Eli heti alkuun tämänhetkisen koneeni speksit: AMD Thunderbird 1000 MHz Abit KG-7 Lite 256 Mt 266 MHz Geforce 2 MX 400 Nyt kuukauden päästä olisi tarkoitus n. 300 eurolla päivitellä konetta, ja olen jo pää kuumana miettinyt sopivia sijoituskohteita. Selvää lienee, että vähintäänkin uutta näytönohjainta kone kaipaa, ja lisämuistikaan ei olisi pahitteeksi. Mieltäni askarruttaa se, että kuinka pahaksi pullonkaulaksi prossu muodostuu, jos investoin esim. MSI Radeon 9800 pro-näyttikseen ja 512 Mt lisämuistiin? Toiveena olisi päästä pyörittämään esim. uutta Medal of Honoria, Call of Dutya tai NHL 2005:sta sujuvasti ja toivon mukaan jopa ihan nätin näköisenä Ovatko valintani oikeat, vai miten pitäisi tehdä?
Luulen et menee aika kituuttamiseksi, ja tarkoitan tällä tuota emolevyä. Tuossa emolevyssä on vain 4x agp kun taas tuo MSI:n kortti on 8x agp. Tämä siksi että tuo kortti ei pääse oikeuksiinsa puolitetulla väylällä. Itse ehdottaisin ensin uutta emolevyä, sillä sehän se on pohjana koko päivitykselle loppujen lopuksi. Budjetti on kyllä todella tiukka mutta esim. AsRockin emoja saa 40-50e hintaan. Monet AsRockin emot tukevat vielä samassa emossa AMD:n Duronia, Sempronia, Athlonia sekä XP:tä, jolloin prosessorin voi päivittää vaikka myöhemminki parempaan. AsRockin emoissa DDR muistiväylät ovat 266-400 joten muistitkaan eivät muodostu ongelmaksi. Sitten tuo 512mb kampa muistia on varmaan 70-80e. Loput voikin sijoittaa uuteen näytönohjaimeen.
Ai? Mulla on näemmä ollu jostain kumman syystä käsitys et siinä ois suurempiki ero siinä agp -väylän kertoimessa. Nooh, joka tapauksessa. Tuo prosessori on kieltämättä este. Sen takia se emolevy joka tapauksessa kannattas vaihtaa :|
Unohdin sanoa vielä sen, että tarkoituksena on päivittää myöhemmin loput komponentit, mutta pikaiseen ensiapuun ajattelin tätä budjettia..myöhemmäs vaiheessa olen harkinnut AMD XP 3000+ Bartonin ytimellä, ja siihen jonkinlaista sopivaa emolevyä. Tämä päivitys tulee ajankohtaiseksi vuodenvaihteen tienoilla, joten kovin kauaa siihenkään ei enää mene.
Ahaa, no sittenhän tämä helpottuu huomattavasti. Sitten nuo valintasi ovat ihan hyvät. Itselläni on muuten täysin sama näytönohjain kuin tuo, ja se on kyl hyvä kortti...
Jatkan tähän threadiin vielä sen verran, että voisiko joku suositella jotain sopivaa emolevyä tuohon pakettiin? Prosessoriksi olen valinnut tuon AMD XP 3000+ Bartonin, muistelisin lukeneeni jostain että sen hinta-laatu-suhde on tällä hetkellä yksi parhaista. Muistia tulee 512 Mt, luultavasti 400 MHz nopeudella. Muistin valmistajalla ei liene nykyaikana suurestikaan merkitystä? Näytönohjaimeksi tulen valitsemaan varmasti tuon MSI Radeon 9800 pro, jos sitä vain kuukauden päästä vielä saa. Emolevytietouteni tosiaan on melkoisen heikkoa, joten ainakin siinä suhteessa apua kaivattaisiin
Onko tuo koneessani tällä hetkellä valmiina oleva 256 Mt 266 MHz muisti sitten jo liian hidasta nykykäyttöön? Toivoin pärjääväni sillä ja sitten siihen lisänä se 512 Mt, mutta hidastaako tuo vanha muisti sitten uuttakin vai miten hyvin ne toimivat yhteen?
Abit AN7 ASUS A7N8X-E Deluxe MSI K7N2 Delta-ILSR nuo ovat hyviä Socket A emolevyjä, hintaa noin 100 euroa kullakin.