Latasin äskettäin ton 3d-markin nähdäkseni vähän tän mun näyttikseni suorituskykyä. Ajoin teitenkin ekana vakio-asetuksilla, eli core clock 400 MHz ja memory 333 MHz. Tulokseksi tuli 1791 3dmarks. Tuolla detailsissa näky CPU scoreksi jotain reilu 1100 pistettä, joka ei ole ihme, kun on AMD sukka-sempron prossuna. Noi 3dmarkin 3 ekaa testiä ei pätki juuri yhtään, ja frame nousee ihan kivasti ja fps:kin ok, mutta noissa 3:ssa viimeisessä testissä pätkii kokoajan, lagittaa perkuleesti ja fps ei nouse juuri ollenkaan. Onko siis niin, että noissa 3 ekassa testissä testataan näytönohjainta, ja kolmessa vikassa prossua? Vakioasetuksilla lämmöt nousivat 59-61 C, jotka ovat ihan normaalilämpöjä, eikö? Sitten testasin vähän ylikellotuksen vaikutuksia noihin pisteisiin. Atitoolilla nostin coren kellotaajuudeksi 405 MHz. Kun otin tossa atitoolissa ton 3d viewin käyttöön, niin lämmöt nousi aika nopeasti 65 c, ja fps pomppi 135-155. Onko tää normaalia tossa atitoolin 3d viewissä, että lämmöt nousee noin äkkiä? No, sitten kuitenkin ajan täällä annettujen ohjeiden mukaisesti 3d markin testin läpi. Yllätyksekseni huomaan, että tulos on heikompi kuin 5 Mhz pienemmällä corella, 1784 3dmarks. Lämmöt pysyvät edelleen 59-61 c. Seuraavaksi kokeilen muistin kellotaajuudeen noston vaikutusta. Nostan memorya 340 MHz eli 7Mhz. Ja 3dmarkki läpi. Nyt tulee sentään vähän parempi tulos kuin vakio kelloilla, 1801 3dmarks. Lämmöt nousevat ihan hitusen enemmän, 60-62 C eli periaatteessa samat. Nähtävästi pelkkä coren nosto ei paranna suorituskykyä, vaan memorya pitää nostaa samalla. Onko asian laita näin?
Kaipa se on myös näytönohjaimesta kiinni. En usko, että niitä molempia pitää nostaa suorituskyvyn parantamiseksi. Vai olenko väärässä?
Paljonko te muut ootte kellottanu 7600:a? Tuoteselosteessa ton muistin kellotaajuudeks ilmotetaan 800 Mhz (2x400 MHz) eli ton muistien kellotaajuutta pitäs pystyä ainakin aika roimasti kellottaan. Sitten ajattelin myös modifoimista Rivatunerilla. Uskaltaako nostaa noi pikseliliukuhihnat 16:ta ja Vertexit 6:een? Muropaketissa nostettiin Leadtekin GeFore 6800 -näyttiksen pikseliliukuhihnat 12->16 ja Vertexit 5->6, eli luulis nyt uudemman 7600 GS:kin pystyvän tähän, mutta koskaan ei voi varmaks sanoo, kun ei oo ite kokeillut. Tossa modifoinnissahan ei tarvi kytätä ilmeisestikään lämpötiloja niin kun tossa kellotuksessa, mutta toisaalta jos kerran nostaa liukuhihnojen määrän 12->16, niin näyttis ei välttämättä toimi kyseisellä koneella enää koskaan.
Kyllä yleensä molempien arvojen nostamisen pitäisi vauhdittaa koko korttia, mutta monesti muistien kellotus antaa parempia tuloksia. En kyllä ole aivan varma, mutta tietääkseni 7600Gs:ssä ei ole "piippuja" aukaistavana, eli noita pikseli- ja verteksiliukuhihnoja.
Itse kellottanut club 3d 7600gs 256 agp -korttia pelkästään testaamalla optimaaliset kellot. Eli nyt on käytössä seuraavasti: core = 453 MHz muistit = 908 MHz Lämmöt pysyy 50 asteen tuntumassa rasituksessakin kortin mukana tulleella tuulettimella. Koneessa lisäksi kaksi kotelotuuletinta. Varmaan enemmänkin vois muistit (ja ehkä corekin) mennä, mutta ei ole tullut kokeiltua. Näillä asetuksilla ainakin itellä toimii vakaasti ilman virheitä.
Itse en ole kokeillut tuon kortin kellotusrajoja mutta itselläni on Club 3D:n valmistama ja kellot ovat 450 ja 800 (vakiot 400 ja 667). Toinen millä sain todella suuren eron aikaseksi oli ajureiden päivitys. Vanhat ajurit (91.47) antoivat 3D Mark 03:lla hieman päälle 5000 arvoja mutta kun päivitin ajurit uusimpiin, nousi tulos n. 9000 pisteeseen.
Player_, kerrotko tarkalleen mikä ajuriversio on tuo "uusin" sinulla? Aina hieman kyseenalaista että mitkä ovat uusimmat versiot kun niitä tulee kuin sieniä sateella eikä nVidia kerkeä vielä kaikkia hyväksymään & julkaisemaan virallisesti. Voisin itsekin kokeilla jotain muuta versiota, tällä hetkellä 92.91.
Liitän lisäkysymykseksi tähän, että pystyykö 3dMark05-testin aikana seurata lämpötiloja ruudulta? Kun olisi mukava nähdä, mitkä ne varsinaiset lämpötilat rasituksessa ovat. Atitoolin kuvake, joka ilmoittaa lämpötilan, ei ainakaan näy 3dmark testin aikana. Atitool muuten sai lähdöt mun koneelta, koska mitä järkeä ylikellottaa joka koneenavauksella uudestaan? Ylikellotuksen jälkeen sammutettuani koneen ja käynnistettyä myöhemmin, huomasin, että defaultit olivat palanneet. Ja jos koittaa painaa save-painiketta, niin ohjelma herjaa jostain "only pro version could use this tms." jotain tuon tapaista
No nuo lämpötilathan voisi tarkastaa vaikka siten että laittaa taustalle pyörimään, jonkin ohjelman, joka tarkkailee lämpötilaa, valitsee 3DMarkista vain graafisesti raskaimmat suoritukset ja katsoo lämpötilan välittömästi testin päätyttyä. Antaa varmasti melko hyvän kuvan lämpötiloista.
Atitoolilla saa päälle sen että se tallentaa logia siitä lämpötilasta. Käynnistä Atitool -> Settings -> Temperature monitoring -> ruksaa kohta "write temperature data to log file". Aseta kohtaan "update every *** seconds" arvo, miten monen sekunnin välein haluat tietoa tallennettavan. 5-10 sekuntia luulisi olevan hyvä lukema. Atitoolin tallentaman login löydät sitten atitoolin kansiosta, esimerkiksi "C:\Program Files\Atitool\Log". Tiedosto siis "log.txt" mutta kansio saattaa sinulla olla eri. Sieltä löytyy kellonajan mukaan lämpötila kunhan rullaat tekstitiedostoa alaspäin. Itselläni esimerkiksi kun nyt testasin tuota, lukee alimmilla riveillä näin : 2006-11-13 22:39:40 Temperature: GPU: 44.0°C 2006-11-13 22:39:50 Temperature: GPU: 44.0°C 2006-11-13 22:40:00 Temperature: GPU: 44.0°C Tuostahan sitten näkeekin kätevästi kymmenen sekunnin välein mikä on ollut lämpötila Edit: Ai, poistitkin jo Atitoolin. Ongelmasi olisi varmaan ratkennut sillä että olisit laittanut valikosta päälle asetuksen joka lataa asetetun kellotaajuusprofiilisi windowsin käynnistyksen yhteydessä.
Mulla on ainakin toi 3DMarkki toi "Limited version" eli siinä ei voikaan mitään muuta kuin ajaa 3DMarkin itse asettamilla grafiikka-asetuksilla ton testin läpi, ja ai niin, voihan sillä sen demonkin kattoa . Mutta kuitenkaan, siinä Futuremarkin sivuilta lataamassani 3dmarkissa ei voi muuttaa mitään esim. "Graphs" tai "Settings"-kohdasta. Sillä pystyy vain ajaa testin läpi ja seivata oman parhaan tuloksensa. Edit: Toi Atitoolhan on niin pikkunen tiedosto, että helpostihan sen lataa takasin koneelle. Toi atitoolin "3d view" näkymä yrittää vissiin saada mahdollisimman kovat fps:ssät ja agp:eet irti näyttiksestä, ainakin fps:n suuruudeen perusteella (135-160). Eli ei kai ton 3d viewin aikana vallitsevia lämpötiloja kannata ihan tosissaan ottaa (mulla nous ytimen lämpötila äkkiä 52 -> 65 celsiukseen) kun toi nousee vakiokelloillakin ihan yhtä korkeelle tossa 3d viewissä, vai? Sitten Rivatunerista juttua. Latasin sen äsken koneelleni ja kattelin sen näyttämiä tietoja mun näyttiksestä. Siinä Driver-kohdassa lukee mulla Forceware detected ja siin alempana useimmassa kohdassa 92.91. mutta myös parissa kohdassa luki mulle tuntematon ajuriversio, 110.51, jota en oo taatusti ladannu koneelleni. No, nostin pikkasen tolla rivalla kelloja, 410 ja 350, ja kokeilin 3dMarkin tulosta. 3dMark suoritti testit normaalisti, mutta kun tuloksen olisi pitänyt tulla, tulikin ikkuna, jossa luki "Display changed" (vai oliko se driver changed) ja 3dmark ei näyttänyt tulosta. Tämä tapahtui siis vasta sen jälkeen, kun olin käyttänyt rivatuneria. Voiko siis rivatuner jotenkin muunnella näyttiksen ajureita?
Hmm, mulla toi 03 3DMark teki aika huonot tulokset. 3DMark Score 4083 CPU Score 520 Että johtuukohan noi huonot tulokset tosta mun prossusta?