Olisi tarkoitus hankkia 2 kpl n. 13" läppäriä joululahjoiksi perheeseen. Tossa koossa ei ole cd/dvd-asemaa, joka ei sinänsä ole ongelma. Word, Excel ym pitäisi saada myös eli Office-paketti pitäisi osataa ja siihen liittyen: Mikä ja mistä se olisi järkevin hankkia ja millä systeemillä, kun ei ole cd/dvd-asemaa? Eikös niistä ollut 3:lle koneen pakettia, mutta miten asennus? Toinen kysymys liittyy tietoturvaan: Koneessa Win7, mitä teen palomuurin ja virustorjunnan kanssa? Lataanko ilmaisohjelmat, onko win7:ssa palomuuri (hyvä?) vai ostanko jonkin maksullisen ja missä formaatissa kahteen koneeseen, jossa siis ei sitä cd/dvd-asemaa? Ja vielä, tuleeko noiden koneiden mukana jokin win7 -"levyke", josta sen saa uudelleen ladattua ja "re-bootattua" ongelmatilanteissa? Pää menee sekaisin maallikolta!
Jatkampa vielä itse, kun tuli surffailtua, eli Onko tosiaan niin, että Office-paketti pitää ostaa koneeseen hankintahetkellä (n. 97 e) ja se on konekohtainen, eli PKC-lisenssisysteemiä ei ole esim kolmelle koneelle (kuten dvd-levyllisessä versiossa)? Ja tuleeko win7 jollain muulla tallennusformaatilla mukana vai saako sen "imuroitua" netistä tarvittaessa jollain koodilla?
Läppäri puolelle oikeastaan kuuluisi... Netistä saat ilmaiseksi ladattu officen kaltaisen ilmais ohjelman. Avast ilmaiseksi netistä. ilmais versiolla pärjäät. Älä ostaa turhia maksullisia ohjelmia, koska netistä saat samanlaisia ilmaiseksi. Huom! Kaikki nämä ovat laillisia. Älä tupla postaa, edit nappi on keksitty.
Officen saa ladattua MS:n sivulta ja siihen voi ostaa pelkän lisenssin. Lisenssi on tosin vain yhdelle koneelle. http://www.jimms.fi/tuote/79G-02022 Miten olisi USB-väylään ulkoinen CD/DVD-asema, jolle olisi varmasti jatkossa muutakin käyttöä? Win7 oma palomuuri käyttöön ja virustorjunnaksi ilmainen MSE. http://www.microsoft.com/security_essentials/ OpenOffice on ok, mutta kyllä itse tykkään käyttää mielummin MS Officea. Mistä kukin tykkää... Ei sitä MS:n Officea silti voi turhaksi väittää vaikka se maksaakin. Rahalle saa kyllä aika hyvin vastinetta. Nyt ei kuitenkaan ole kysymys kuin reilun 100 euron sijoituksesta. (Retail DVD versio kattaa 3 koneen lisenssin)
Openoffice on kyllä omasta mielestäni ainakin kouluympäristössä toiminut paremmin. Suurin osa varsinkin kouluista käyttävät vielä MS office 2003 versiota. (liekö 2004?) Ja IT tukihenkilönä ongelmana on ollut kun oppilaat tekevät kotona uudella officella töitään ja eivät saa koulun vanhoilla officeilla auki. Jostakin kumman syystä vakiotallennusasetukset sekoavat suurimmalla osalla ja ms office 2003 tiedostot eivät aukea kuin jollain kiinankeilellä(jollain koodikielellä). Mutta openoffice kyllä sai tiedostot auki. Tällöin olen aina pitänyt tikulla openofficea näitä tilanteita varten. Kätevä/universaalisti toimiva ja vieläpä ilmainen. Ja ainakin saat jollain auki, jos satut tikulla pitämään mukana. Itseasiassa täällä Kajaanin AMK puolella yleistynyt tuo ongelma ihan hirveästi. http://fi.openoffice.org/ Tässä linkki ohjelmaan, eikä tarvitse edes rekisteröityä, ja samanlainen suurimmaksi osaksi kuin normaali Office.Helpotti omaa elämääni todella paljon kouluaikoinani
Samanlainen kuin Officen 2003 versio. Officen 2007 ja 2010 ovat jo ulkoasultaankin täysin erilaisia. Kesti hieman itsellänikin totutella tuon käyttöön. Tosin totuttelun jälkeen tuntuu toimivan huomattavasti paremmin kuin 2003 versio. 2003 version tallennusmuoto on .doc ja uuden .docx. Jonkin verran on keskenään ongelmia, mutta suurin osa toimii. Eli .docx saa avattua kyllä 2003 versiossakin MS:n yhteensopivuuspalikan avulla. 2010 tallennusmuodoksi voi valita myös .doc, jolloin se toimii ihan varmasti myös vanhemmissa Officen versioissa. En lähtisi kyllä yleistämään oman mututiedon perusteella. Mitä itse olen nähnyt, niin hyvin monessa paikassa on jo käytössä joko 07 tai 10 versiot Officesta. Toki 03 löytyy.