Mulla on AC97-äänipiiri ja kun liitän kaiuttimet (ei tietokonekajarit vaan ihan normaalit vahvistimeen liitetyt kaiuttimet) tietokoneeseen ääni rätisee ja kuuluu toisesta kaiuttimesta hiljempaa ja huonommin kuin toisesta. Ennen kaiuttimet TOIMIVAT hyvin samaisessa tietokoneessa mutta yhtäkkiä joku asia meni solmuun tietokoneessa ja nyt ei jostain syystä toimi niin kuin pitäisi. Mitenköhän ongelman saisi korjattua? Olen yrittänyt asennella ääniajureita uudelleen mutta ei auta. Vika ei voi olla kaiuttimissa kun ovat ennenkin toimineet ja esim. radio kuuluu kummastakin kaiuttimesta 100%:n hyvin ja ilman rätinää! Onko muilla ollut samaisia ongelmia??? AC97:n mukana tuleva sound manager -ohjelmakin tunnistaa kyllä kaiuttimet kun liitän ne koneeseen mutta kun laitan ohjelman pieneksi (tray iconiksi)ja avaan ohjelman ikkunan uudestaan ei kaiuttimia olekaan enää liitetty tietokoneeseen connector sensing -välilehden mukaan. Mistäköhän johtuu että ei tunnista? Olen liittänyt myös esim. kuulokkeet samaan reikään mutta niissä sama ongelma: rätisee! Auttakaa, jos tietoa ja vastauksia löytyy, olisin kiitollinen...
Kyllä tuo mun mielestä kuullostais siltä että äänipiiri on menny rikki. Koitappa pyöritellä liitintä reiäs jos rätinä pahenee niin todennäkösesti liitokses on jotain häikkää. Onko liitin edes? Jos on niin koita siirtää taakse ja tarkasta piuhat emosta. Tos nyt jotain mitä kannattaa kokeilla.
oon pyöritelly liitintä reiässä ja kyllähän se rätinä siitä pahenee ja muutenkin muuttuu. mitä tarkoitat sillä että siirtää liittimen taakse, miten se tapahtuu? mutta kiitoksia neuvosta.
itseasiassa ihan tarkalleen ottaen ongelma tuli ilmi siten, että käynnistin yhden pelin ja huomasin että en ollut muistanut liittää kaiuttimia tietokoneeseen. sitten suljin pelin ja liitin kaiuttimet tietokoneeseen ja kun testasin ääntä, ongelma tuli ilmi. tätä ennen äänet olivat siis toimineet ihan normaalisti. en ymmärrä miten tässä tilanteessa äänipiiri voi hajota kun en koskenut mitenkään esim. koneen sisuskaluihin. voi olla että koneeseen tuli joku ristiriita yhtäkkiä. mulla on ollut itseasiassa sama ongelma kerran aikaisemminkin mutta se korjaantui kun vähän aikaa räpläsin liitosten kanssa. ihmeellistä... nyt yritin samaa mutta mikään ei tunnu auttavan.
mulla osiks sama ongelma!! ota se ääni tasapainojen säätö pois päältä!! se autto mulla! klikkaa sitä ON nappia vasemmasta kulmasta sielt equalizer! toivottavasti auttaa
Ei nyt välttämättä emoa vaihtamaan, ton tason kortti on 15e, käytettynä alle, jos vaan vapaa PCI paikka löytyy.
ite ku päivitin windoosaa niin sieltä tuli joku ac97 päivitys joka sotki mun koneen ääni judanssit ...poistin sen ja kaikki ok.
Mulla tuli epämääristä ääntä kajareista. Äänikorttina oli just toi sama AC/97... kunnes ostin digitaalisen äänikortin, jossa on Koaksiaalinen lähtö. Äänet parani. Suosittelen esim: Sound Blaster Audigy2 ZS
Edellisen koneeni AC97 meni sekaisin muistaakseni Quake kolmosesta ja rupesi särkemään. Joskus stereo-tv-kortin ääni kuului enemmän toisesta kajarista. Asentamalla tietsikan softat tehdastilaan ajurit ym. korjaantui homma vähäksi aikaa. Softa- ja ajurijuttu, tuskin se piiri rikki on. Ratkaisuna minullakin 5 euron vanha SB äänikortti kirpparilta.
takuun ansiosta sain ilmaseks vaihdettua uuden emolevyn, mutta nyt ei sitten toimi äänet ollenkaan. ei pihaustakaan kuulu, liitän sitte mitkä tahansa äänentoistovehkeet...ja oon kattonu että missään ei oo mitään vaimennusta päällä, että asetukset pitäis olla kyllä ihan kunnossa. täytyy harkita tota erillisen äänikortin ostoa...
Kokeiles auttaisko mikään tässä topikissa neuvoista/ajureista/ohjelmista http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/140883