Acer kuumuu erityisesti kovalevyn kohdalta

Discussion in 'Kannettavat tietokoneet' started by temple69, Feb 4, 2010.

1. temple69

temple69 Regular member

Trophy Points:
    28
    Eli kyseessä on Acer Aspire 5536. Viime aikoina on ihmetyttänyt tämä jatkuva kuumentuminen ja tuulettimen huuto. Speedfanilla katsoin niin idlettä 65 astetta. Ennen ei ole ikinä ollut noin paljon. Sitten pelatessa alkaa lämmöt olla 90-100 astetta. Koneen hankinnan jälkeen ei ollut mitään ongelmaa, hyvin on toiminut tähän asti.

Oon puhistanut konetta mm. imurilla, mutta ei auta! Ikää on koneella nyt semmoisen 6kk.

Oisko joku tuuletin hajalla tai kovalevy menossa rikki?

2. ugge

ugge Regular member

Trophy Points:
    48
    Oletkos avannut koneen ja puhdistanu coolerin?
    TÄÄLTÄ hieman vinkkejä jos tarvii aukoa konetta..
    Itse putsailen läppärin sisältä noin 2kk välein.

3. leffa1

leffa1 Regular member

Trophy Points:
    26
    älä aukaise kannettavaa muuten menetätä takuun

jos pölyt on potsattu ja kone on vieläkin erittäin kuuma niin soittasin huoltoon

4. Bazilli

Bazilli Regular member

Trophy Points:
    26
    Ei se takuu mene, ellei riko mtn. Aika turhaa raahata läppäriä puolen vuoden välein huoltoon tollasen takia. Kannattaa myös valita oikea virrankäyttömalli, esim HP:n koneet tahtoo sanoa naps ja sammuilla jos rossu käy maximi kelloilla 24/7.

Last edited: Feb 4, 2010
  5. leffa1

leffa1 Regular member

Trophy Points:
    26
    mites sitte mun kaverille kävi tällee

aukas samalla tavalla kannettavansa ja putsasi sen ja kone toimi hyvin 2-3 kuukautta ennenku siitä hajos varmaaki emolevy tai jotain ja takuuseen lähetettiin kappas vaan tulikin soitto että takuu ei korvaa koska olet aukassu koneen XD

olet varmaan huomannut paketti koneessa takana tarran mikä on sivu pellin ja koneen runkoon liitetty silleen että jos avaat koneen nii tarra repeytyy ??

sillä ne varmistavat että konetta ei ole ite räpelletty

ei kai se kone täysin kunnossa ole jos se normaali käytössä on noin kuuma

mulla kesällä yleensä sammuu kone jos se kuumenee

Last edited: Feb 4, 2010
  6. ugge

ugge Regular member

Trophy Points:
    48
    Voihyvänenaika sun kanssas leffa1!
    Otsikon mukaisen läppärin pohjalevyn avaaminen ja coolerin putsaaminen ei riko yhtä ainoaa sinettitarraa koneesta.
    Pirun paljon oon pelannut Acerin läpysköiden kanssa (osaksi työnkin takia) enkä missään nimessä kehottaisi vasta-alkajaa tietentahtoen rikkomaan koneen sinettejä.

7. temple69

temple69 Regular member

Trophy Points:
    28
    Koneen pohjassa on luukkuja ruuveilla kiinni. Olen niitä aukonut ja katsonut sisään. Niiden ympärillä ei ole ollut yhtään sinettiä, mutta ei ole kyllä niiden sisällä pölyä ollut lainkaan. Yhden luukun alla oli muistit, toisen alla kovalevy ja emolevy. Sitten on toki luukku, jossa akku on. Sielläkään ei mitään.

Kun en ole pölyä löytänyt niin pistipähän miettimään, onko joku tuuletin tai cooleri paskana.. :/ Speedfan ei näytä kuin Core 1, millä ohjelmalla näkisi myös kovalevyn ja näytönohjaimen lämmöt?

Pelatessa kuumentumisesta seuraa prossutehojen madaltuminen, mikä joko pistää pelin lagaamaan tai madaltaa fps. Mulla ei sammu kone pelatessa, vaan se madaltaa aina prossutehoja kun alkaa käydä liian kuumana.

8. bblen

bblen Regular member

Trophy Points:
    26
    Kato coolerin tuuletusaukosta että löytyykö pölyä, sinne ne tahtoo kerääntyä ja kone lämpenee kivasti niistä karvapalloista. paineilmalla sitten niihin väleihin sisältä ulos.

9. Bazilli

Bazilli Regular member

Trophy Points:
    26
    Leffa1: En tiedä olenko onnekas, mutta yhdessäkään Acerin koneessa en ole nähnyt mitään sinettejä/tarraa. Paremman puoliskon Acer Aspire One avattu pari kertaa ja silti se meni takuusta läpi,kun tuuletin sanoi poks. Samoin en nähnyt sigun läppärissä mitään sinettäjä kun avasin tylsyyksissäni. Leffa kysyy tarkemmin siltä kaverilta, vain tyhmä ostaa konetta johon ei saa ''koskea'' itse. :p

Last edited: Feb 6, 2010
  10. Wintoosa

Wintoosa Regular member

Trophy Points:
    46
    1. Imuroi pölyt kaikista ilmaaukoista.
    2. Alivoltita prosessorisi sekä pidä päällä SpeedStep.
    3. Jos neuvot eivät auta, veisin huoltoon. Ei koneen pidä olla niin kuuma, että sylityöskentelyssä jalat palavat.

11. Bazilli

Bazilli Regular member

Trophy Points:
    26
    Minusta mikään alivolttittaminen ei ole ratkaisu, kyllä sen kalliin koneen pitää toimia sillä tavalla miten se suunnitellaan. Selkeästi ei osu cooleri sinne minne kuuluu/on helvetin paskainen. Takuuseen mylly jos ei viilene puhdistuksella.

Last edited: Feb 6, 2010
  12. Wintoosa

Wintoosa Regular member

Trophy Points:
    46
    Ei tietenkään, mutta ensiapuna se toimii ok.

Ja vaikka kone toimisi normaalisti, kannattaa sitä ottaa turhat voltit pois. Saat pidemmän akun keston + viileämmän koneen. Myös energiankulutus laskee.

Myös nettikoneissa alivoltitan prossuista löysät pois, sama teho, mutta alhaisempi virrankulutus.

13. temple69

temple69 Regular member

Trophy Points:
    28
    HWMonitor 1.15 <- tuolla olen lämpöjä katsonut pariin otteeseen, mutta trialli kun oli nii ei toiminut kuin 30 päivää. Volteista sen verran, että ne lisääntyi sitä myötä miten rasituksen alaisena kone oli. Pelatessa nousi, idlessä laski.

lähti tänään tiluuseen tuommoinen usb-cooleri jimmy pc storesta. 40 euroa ja kuulema madaltaa ihan kivasti lämpöjä.

Coolerin tuuletusaukkoon en voi nähdä kuin koneen ulkopuolelta, taskulampulla koitin katsoa mutta eipä siellä mitään erikoista silmään pistänyt. Jossei tuo alusta auta niin sitten lähtee huoltoon.. On vain vähän huonoja kokemuksia acerin huollosta

Share This Page