Eli voisiko joku hieman selventää tätä pakkaustekniikkaa kuinka se käytännössä toimii ja mihin siitä saatava hyöty perustuu? Onko mahdollista suorittaa ensin 1st-pass ja joskus myöhemmin 2nd vai täytyykö molemmat suorittaa peräkkäin?
Ajot on suoritettava peräkkäin, eli 2-pass sisältää kaksi ajoa, joista ensimmäisessä koodekki selvittää minkä verran mikäkin kohta vaatisi bitratea (riippuu monista tekijöistä) ja tekee lokin jonka mukaan toinen ajo sitten koodaa elokuvan. Ensimmäisen ajon antamaa tiedostoa ei voi katsoa, koska se ei sisällä kuvaa tai ääntä, vain tietoja videon käsittelystä. Toisessa läpiajossa saadaan sitten se varsinainen katseltava pätkä. 2-pass on siis ns. VBR-muunnos eli bittivirta vaihtelee läpi pätkän. 2-passia kannattaa ehdottomasti käyttää joka tapauksessa. Käytettävä lisäaika ei ole mitään verrattuna saatavaan laadun parantumiseen.
Ok, kiitos. Laitoin VirtualDubin tekemään molempia ajoja peräkkäin mutta yhteensä näissä olisi menny ~20h?! Elokuva on kylläkin 3h ja teen siitä 2cd ripin joten aikaa siihen kuluu. Onko analyse.log output hakemistossa juuri tuo mainitsemasi loki-tiedosto ja jos on niin miksen voi koodata esim yhdessä yössä 1st-pass ja säilyttää 1st-pass avin ja loki-tiedoston ja seuraavana yönä 2nd-passin?
En ole kyllä ihan satavarma, miten DivX tuota lokia käsittelee, itse kun olen aina vääntänyt molemmat ajot putkeen. Tuo mainitsemasi tiedosto kyllä liittyy siihen ekaan ajoon ja taitaapa samaan hakemistoon ilmaantua toinenkin lokitiedosto, jota DivX käyttää. Ajon kesto riippuu tietysti koodattavan pätkän pituudesta, mutta paljolti myös käytettävistä filttereistä. Esim. Temporal smoother ja deinterlace syövät hyvinkin paljon tehoja. Muistaakseni viimeksi kun pakkasin vähän alle 2h leffan käyttämällä pelkästään resizeä ja ilman DivX viitosen lisähärpäkkeitä, kesti prosessi jotain 7-8 tuntia.
molemmat pakkaukset pitää suorittaa putkeen. En tiedä mikä siinä on, mutta jos ei aja putkeen niin ääni toistuu, mutta video näkyy mustana.Eli joku siinä maksaa. En ole kokeillut 5.0&5.0.1 codekeilla, mutta 4.12 se ei toiminut =(