Minulla on editointiohjelma Final Cut Pro. Lupasin alkaa tallentaa erilaisia tapahtumia erään tuttavan HD-videokameralla Panasonic. Kun yritin siirtää kuvattuja ns. MTS-tiedostoja Final Cutin kautta kamerasta ja kortilta (komennolla Log And Transfer) Final Cut ei löytänyt fileja ollenkaan (ja Macissa ylipäänsä ne näyttivät harmailta). Nettiä tutkittuani tulin siihen käsitykseen, ettei FCP ymmärrä MTS-fileja ja siksi siirsin ne kameran stream-kansiosta suoraan tietokoneelleni, en editointiohjelman kautta, ja muunsin ne "Iskysoft Video Convertorilla" HD-moveiksi. Koska ensimmäinen tilaisuus, jossa kameraa käytimme oli luento ja jossa tämä kamera seisoi yksin staattisesti eikä kukaan koskenut sitä, kuva näytti ihan hyvältä muunnon jälkeen. Nyt kuitenkin viimeksi kuvatuissa on tullut zoomailtua ja liikutettua kameraa sivusuunnassa, ja videoihin on tullut nykivää liikettä. Kun kamerassa ei ole ollut tilaa, olen koko joukon siirtänyt kovalevylle ja tuhonnut kamerasta uskoen, että niin saa ihan ok aineistoa. Tänään huomasimme seuraavan asian: FCP kyllä löytää sellaiset tiedostot, jotka on kuvattu 25 framella. Oletusarvoisesti kamera kuvaa 50 framella, mutta kamerasta saa säädön 25kin framea päälle. Oletukseni on nyt se, että kun olen ottanut tiedostot irti kamerasta teknisesti väärin ja ne ovat 50 framea, siksi ne nykivät, ja pelkoni on se, että saanko niitä mitenkään muutettua ei-nykiväksi kelpo matskuksi, kun tavaraa on jo aika paljonkin. Osaako joku kertoa, mitä voisi tehdä?
Nykiminen johtuu todennäköisesti huonosta lomituksen poistosta, jonka tuo "Iskysoft Video Convertorilla" on tehnyt. Eli kun sen lomitettu -> lomittamaton muutoksen tekee oikeilla työkaluilla, ei mitään nykimistä pitäisi olla lopputuloksessa. Jatkoa ajatellen kannattaa kuvata tuolla 25 FPS -asetuksella, koska 50 FPS lomitettuna on editoinnin ja jatkokäsittelyn kannalta hankala formaatti monessa ohjelmassa.
Olen yritellyt Ikysoftin jälkeen eri työkaluilla, mutta ne eivät toimi yhtään paremmin. Jos saisin jollakin niistä pidettyä framet 50ssa niin että tiedosto näkyisi iMacin Cinema Toolssissa (jos saan joillakin pidettyä, on vain harmaana, Cinema Tools ei reagoi), saisin silloin oletettavasti ne käyttökelpoisiksi. Löysinkin keinon: netissä on ilmaisohjelmat Handbrake ja sitten MPEG streamclip. Ekalla muutetaan mts file mp4ksi ja tokalla mp4 hd moviksi 50 framea säilyttäen, Cinema Tools ymmärtää ja sillä voi laskea framet 25:een, jolloin kuvasta ja äänestä tulee "hidastettua". Sen jälkeen Final Cutilla voi lisätä nopeutta 200 %, jolloin tiedostosta vaikuttaisi tulevan ok, mutta katsotaan nyt. Mutta tämä on järjetöntä siinä mielessä, että 20 minuutin videon käsittely näin kestää 20 minuuttia, joten jos tekisin tämän kaikelle videoaineistolleni, muuntamiseen menisi kuukausia yötä päivää. Lisäksi 5 G videosta tulee 60 G. Toivotonta. Valitettavasti tänään puski uudet tallennukset ja onneksi meillä oli kolme kameraa, koska en millään ehtinyt testailemaan 25lla framella. Otaksuin, että niinhän se menee. Kuitenkin 25 framella kuvaamani matsku nykii yhtä lailla, kun sen on logannut Final Cutin kautta (otin panoraamaulkokuvauksia). Lisäksi kun sitten sillä kuvattiin sisätiloissa suht staattistakin kuvaa 3 h, videoon oli tullut outo tunnelma, tavallaan nykivä, ikäänkuin frameja puuttui (niinkuin puuttuikin ajatellen 50?). En tiedä. Meniköhän tuo kuvaus nyt 25lla suoritettuna täysin käyttökelvottomaksi? Saako siitä jotenkin vaikka hankaliakin reittejä pitki notkeampaa vai onko se siinä? Sellainen on tunnelma, että on käytössä hyvä HD-kamera, mutta jonka vuoksi joutuu ratkaisemattoman työvuoren alle eikä lopputuloksena saa hyvää kuvaa ja kaikki työt ja editoinnit keskeytyvät. Voi kun vain voisi kuvata kameralla ja sitten editoida sitä normaalisti.
Korvaa koko ketju vaikka Format Factory:llä, sillä muunnat tiedostot haluamaasi koodekkiin, haluamallasi kääreellä (se MP4 on se kääre)... Muuten ei videon laatuun tarvii koskea, mitä nyt koodekin vaihto häviölliseen voi tuoda jotain pientä useimmille näkymätöntä heikonnusta... Esimerkki siitä koodekin vaihdosta muut asetukset säilyttäen... T: Vesku
En täysin ymmärrä tuota termiäsi kääre, mutta ehdotuksesi on siis korvata koko tuo 4n ketju 1llä? Tuolla ketjulla sain kepo videota, mutta 20 minuutin klipin muunto kesti 20 tuntia ja 4 G tiedostota tuli 60 G, joten ei se käyttökelpoinen ole. menen tutkimaan Format Factorya
Arvasin, että tuohon torppaa... Se kääre on kääre, mihin se koodekilla x koodattu kuva ja koodekilla y koodatttu ääni on kääritty yhteen tiedostoon... T: Vesku
Joo editointi on suuri homma Hollywood kuvaa leffan 3 viikossa mut editoi sitä 7 viikkoa Tossa hieman kontrastii se on aikaa vievaa puuhaa Juuri äskön mun pc jauho 23h miss hot rod 2013 videoo Mac ohjelmista ei oo kokemusta Mut kaverilla Panasonic gh2 ja itellä nyt Sony rx100 kummatkin kuvaa 1080p 50fps 28mt\s Joten voin 100% varmasti sanoo 50fps videokuva ei nyi tai pätki Ite käytän\käyttänyt vuosia Adobe Premiere Elements 9 windows versio Oma kamera kuvaa 25fps tai 50fps ite käytän aina 50fps jos haluu tehdä hidastuksen 25fps se ei onnistu VLC tai MPC-HC toistaa avchd mts mov tiedostot mukisematta Jos suoraan muistikortilta otettu video nykii esim MPC-HC ohjelmalla niin sun koneessa joku vika Yuotubessa paljon Final Cut Pro \ handbrake ohjeita Niillä ohjella sain aikoinaan Adobe Premiere Elements 9 toimimaan Eli aluks vika oli käyttäjässä useamman tutorialin katsottua rupes homma toimii Importing MTS Files To Final Cut Pro