Terve! Minulla on siis 4 vuotta vanha pöytätietokone ja se on ollut aika kovassa pelikäytössä ja alkaa olla jo vetämässä viimeisiään ja pitäisi saada siitä viimeisetkin "mehut" puristettua. Olen kyllä ostamassa uutta tietokonetta (osat on jo mietitty eli en tarvitse apua siinä), mutta siihen on vielä hieman säästämistä, joten vielä vähän aikaa pitäisi pärjätä tällä koneella. Eli onko kelläkään vinkkejä tähän? Tuossa alla tietenkin lisätietoja: Kone on muuten Fujitsu Esprimo PH300 (suoraan hyllyltä ostettu) Prosessori: Intel Core i5-2310 @2.9ghz Näytönohjain (suorituskyvyn ongelma): NVIDIA GeForce GT630 Emolevy: Fujitsu D2990-A2 RAM-muisti: 8GB DDR3
Ainakin SSD toisi lisää nopeutta Windowsiinmoniin ohjelmiin varsinkin jos sen asentaa siihen puhtaalta pöydältä. Tämän voi kätevästi sit siirtää uuteen kokoonpanoon.
Tuo on muuten ihan hyvä idea, mutta olisiko mitenkään mahdollista lisätä tehoja ilman uusia komponentteja ja kun ylikellottaminen ei ole mahdollista tuolla prosessorilla (enkä halua edes yrittää) niin onko sellaisia vinkkejä. Ja jos ei ole niin eihän sille voi sitten mitään, mutta olisi kivaa, jos olisi edes joku tapa lisätä tehoja hieman.
Nykyinen näyttis ei sovellu pelaamiseen. Ensin uusi näyttis ja poweri. Pakettikoneessa toimivuus on sitten aina arvoitus. Näyttis ja poweri ainakin käy sitten uuteen kokonpanoon.
No minulla sitten on myös toinenkin vaihtoehto. Minun tietokonekoteloni mitat ovat: pituus 400mm, leveys 170mm. Voisin käyttää vanhaa koteloa, jos kaikki uudet osat mahtuvat sisälle ja tilaa jäisi ilmastoinnillekin eli toisin sanoen vaihdan tämänhetkiset osat hieman parempiin. Olisiko mitenkään mahdollista saada nämä osat mahtumaan sisälle ja jos ei niin voisiko sitten ehdottaa jotain vastaavanlaisia osia ja samalla vaikka kertoa mikä osa ei mahdu jne? Tässä osat "unelmakoneeseeni": Prosessori: Intel Core i5-7600K Prosessorin tuuletin: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX1070 Emolevy: ASUS TUF Z270 MARK 2 ATX LGA1151 RAM-muisti: Corsair ValueSelect 16GB (1 x 16GB) DDR4-2133 Virtalähde: Corsair RM550X 550W Tallennustila: Nykyisen HDD:n (911GB) lisäksi ADATA SP550 240GB SSD - J4NN3
Kannattaa uusia kotelokin. Se on paljon muutakin kuin osien säilytysteline. Unelmaprossusi on täysin järjetön ostos.
No voisitko ehdottaa jotain parempaa prosessoria niin kuin kirjoitin? Ja samalla kysyn, miten tuo virtalähde? Onko se hyvä vai tietäisitkö jonkin paremman, joka sopisi noiden osien kanssa? Kuluttavat noin 400W yhteensä.
Halvemmalla ihan eri tasoa: https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/128276/yd160xbcaewof/amd-ryzen-5-1600x-am4-3_6-ghz-6-core https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/127841/ga-ab350-gaming/gigabyte-ga-ab350-gaming-atx-emolevy Poweri on hyvä.