A-Link WNAP + mokkula ja etäyhteys siihen.

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Ihtinki, May 3, 2010.

  1. Ihtinki

    Ihtinki Member

    Joined:
    May 3, 2010
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Moro

    Olen mökilleni hankkinut A-Linkin Wnap:n joka tukee mokkuloita. Tarkoitukseni on sen avulla luoda sinne langaton verkko ja kytkeä siihen myös videovalvonta. Koti olosuhteissa olen onnistunut hienosti luomaan verkon ja saanut kuva yhteydenkin toimimaan (kamera on ip-kamera). Ongelmana vain on se, että miten saan siihen yhteyden etäältä ? Pitääkö siellä päässä olla kone vai toimiiko ilman konetta (Wlanihan toimii ilman kytkettyä konetta reitittimeen)?

    Ilmeisesti joku vpn -yhteys tai muu pitäisi luoda, mutta mikä olisi helpoin ohjelma tai putki/tapa se tehdä?
    Kiitos avusta jo etukäteen !
     
  2. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Minkä operaattorin mokkula?
    Saako mokkula operaattorilta julkisen IP:n vai onko se NATin tms. palomuurin takana?
    Onko portteja auki miten?
     
  3. Ihtinki

    Ihtinki Member

    Joined:
    May 3, 2010
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Moro
    Valitettavasti en osaa sanoa noihin. Minulla on kaksi mokkulaa, joita voin käyttää sekä Sonera että Saunalahti. Olen näistä nettisivuilta käsittänyt että tuo Saunalahden/Elisan olisi joustavampi kuin Soneran. Ilmeisesti Sonera yrittää estää ko käyttöä. En tiedä.

    Onko tämä juttu kiinni siitä mokkulasta, eikä reitittemistä tai kamerasta? Kameran asetuksissakin (ip-camera model CVLM-134, ip:192.168.1.188) on jotain asetuksia dns-palveluihin.
     
  4. anttu_t

    anttu_t Member

    Joined:
    May 2, 2006
    Messages:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Soneran kautta ei tunnetusti onnistu, mutta Saunalahdella on alemmatkin portit auki. IP-osoite on kuitenkin dynaaminen, eli vaihtuu jatkuvasti, joten tarvitset ottaa käyttöön dynamic DNS clientin reitittimessäsi. Tämä ominaisuus on likimain kaikissa reitittimissä. Tästä esimerkistä saat vinkkiä, kuinka homma tehdään.
     
  5. Ihtinki

    Ihtinki Member

    Joined:
    May 3, 2010
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Moro. Kiitos nyt vaikuttaa todelliselta neuvolta tällaiselle kädettömälle. Kokeilen tuota kun palaan matkoilta. Annan palautteen sitten.
     
  6. infernocs

    infernocs Member

    Joined:
    Aug 23, 2004
    Messages:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Itellä oli noita WNAP:peja kourallinen tossa eikä yhdessäkään toiminu Dyndns.
    Tosin ei niissä kyllä mikään muukaan toiminu joten vaihdoin edimaxiin ja nyt toimii kaikki ja hemmetin hyvin.
    Noissa mun kameroissa on myös mahdollisuus Dyndns kaikuun joten katoppa onko sulla kamerassa sitä toimintoa.
    Sit sun täytyy määritellä reitittimeen kiinteän aliverkon IP kameralle ja tehdä sinne porforwardi jonnekkin yläpään porttiin (esim 8700) ja sitten määritellä kameraan se portti käyttöön.

    Sitten otat yhteyden muodossa: http://tähänsunnimi.homedns.org:8700 (osoitteen luot ittelles sivulla http://www.dyndns.org ilmainen)
    niin reititin ymmärtää siirtää tuon 8700 (tai minkä laitat) portin kutsun suoraan kameraan.
     
    Last edited: Jun 3, 2010

Share This Page