3G ja Wlan?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by vehkis91, Dec 5, 2007.

  1. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2007
    Messages:
    209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Otimme juuri Elisan mobiililaajakaistan ja tuli vaan mieleeni olisiko mahdollista liittää tuo vodafonen usb 3g modeemi johonkin Wlan keskittimeen, keskitin sais olla mieluiten alle 150€...
    Tässä tapauksessa keskittimessä pitäisi kai olla usb paikka?

    Neuvvoja otetaan vastaan.
     
  2. Madnick1

    Madnick1 Regular member

    Joined:
    Nov 20, 2007
    Messages:
    223
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tjaa. Yleensä tommoset vehkeet on kyllä tämmösiä.
     
  3. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2007
    Messages:
    209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tiedän, mutta nuo yhdistelmälaitteet maksavat yli 400€ joten ei käy.
    Olen nähnyt semmoisiakin, missä on usb portit...
     
  4. Madnick1

    Madnick1 Regular member

    Joined:
    Nov 20, 2007
    Messages:
    223
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No juu.
    Toi on sikäli hyvä, että siitä saa ulkoisella suunta-antennilla aika toimivan ratkaisun vaikka metsän keskelle. Ja onhan siinä se lähetystehokin vähän muuta...
    Kaikki vaikuttaa vauhtiin tietenkin.

    Sitten olis tää.
     
    Last edited: Dec 5, 2007
  5. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2007
    Messages:
    209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Me asutaan metsän keskellä, mutta tääl on edge yhteys niin kyll se lataa semmoiset 25Kt/s ilman suunta antenneja...
     
  6. Madnick1

    Madnick1 Regular member

    Joined:
    Nov 20, 2007
    Messages:
    223
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ihan hyvä joo.
    EDGE ei nyt tietysti vielä ole 3G, eikä sillä vielä päästä laajakaistan kaltaisiin nopeuksiin.
    Metsän keskellä on tietysti olemassa aina sellainenkin mahdollisuus, että 3G-verkkoa ei kertakaikkiaan ole. Siinä ei sitten paljon antennitkaan auta.

    Itse olen hankkimassa liikkuvaan työpaikkaani tällaista...
    Tai ainakin vastaavaa. Kriteerinä lähinnä tuo mahdollisimman tehokkaiden antennien käyttömahdollisuus, sekä liitettävyys verkkoon. Eikä tuosta palomuuristakaan haittaa ole...
     
  7. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2007
    Messages:
    209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Asun Keuruulla ja tänne pitäisi tulla Elisalata 3G verkko...
    vaikka oolenkin korvessa, tuohoin viereiseen tolppaan sen tukiaseman pitäisi tulla...
     
  8. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
  9. Madnick1

    Madnick1 Regular member

    Joined:
    Nov 20, 2007
    Messages:
    223
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Saattaa olla halvin ratkaisu tuo.
    Toisaalta kovin moni/kovin monen vaimo ei halua metelöiviä vanhoja PC:n romuja nurkkiin. Alkaa kuulua säröä hellan suunnasta...

    Telewellillä oli aikoinaan sellainen routeri, johon sai liittää USB-modeemin.
    Tosin sitä sai ainoastaan oheiskauppaan silloin heidän myymäänsä USB-liitäntäiseen 3G-modeemiin, ei muuten...
     
  10. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Itsellä ollu vanha thinkpad- kannettava serverikäytössä monta vuotta putkeen siitä hetkestä alkaen kun takuu raukesi ja lcd-paneeli lakkasi toimimasta. Lähes äänetön käyntiääni ja varmatoiminen.

    Tavallisen työaseman haittapuolina on tosiaan melu ja turhan kova virrankulutus. Haitat vähenevät, jos omakotitalosta löytyy ilmastoitu komero, tai varasto johon tarvittavat sähkökaapelit on vedetty. Keskuspölynimurin alla on mm. luultavasti verraton paikka.
     
  11. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2007
    Messages:
    209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    En viitti tehä palvelin konetta, ku vie kuitenkin aika paljo sähköä...
    Mulla on koneessa linux jo nyt, ett kyll mä ppp saan toimiin
    (Oon käyttäny joskus kännyn Gprs:ää).
    Mut kiitos vinkeistä.
     
  12. Tomba76

    Tomba76 Member

    Joined:
    Jan 9, 2008
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Onkos kellään kokemuksia siitä että yrittää jakaa tuota 3G:tä wlan boksin kautta.
    Siis 3G-mokkulalla tulee pc:hen internetti ja sitä sitten yrittää jakaa kämpän sisällä koneen verkkokortin ja wlan boksin kautta eteenpäin.
    Olen yrittänyt vaikka mitä tehdä mutten ole saanut hommaa toimimaan. Jotenkin ei vaan internetti toimi wlanin takana olevassa koneessa, vaikka wlan verkko kunnossa ja molemmilta koneilta kyllä pääsen wlan-boksiin boksin osoitteella 192.168.0.50.

    Jaettua verkkoa yritän käyttää vanhemmalla läppärillä wlanin kautta jossa ei siis ole verkkopiuhalle paikka, joten yritän siis usb-wlaniin kautta käyttää internettiä. Enkä pääse edes testaamaan toimisiko netti suoraan toiselta koneelta ilman wlania.

    Eli jos jollain ois tietoa asetuksista/käytettävistä ip-osoitteista. Siitä olisi apua miulle sekä ehkä myös alkuperäisen ketjun kirjoittajalle
     
  13. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2007
    Messages:
    209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Meet verkkoyhteyksiin > WMClite(voi olla joku muukin, jos on joltain muulta kun elisalta)> jaat kys yhteyden lähi varkkoon. Kytket tämän palvelin koneen wlan boxin "sisään meno porttiin" lanilla ja sit pitäis päästä muilta koneilta wlanilla nettiin, kunhan palvelin koneessa on netti auki. Tietääkseni palvelimen pitää olla kiini piuhalla boxissa.
     
  14. Tomba76

    Tomba76 Member

    Joined:
    Jan 9, 2008
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Elisaltahan tuo mokkula on ja olen yrittänyt tehdä asian kuten vehkis neuvoi, sekä antamalla ip-osoitteen käsin niin verkkokortille kuin wlan-boksille, sekä laittanut asetuksen niin että pitäis hakea automaattisesti ip-osoitteet. Mutta kun ei pääse wlanin kautta nettiin. Wlan bokseina olen kokeillut d-linkin dwl-2000AP+(AccessPointtina), sekä D-linkin dwl-640.
    En tiedä sitten onko jokin asetus bokseissa väärin. Olen kyllä useaan otteeseen palauttanut tehdasasetukset bokseihin.
     
  15. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2007
    Messages:
    209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Pistä palvelinkoneen ip: 192.168.0.1
    Muita ip osoitteita ei tarvitse vaihtaa...
     
  16. jussikoo

    jussikoo Member

    Joined:
    Jan 9, 2008
    Messages:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Onko kukaan rakennellu näitä antenni juttuja millä sais "kaapattua" suojaamattomia yhteyksiä?????
    Eli jos ostais tuommosen tehokkaimman ulkoantennin niin mitä muuta tarvisin lisäksi tähän läppäriin??
    Kuljen ympäri eurooppaa ja aasiaa työhommissa ja ois mukava jos pystyis käyttään näitä suojaamattomia yhteyksiä!!! joskus riittää tää läppärin sisäinen "antenni" jos jollakin ois ehdottaa/myydä joku tehokas vastaan otin niin ilmoita!! voin maksaa hyvästä laitteesta hyvän hinnan:)
     
  17. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2007
    Messages:
    209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minä näin jossain ulkoisen usb verkkokortin, jonka kantomatka oli jotain 8km. Siinä oli satelliitti antenni kiini ja se maksoi n50€, mutta en muista mistä kys laiteen voi ostaa...
     

Share This Page