2x4gt vai 1x8gt muisti 1x4gt kamman seuraksi?

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by pv_tyybbi, Mar 3, 2014.

1. pv_tyybbi

pv_tyybbi Member

Trophy Points:
    16
    elikkäs pitäs ostaa lisää muistia, kun tahtoo kaikki muisti olla käytössä.

emo: asrock z77 performance, muisti: corsairin 4gt 1333mhz

eli onko sillä väliä, ostanko 1x8gt kamman tuon 4gt:n seuraksi, vai pittääkö olla 2x4gt kampoja, netistä etsimällä tuli niin montaa eri vastausta ja erilaisiin koneisiin että olisi hyvä jos joku vielä selventäisi tämän minulle :)

koneella lähinnä pelailen, kuuntelen musiikkia ja selailen nettiä (pahimmillaan saattaa olla se parisen-kymmentä lehteä auki) ja joskus jäätyy, 8gt saattaisi kaiken kaikkiaan riittää, mutta kesemmällä on tarkoitus mahdollisesti tehdä 'pientä' video-kuva editointia
    joten siis kannattaa varmaan ostaa sen verran että riittää ?

olen näitä kampoja katellu jimssiltä:
    Kingston 8GB, DDR3 1333MHz, CL9 69€
    tai noita 2:
    G.Skill 4GB Ripjaws DDR3-1333 F3-10666CL9S-4GBRL 9-9-9-24 41€ kpl = 82€

jos se vaan toimii niin mieluusti ostan tuon yhden kamman niin pääsee halvemmalla..

2. Whatta Heck

Whatta Heck Senior member

Trophy Points:
    243
  3. Boss93

Boss93 Regular member

Trophy Points:
    38
    Yksinkertaisesti sanottuna kaks kampaa toimii aina paremmin, kuin kolme tai neljä, joten kannattanee siis hankkia yksi riittävän iso kampa tuon neligigasen seuraksi.

4. pv_tyybbi

pv_tyybbi Member

Trophy Points:
    16
    elikkäs onko sillä mitään väliä, mitkä asrock ilmoitta tuetuiksi kammoiksi (tarkoilla malleilla) tähän mennessä jättänyt kaikista koneista nuo huomiotta kun olen lisännyt muistia, ainostaan katsonut että on oikeaa tyyppiä+nopeus sopii, mutta en aikaisemmin ole käyttänyt kuin 4gt tai pienempiä kampoja, saattaako tuo aiheuttaa jotain sopimattomuus ongelmia, kun käsitellään isompia muistimääriä?
    mikäs on tuo tri-channel juttu, asrockin manuaali kertoo?

viimeksi ollut muistin kanssa yhteensopivuus ongelmia, kun oli acer käytössä-- mutta onhan se acer muutenkin ihan omaa tasoansa koneenvalmistajana :)

minä vielä luen asrockin sivulta jonkun tuetun kamman (8gt) ettei varmasti tule ongelmia, mutta siis siinäkö ei pitäisi ongelmaa tulla että on erikokoisia kampjoa sekaisin?

E: elikkä siis jos tuo toimii tuossa niin kannattaa varmaa tilata tuolta? :
    http://www.tlnetwork.fi/nettikauppa...vr1333d3n9h-8g-tuote-411669-takuu-elinikainen

Last edited: Mar 3, 2014
  5. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Ne yhteensopivuuslistat on 100% turhia.

Ei toi prossu tai emo tue tri channelia, unohda.

Ite heittäsin ton vanhan kamman mäkeen ja hommaisin sen mitä KariEs ehdotti.

Ihan turha kattoo niitä tuettuja kampoja.

2*4GB ja 1*8GB on ongelmattomampi ku joku 1*4GB + 1*8GB. Jälkimmäinen yhdistelmä voi toimia kuitenki.

6. pv_tyybbi

pv_tyybbi Member

Trophy Points:
    16
    ok. onko sillä sitten väliä, ostanko 2x4gt + myöhemmin lisää 2x4gt vai 8gt + myöhemmin toinen 8gt, jos on tarvetta päivitykselle?

7. Boss93

Boss93 Regular member

Trophy Points:
    38
    Kuten jo aiemmin sanoin, niin kaksi kampaa on parempi kuin neljä kampaa, joten antamistasi vaihtoehdoista lähtisin vaihtoehdolla nyt 8Gt kampa ja myöhemmin toinen, jos on tarvetta.

8. pv_tyybbi

pv_tyybbi Member

Trophy Points:
    16
    ok kiitoksia :)

kohta lähtee tilauksen 1x8gt kampa ja katsotaan sitten toinen kylkeen myöhemmin, jos on tarvetta/budjetti kestää :)

9. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    En ymmärrä näitä neuvoja. Kun koneessa on jo yksi neljän gigan kampa niin ehdottomasti sinne kannattaa ostaa toinen samankokoinen kaveriksi. Viisain ja halvin ratkaisu.

Eli ostat muistikamman 1 x 4 gigaa.

10. pv_tyybbi

pv_tyybbi Member

Trophy Points:
    16
    no jos olen mitään ymmärtänyt, niin 2 kampaa paras vaihtoehto, nopeampi muisti parempaa (ei suurta vaikutusta,mutta silti), minulle saattaa riittää 8gt normikäytössä, mutta todennäköisesti teen editointihommia kesällä ja siihen menee muistia. eli siis jos nyt ostan 4gt 1333mhz tuon seuraksi, niin olen sitten jumissa niissä ja pitää ostaa kolmas kampa kesällä= ei niin luotettava kuin 2.

eli siis jos nyt kerralla ostan 8gt 1600mhz kamman, niin saan enemmän muistia, kun lisään toisen kamman kesällä, niin silti olen 2kamman kokoonpanossa.

ja eihän sitä koskaan tiedä, miten kovasti sitä innostuu editoimaan niin saatanhan minä vielä lissää tarvita muistia, 4gt kammoilla max. 16gt, 8gt kammoilla max. 32gt.

ja emolyvykin tukee tuonne 32gt asti, niin minun mielestä kannattaa pitää päivitysmahdollisuudet siihen, ilman että ei tarvitse sitten joskus myöhemmin vaihtaa kaikkia kampoja uusiin että saan maximin käyttöön ja kestän uusien koneiden perässä :)

Jos en nyt ihan väärässä ole?, kone tarkoitus kuitenkin pitää itsellä, kunnes 'kuolee' kaikki päivitysmahdollisuudet.

11. Boss93

Boss93 Regular member

Trophy Points:
    38
    Niin tai voithan toki tuon neligigasen jättää sen kasigigasen seuraksi, niin sittenhän sulla on jo 12Gb muistia dual channelissa suoraan reservissä kesää varten ja, jos ei kesällä 12 Gigaa riitä niin voit silloin sitten ostaa sen toisen kasigigasen ja myydä/lahjoittaa sen ylijääneen neligigasen jonnekin.

E: Korjailtu laskuvirheitä... 8+4 ei ole 10...

Last edited: Mar 4, 2014
  12. pv_tyybbi

pv_tyybbi Member

Trophy Points:
    16
    juu kyllä minä tuon meinasin talteen laittaa ja katon sitten tapauksen mukaan, että tarvianko lisää :)
    mitenkäs jos minä ostan 1600mhz muistia, niin heitänkö minä tuosta vanhasta taajuuden 1600mhz vai alikellotan uuden 1600-1333mhz.. emossa on mahollisuus heittää biossissa muistin taajuus 1066-2180mhz väliin jos en ihan väärin muista?

13. Tumpelo666

Tumpelo666 Regular member

Trophy Points:
    48
    Muistit toimii aina hitaamman kamman mukaan. Eli putoo 1333mhz, ei kannata lähteä kellottelemaan turhia.

14. BforeDusk

BforeDusk Senior member

Trophy Points:
    118
    Soopaa.
    Parillinen määrä toimii paremmin kuin pariton.
    Jos parit ovat samanlaiset, eli dual channel tila pareittain.

Joku tuossa mainitsi ettei ko. emo tue tri channelia. Eli 3x4GB on (mahdollisesti) 2x4GB dual ja rinnalla yksi oepo 4GB.
    4GB + 8GB on eri pankeissa orvot GB:t single channeleinä.

Välttämättä se dual channel verrattuna single channel tilaan ei nopeuta koneen toimintaa paljookaa. Siis muistin määrän lisääntyminen on oleellisempaa usein.

Mieti ite tältä pohjalta ja tulevaisuutta ajatellen (huomoiden kapojen hinnat), onko joskus 4x4GB vai 2x4GB + 2x8GB ?
    Tässä vaiheessa ehdottamasi 3x4GB tai 4GB + 8GB, ei juurikaan eroa tai väliä.

15. pv_tyybbi

pv_tyybbi Member

Trophy Points:
    16
    no minä meinasin jokatapauksessa ostaa tuohon tuon 8gt kamman enemmin kuin 2x 4gt kampaa johtuen hinnasta 4gt, n.28€/kpl, 8gt n.52€/kpl, säästö ei ole suuri, mutta kuitenkin pyrin jatkossa ostamaan isompia kampoja, johtuen hinnasta ja määrästä mitä silloin saa laitettua.

16. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    4 + 8 gigaa ei ole missään tilanteessa hyvä vaihtoehto. Kaksi kampaa on hyvä vain jos muistit ovat samankokoisia.

Se että editoi ei tarkoita, että tarvitsisi erityisen paljon muistia. Kaikki kun on aina kiinni siitä mitä tekee ja millä ohjelmilla.

Nyt ostat toisen neljän gigan kamman ja sulla on muistia 8 gigaa dual channel tilassa. Jos muisti jostain kumman syystä loppuu kesken niin ostat pari kampaa lisää. Järkevää?

17. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Tota vois korjata vähän:

2 kampaa toimii aina paremmin tai vähintään yhtä hyvin ku 4 kampaa.

4 kampaa ei toimi koskaan paremmin ku 2 (pl quad channel).

18. Whatta Heck

Whatta Heck Senior member

Trophy Points:
    243
    Last edited: Mar 5, 2014
  19. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Tai kaikki tekee Flash muisteja SSD lättyihin. DDR4 tulee kuitenki joskus ja sit voi pistää sinne enemmän tuotantoo.

20. BforeDusk

BforeDusk Senior member

Trophy Points:
    118
    Ihan hyvä valinta toi 4 + 8 nyt.
    Koska 8GB kammassa nyt ja tulevaisuudessakin GB:n hinta on halvempi kuin 4GB:n kammassa nyt , puhumattakaan tulevaisuudessa.

Erikokoiset kammat eivät millään toimi dual cahannelinä, mutta laittamalla ne eri bankeihin, jotta ovat puhtaasti yksi kampa single channel toiminassa.
    Riippuen ohjelmasta jne. jota käyttää, väitän että 12GB single cahnnelinä nyt toimii yhtä nopeasti jutut kuin 8GB dual channeliä.

Ja sitten kun rahaa on, voi ostaa toisen 8GB kamman, joka menee olemassa olevan kanssa dual channeliksi.
    Ja sit voi testata nopeuttaako vai hidastaako mitäkin hommaa jos sen 4GB kamman otta pois tai pitää eri bankissa rinnalla (8+8+4 vs. 8+8)

Miten dual channelinä toimivat 4 kampaa voisivat olla vain sama suorituskyky kuin 2 kampaa? 4:llä kammallahan se muistin määrä kasvaa, tuplaantuu. Kyllähän sillä on suorituskykyyn vaikuttava tekijä.
    Eihän se dual channel homma heikken sillä että toisessa bankissakin on 2 kampaa dualina.

Share This Page