16:9 -kameran osto

Discussion in 'Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue' started by Spege, Oct 13, 2006.

  1. Spege

    Spege Guest

    Kameravalmistajien web-sivut eivät aina kerro kovin selkeästi onko kameran kenno 4:3 vai jotain muuta. Olen ostamassa kameraa enkä ajatellut enää ostaa vanhaa tekniikkaa eli 4:3-kennoa.
    Ainakin Panasonicin muutamat uudet kamerat ovat 16:9 -kennolla, mutta entäpä muut. Ilmeisesti esim. Canonin mallit ovat vielä 4:3-kennolla, eli mahdollinen 16:9 kuvaus rajaa pikseleitä pois?
    Osaako joku suositella jotain muuta kuin sen perinteisen "odota vielä puoli vuotta"?
     
  2. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Joined:
    Oct 11, 2004
    Messages:
    982
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eipä taida muita "aitoja" 16:9-kameroita löytyä. Vaan miksi sen pitää olla tuommoinen?? Uskallan kyllä epäillä, että se "vanha" tekniikka taitaa still-kuvauksessa elää pidempään kuin laajakuvaversio, joskin siitäkin on vähän eri versioita, digijärkkärit kun tuppaavat lykätä 3:2-kuvasuhteen kuvaa ulos, eli normaalia kinokoon filmiä vastaavaa muotoa.
    Mitä taas noihin Panasonicin kameroihin tulee, niin kävin katsomassa vähän esimerkkikuvia ja ainakin Lumix DMC-LX1 kohisi vähänkään isommilla herkkyyksillä kuin Niagara. Pienimmälläkin herkkyydellä oli tummemmissa laajoissa väripinnoissa näkyvissä selkeästi kohinaa ja kuva oli käyttökelvoton ISO400-arvoilla.
    Joten jos todella haluat tuommoista laajakuvaversiota, niin sitten ei oikein taida olla muita vaihtoehtoja kuin kohina tai odottaa. Vähän kyllä pelkään, että kohinan suhteen ei parannusta ole tulossa niin kauan, kuin markkinoinnissa vaahdotaan vaan megapikseleistä. Onhan se selvää, että kun pikkusormenkynnen puolikkaan kokoiseen kennoon pakataan 10 megapikseliä, niin siitä ei seuraa muuta kuin kohinaa.
     
  3. Spege

    Spege Guest

    Kiitoksia infosta. Eipä tullut tsekattua esimerkkejä. 3:2-suhdehan (1,5) on varsin lähellä varsinkin 16:10:ä (1,67).

    Kun näyttölaitteet alkavat olemaan leveämpiä kuin tuo 1,33, lienee jonkunlainen paine myös still-kuvauksessa siirtyä eteenpäin. 1,67-suhteen kennoja tehdään yhä enemmän videokuvausta varten (1,33 valmistus lienee jo loppumassa) ja usean valmistustekniikan ylläpito on varmasti kalliimpaa. (En tiedä miten paljon eroa valmistuksessa on - varmasti jotain.)

    Minun sivistynyt arvaukseni on että 1,33-suhde on hyvinkin pian vanhaa tekniikkaa.

    LCD/TFT-paneeleissa 16:10-valmistus on myös selkeästi halvempaa kuin 4:3-valmistus. En tiedä päteekö tämä lainkaan kennojen kohdalla.
     
  4. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Joined:
    Oct 11, 2004
    Messages:
    982
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tua noin... eiköhän valokuvien pääasiallinen tarkoitus ole kuitenkin päätyä edelleen esille pääasiallisesti tulosteina eikä tulla katselluiksi vain monitorilta huonolla resoluutiolla/kutistettuna.
    Eipä ole juurikaan 16:10-suhteista paperia näkynyt tyrkyllä kaupoissa eikä tuommoista käyttäviä printtereitäkään (toki ongelma on lähinnä kasettisyöttöisissä, muutenhan se on lähinnä vaan ajurikysymys).
    Videokameroissa siirtyminen tuohon 16:10-formaattiin johtuu juurikin siitä, että näyttölaitteet käyttävät sitä formaattia. Koska objektiivien piirto on ympyrän muotoinen, niin tehokkain muotohan olisi toki neliö (tai ympyrä, mutta se on epäkäytännöllinen) ja laajakuvamuoto väistämättä pakottaa käyttämään vain pienen osan objektiivin tuottamasta kuvasta toisessa suunnassa.
    Kennojen valmistushinnassa ei ole sinällään eroa, olipa se muoto mikä tahansa, mutta koko tuo ongelmia ja hintalisää, koska mikään tuotantoprosessi ei ole täydellinen ja aihiossa voi olla viallisia pikseleitä, jotka tekevät sen käyttökelvottomaksi ja tuommoinen osuu sitä helpommin kohdalle, mitä isompi on leikattava kenno. Siksi isompia kennokokoja leikellessä hukkaprosentti kasvaa mikä nostaa lopputuotteen hintaa.
     
  5. SnoopyTre

    SnoopyTre Guest

    itellä ainaki canon powershot a540 mallissa on 3:4 ja 16:9 kuvaus... 16x9 moodissa reso on 2816x1584...
     
  6. SnoopyTre

    SnoopyTre Guest

    tarkotan 4:3
     
  7. Spege

    Spege Guest

    SnoopyTre:lle kommentti että 16:9 tai 16:10 on aika monissa kameroissa - se vain ei ole kennon natiivireso. Sen sijaan se rajaa pikseleitä pois kuvan ylä ja alareunoista - tekee siis periaatteessa jotain mitä voi kuvankäsittelyllä tehdä jälkikäteenkin..

    MissBluen ajatukseen kuvien oletuskäytöstä voisi sanoa että asiaa voi ajatella toisinkin. Itse käytän kuviani aika paljon koneelta esim. web-saiteilla. Eli katselukertoja digitaaliversiolle tulee elävässä elämässä huomattavasti enemmän kuin paperiversiolle.

    Paperilla 15:10 lienee se perinteinen "kymppikuva" useimmille. Itse en pidä 13:10-kuvista vaan rajaan kuvat 15:10:ksi aina niitä paperille tilatessani tai tulostaessani. Tuota leveämpää paperia ei kaupoissa liene, mutta en olisi ihan isosti yllättynyt vaikka lähitulevaisuudessa olisikin. Toisaalta kuvapalveluisssa on jo nyt mahdollista tilata panorama-kuvia, joka on tietysti vähän eri juttu..
     

Share This Page