Mitä eroo on noin yleisesti ottaen 32-bittisellä ja 64-bittisellä ohjelmalla? Eli sen verran tiedän että 32-bittinen Windows ei pysty käyttämään yli 4Gb Ram:ia mutta mitä eroa sitten on esimerkiksi Crysiksen 32-bittisellä ja 64-bittisellä versiolla? Tuli tuollaiseen törmättyä niin alko kiinnostaa kun omasta mielestä ei mitään muuta kuin että FPS on pienempi 64-bittisellä...Pelattavuus ja kaikki muu tuntui samalta kuin 32-bittisellä.
Näin parhaassa tapauksessa onkin, käyttäjille näkyvin ero onkin tuo mainitsemasi muistimääränlisäys. Suurimmat muutokset tapahtuvatkin ns. konepellin alla. 32/64-bittisessä koodissa on jonkinverran eroja, eikä 32-bittistä koodia voi välttämättä helposti vain konvertoida 64:seksi, vaan se voi vaatia ohjelman uudelleenkoodausta. Käsittääkseni myös rekisteri ja hakemistorakenne eroavat 32/64:sissa Windowsseissa toisistaan.
Siis windows ei pysty myöntämään yhdelle ohjelmalle yli 3-4gb RAMia. Sanokaa jos olen väärässä, en ole kovin varma tästä.
Lähinnä käytännössä näin: "Suurin ero tulee 64 bit ja 32 bit prosessorissa dataväylän ja osoiteväylän leveydessä, joka vaikuttaa suoraan yhdellä kellopulssilla tapahtuvaan raakaan laskutehoon johtuen väylien leveyden suomasta suuremmasta tietomääränsiirtokapasiteetista. Tosin vanhempia 32bit prossuja voi olla olemassa 64bit väylällä, mutta sen suomaa etua ei saada käyttöön, jos ydin ei ole 64bit."
Ensinnäkin iso naamapalmutus otsikosta. Sitten vastausyritykseen: elikkä 32-bit vastaan 64-bit ohjelmat, noh, oikeilla jäljillä olet siinä, että kyse on juurikin muistiavaruudesta, joka 32:lla bitillä rajoittuu hieman yli kolmeen gigaan. 64-bittiset sovellukset (jotka siis täytyy suurimmaksi osaksi koodata erillään 32-bit versioista) taas osaavat tarpeen mukaan käyttää tuota yli kolmen gigan avaruutta. Jos syitä haluat tietää, niin kyse on siitä, että käyttääkseen muistia, ohjelman täytyy tietää sen palikan osoite jota se muistista hakee, 32:teen bittiin ei mahdu tarpeeksi osoitteita tuolle yli reilun kolmen gigan olevalle muistin määrälle, kun taas teoriassa 64:ssä bitissä riittää osoitteita noin 16:sta exabitille.
32-bittisellä osoiteväylällä voi osoittaa 4 GiB muistia, mutta tähän kuuluu muutakin kuin RAM-muisti, esim. näytönohjaimen muisti. No onhan se aika paljon enemmän kuin 640 kilotavua, jota enempää ei MS-DOSsin ikinä ajeteltu tarvitsevan. Aina nämä rajat näköjään vaan tulevat vastaan. AFAIK, 64-bittiset sovellukset ovat teoriassa nopeampia kuin 32-bittiset. Käytännössä eroa ei taida useinkaan olla suuntaan tai toiseen mutta ainakin 64-bittinen x264 on 5-20 % nopeampi kuin 32-bittinen.
Nyt rupes kiinnostamaan että mitä helvettiä "GiB" tarkoittaa? En ole törmännyt tuohon muualla kuin suomenkielisessä eMulessa. GB=Gigatavu mutta mikä se i on?
Jännää on kanssa se että eMulessa kun kieli on suomi niin yksikkö on MiB/GiB mutta kun muuttaa kielen englanniksi niin yksikkö on MB/GB. Mutta siis selkis. Eli GiB tarkoittaa vaan tuota yhtä järjestelmää mutta GB voi tarkoittaa kumpaa vaan ja sillä yleisesti korvataan GiB.
Juuri näin ja ongelmaksi se muodostuu kun Windowsin GB ja DVD-aihion valmistajan GB ovat erikokoisia ja tietämättä tätä yrität laskea mitä levylle mahtuu.
Eli siis jos minulla ei ole, kuin 2 GB muistia ei kannata vaihtaa 32 bit 64 bittiseen, ei ole mitään eroja pelaamisessa ainakaan?? Kiitos! Edit: Kyse on siis Windows 7 64 BIT vai windows XP professional 32 BIT
ajattelin päivittää winXP:n Windows seiskaan. Win7 mukana tuli 32bit ja 64bit levyt. Nykyinen XP on 32 bittinen ja mietin voinko asentaa tuon 64bittisen. Tuleeko 64 bittisessä ajuriongelmia? esim. kaverilla ei web kamera enää toimi. Asensin CPU-Z mut en ymmärtänyt vieläkään voinko asentaa 64 bittistä vai en? emo: P35 NEO-F MSI S775 IP35 DDR2 SATA2 GLAN 8-CH ATX prossu: BX80557E4500 INTEL CORE 2 E6500 2.2GHZ 800/2M S775 muistit: KVR800D2N5K2/2G 2GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM (x2)
Kyllä voit asentaa 64-bittisen Windowsin. Ja vanhempien oheislaitteiden kanssa saattaa tulla ongelmia, koska kaikille laitteille ei löydy ajureita tai ne ovat beta-tasoisia.