat Ja mahtuupahan soittimeen enemmän musiikkia.
Tähän on varmaan yhtä monta mielipidettä kuin on käyttäjääkin ..mun mielestä 128 vielä jotenkin menee, mieluummin suosittelen 192 kans.
Kiitos hyvistä vastauksista!!! QUOTE: ei missään tapaukses enää kannata käyttää 128 kbps... ... näin arvelin asian olevan. 128 kbps:llä saundi tuntuu melko lailla ohuelta.
Aika pitkälti kannattaa miettiä mp3:sten tulevaa käyttötarkoitusta ripattaessa. Esim jos meinaat kuunnella mp3 soittimella kun ulkoilet tai autossa, niin 128kpbs on vallan riittävää. Kotioloissa kuunneltaessa itse pitäisin ihan miniminä sitä 192kbps laatua. (itse rippaan aina 256kbps laaduksi satunnaista kuuntelua varten) tai toisinaan 320kbps CBR. Kannattaa myös kokeilla VBR:ää, sillä saa hieman pinemmäksi tiedostokoon laadusta tinkimättä, ainakin VBR taso-0 tai -1 on todella asiallisia. Ja onhan sitten vielä se ABR, eli vaihtoehtoja riittää. Sanoit, että:"Vamuuskopioin CD:eitä mp3-muotoon." Mp3:sten laatuhan siis ei ole missään nimessä alkuperäisen CD:n laatuista. Jos todella haluat varmuuskopioida kappaleet, niin käytä häviötöntä pakkausta, esim FLAC on todella hyvä. EDIT: P.S. Muistathan sitten käyttää LAME:a kun rippaat.