1. Koneessani on Asuksen nForce2 (A7N8X) emo ja siihen on isketty kiinni 2x512 twinmosin 400 MHz ddr palikkaa, mutta ne toimii vain 166MHz nopeudella. Ja kaiken lisäksi emon tukema dual channel ei oo päällä. Yritin biossista käsin nostaa nopeutta, mutta se meni hieman reisilleen, enkä oikeastaan uskalla paljoakaan säätää noita biossin juttuja. Voisko joku antaa vähän neuvoja? (muistipalikat pitäis laittaa niihin sinisiin slotteihin, joo joo, mut mulla ne on kaikki mustia) 2. Vanha näyttis (9600pro) lähtee kohtapuoliin vaihtoon ja tilalle tulee eri valmistajan x800 xl. Miten vaihto pitäisi tehdä(?): siis ensin vanhan kortin ohjelmiston poisto ja sit kortti irti ja uusi tilalle ja sen ohjelmat kehiin? 3. Vanha virtalähde on 300wattinen. Riittääkö siitä virtaa myös uuteen näyttikseen? Kokoonpano ois sillon: AMD 2700+, 2x512ddr, 1x120gt + 1x160gt ja halpis äänikortti. (4.) Kiitos
1.En osaa auttaa. 2.Poistat vanhan kortin ajurit, isket uuden kortin kii koneeseen ja asennat sille ajurit. 3.En usko..Minimi joku laadukas 350w poweri(mielellään 400w) 4.Ole hyvä =D
1. onko manuaali emolle tallessa.. siellä on ohjeet biosii... ja restore bios defaults on keksitty jos onkelmii ilmenee... jos ei lähe niitä räpläämällä toimii nii vois olla yht. sopivuus onkelma...
Nonii. Elikkäs. Kohta 1. toi 166mhz on muistaakseni väylänopeus. Eli jos muisti on 400mhz ni sen väylänopeus on 166 ja jos muisti on 333mhz ni väylä on 133... Eli sulla toimii muistit niinku pitääkin, jos ne vaan toimii windowsissa. 2. Juu juuri noin ku oot sanonukki. 3. Mä väittäisin että riittää virtaa. Itellä lähes vastaavaa kokoonpano ja toimii hyvin. Tosin, jos virta ei riitä ja kone ei saa tasasta virtaa ni sit voi käydä huonostikkin, eli varmuuden vuoks vois tietty ostaa virtalähteen, mutta ite yrittäisin pärjätä 300W. 4. Ei kestä.
Kyllä mä laittaisin uuden kortin mukana tulevat mahdollisesti uudet ajurit. Ite en osaa sanoa onko samat vai ei, mutta jos itse olisin näyttistä vaihtamassa niin laittaisin uudet ajuritkin.
-tuota, ei ihan noin...(korjatkaa taas jos olen väärässä 133MHz = 266DDR (PC-2100) 166MHz = 333DDR (PC-2700) 200MHz = 400DDR (PC-3200) elikkäs joku vika tuossa väylänopeudessa on...
joo sori. oot ihan oikeessa. Muistin väärin. Mutta luulen että sulla puppe on muisti joka toimii kahdella eri nopeudella. siis 200 tai 166. Koska mulla on sellanen muisti joka toimii 166 tai 133mhz. En vaan ymmärrä et miks se käyttäis sitä pienempää jos sulla on kaks samanlaista... ? Kai siihen joku selitys on.
1. Kyllähän tuo haiskahtais vähän niiku että joku BIOS asetus olisi muisteille väärin. Miten reisilleen se sitten meni? Saatko edes muutettua muistien nopeutta? Mikä on prosessorin FSB? sehän olisi kai suositeltavaa että FSB ja muistien taajuudet olisivan 1:1 Eikös muistit toimi aina hitaammilla taajuuksilla jos haluaa, sehän on vaan BIOS -määrityksistä kiinni, vai?
Ei aina. Täytyy olla kaks nopeuksinen muisti. ja kaikis bios:eis ei pysty (ainakaa helposti) muuttaa muistien nopeuksia.
Eli eli, Memory frequencu oli: Auto, mut sen ois voinu muuttaa: By SPD:ksi. En tehnyt niin koska siellä luki että Auto on paras mahdollinen suorituskyvyn kannalta. CPU external frequency oli 166MHz ja sen ois voinu muuttaa 200MHz:ksi (mut toi on kait vaan prosessorille). Mut en löytänyt mistään sitä paikkaa mistä ois voinu muuttaa muistien toiminta tapaa: eli dual/single channel modia ei voinu muuttaa, tai ainakaa en löytänyt sellaista säätömahdollisuutta.
Ei ihan noinkaan..... 400MHz DDR toimii 133, 166 ja 200MHz väylillä. 333MHz DDR toimii 133 ja 166MHz väylillä ja 266MHz DDR toimii 133MHz väylällä.... eli.... muistit ovat järjestään alaspäin yhteensopivia.. (Omat muistit 2X 256MB ddr 400MHz(PC-3200) pyörii 133MHz väylässä ihan ok).... asiaan:: Laitas se muistien ajoitus by SPD....omassa vehkeessä se toimii parhaiten....
Onpas täällä kovan luokan arvausleikki menossa 1. Muisti toimii ihan oikein, koska sun prossun väylä on 166Mhz (muistin toimiminen 1:1 prossun kanssa on paras vaihtoehto). Noiden muistien nopeuden voi nostaa 200Mhz(DDR400), mut ei siitä ole mitään hyötyä kun prossu laahaa perässä sitten. Dual channel pitäisi pelata kun laitat muistipalikat luukkuihin 2 ja 3(eli keskimmäiseen ja oikeanpuoleiseen). 2. Poistat ajurit lisää/poistan kautta. Kone kiinni, virrat pois(töpseli seinästä), vanha kortti irti, uus tilalle, virrat päälle, kone käyntiin, uudet ajurit kehiin ja lopuksi resoluution yms. säädöt. 3. Enpä usko että 300W riittää, suosittelen hankkimaan 450W samantien niin ei tule ongelmia ja voi jotain pientä vielä laittaa kiinni myöhemminkin ilman että virrasta on pulaa. 4. Eipä mitään.
entä jos nostan molemmat 200MHz:iin eli ne ois sen jälkeen viel 1:1 kun muisti ja prossu ois yhtä nopeet??
Veikkaan että prossu leikkaa kiinni. Sitä kun ei ole tarkoitettu toimimaan 200Mhz väylällä. Eikä se nyt mikään menetys ole jos muistit joutuu toimimaan alle kykyjensä.
Joo tässäkin ketjussa huomaa että arvailut vaan lisääntyy kokoajan tällä foorumilla ja neuvotaan vaikkei tiedetäkään mitään. Ei hyvä! Mutta asiaan. Unskin kanssa samaa mieltä muista paitsi tuosta poweri suosituksesta. Vanha 300 wattinen tuskin riittää varsinkin kun moni sellainen on "mainos 300 wattinen". Kuitenkin laadukas 350 wattinen on varmasti riittävä. Tosin pelivaraahan on hyvä jättää tulevaisuuteen mutta on asia erikseen kuinka paljon sitä pitää olla. Itse päätyisin tuolla kokoonpanolla Nexuksen NX-4090 malliseen (400W). Perusteena hiljaisuus, hyvä hyötysuhde (=hiljainen, viileä) ja ennenkaikkea laadukas. Muita hyviä merkkejä kun powereita katsellaan on esimerkiksi be quiet!, fortron, zalman.
Ei se prossu mitään kiinni leikkaa, ittelläni on XP 2500+ barttoni (166 väylä normaalisti), mut olen ajellu sillä 1,5 vuotta 200 MHz väylällä (eli laskutaidottomille 400 MHz). Hjyvin pelaa. Muistitkin sain tällä tavalla pelittämään 400 MHz taajuudella. Homma on bueno! Millä corella toi sun 2700+ on? Jos on joku muu kun bartton, ni voi olla ettei mene 200 väylällä.
A7N8X-X olikin emolevyni, sori. A7N8X oli konetta ostaessani toivomuslistalla, mutta eipä näköjään sitten tullut. Ajattelin yrittää sinnitellä tolla 300wattisella sitten kun saan uuden näyttiksen, vai voiko tietokoneelle tapahtua jotain ikävää jos se ei saa tarpeeksi virtaa?? Jos asia on näin niin ostan uuden virtalähteen. Sopiiko tuo Nexuksen NX-4090 malli hyvin koneelleni? vai onko parempia hinta/laatu/hiljaisuus suhteessa olevia virtalähteitä? niin joo, ja prossu on AMD Athlon XP 2700+ (Thoroughbred).