Vajaan vuoden ikäisestä Acer aspire kannettavasta näyttö alkoi pimetä, mutta työpöytä näkyi heikosti kuitenkin taustalla kun tarkasti katsoi. Olisiko taustavalo tai invertteri hajalla (netistä oireiden perusteella löysin mahd. viaksi) Tuolloin en kuitenkaan uskaltanut huoltoon lähettää konetta, koska tarvitsin opintojen takia konetta kokoajan ja kaikki opintomatsku oli koneella. Näyttö toimi myös joskus pitkiäkin aikoja ok. Näytön saattoi myös saada normaaliksi rämppäämällä näytön "mikronäppäintä", joka sammuttaa näytön kai. Kokoajan kuitenkin ongelmaa vian kanssa oli. Koneella oli 2v Elisa takuu. Koneen ollessa 2,4 kk vanha noin, meni hermot ko ongelman kanssa eikä näyttöä saanut toimimaan. Ostin uuden ja vaadin Elisalta/ Acerilta korjausta takuun nimissä. Acer ei korjaa koska takuu loppunut ja Elisa ei korjaa, koska en vienyt huoltoon heti virhettä huomattuani. Tein valituksen kuluttajariitalautakuntaan ja suostui toimittamaan koneen Acerille korjausarvioon maksutta. Nyt he tarjoavat korjausta ehdoilla, että minä maksan 1/3 eli vajaa 80e ja Acer+ELisa loput. JOs en suostu tähän sovintoesitykseen, asia etenee kuluttajariitalautakunnassa, jossa he tekee päätöksen. Kannattaako muka hyväksyä tuo esitys. Mielestäni kyllä en ole velvollinen korjauksesta maksamaan, koska vika ilmeni takuuaikana alle vuoden vanhassa koneessa vaikken heti korjaukseen antanut. Sekä kone oli lopullisesti käyttökelvoton 2v vanhana. Minulle tuli myös uudesta kannettavasta 800e kulut Acerin hajoamisen takia, jonka hankin nimeenomaan opiskelun vuoksi. Auttakaa
Piti ihan rekisteröityä, että pääsee vastaamaan tähän. Kämmäämäsi kohdat: - Havaitusta viasta tulee ilmoittaa HETI kun sen vian on havainnut - Miksi ihmeessä et valittanut siitä viasta ENNEN takuuajan loppumista. Tuskin voit väittää, että "opintomatskujasi" ei olisi saanut talteen jonnekkin muistitikulle ja etteikö 2 vuoden aikana olisi ollut viikkoa tai paria aikaa, että olisit pistänyt koneen huoltoon. - Miksi ostit uuden läppärin ja sen JÄLKEEN menit vaatimaan vanhan (jo takuun rauenneen) läppärin korjausta. Olisit mennyt valittamaan ENNEN sen uuden koneen ostoa, että mitä nyt tehdään kun en voi olla ilman konetta pitkää aikaa... ja uuteen ei ole varaa tms... (olisit hyvässä lykyssä saanut uuden koneen takuuseen). - Miten pystyt todistamaan, että se kone ei hajonnut 2v 4kk kohdalla, eikä "alle vuoden ikäisenä"? Eli jos minulle tulisit tuon tarinan kertomaan ja olisin tekemässä päätöstä kuluttajariitalautakunnassa, niin lähtisit aika hätäiseen ulos toimistosta ja kone tulisi perässä isolla kaarella. Maksa nyt herranjestas se 80 euroa, kun lautakunnasta voi hyvin todennäköisesti tulla kokonaan hylkäävä päätös.
Ilmoitin viasta kyllä HETI kun vika ilmeni...On valmistajan ja myyjän tiedossa. En uskaltanut antaa huoltoon, koska eivät olisi antaneet edes konetta tilalle. Acer huollon kestosta oli mielenkiintoisia tarinoita netissä.Ja näytönhän sai toimimaan jotenkin, joten yritin pärjätä sen kanssa. Saattoi hyvinkin mennä monta vkoa ilman ongelmia. Uuden koneen ostin sen JÄLKEEN kun valmistaja tai myyjä eivät korjaukseen alkaneet koneen ollessa tuo 2v ja risat, joten en ole uuden oston JÄLKEEN korjausta vaatinut vaan jo hyvin paljon ENNEN. Olen kuitenkin opinnoissani hyvin riippuvainen koneen olemassaolosta. Kaikki opetusta koskeva tiedonanto, tuntimuutokset, materiaali, saadaan meilitse. Ryhmätöitä työstetään meilitse, kursseja tehdään verkossa, joten ei voi olla ilman konetta vkokausia.
Ja koska ilmoitin viasta koneen ollessa alle vuoden, eiköhän se toimi todisteena milloin vika ilmeni...
Ei ole tarkoitus "kettuilla", mutta yleensä nuo takuuasiat kannattaa hoitaa hetimmiten, eikä vasta takuuajan jälkeen. Mietippä tätä vertausta: Entä jos uudessa autossa syttyisi moottorin vikavalo palamaan, mutta auto kulkee silti kunhan vain välillä irroittaa akkukaapelit hetkeksi. Ok, voithan sinä tuosta ilmoittaa liikkeelle että nyt tässä tuo varoitusvalo palaa. Myyjä haluaisi sen auton heti liikkeeseen huollettavaksi, mutta sinä et voi antaa kun pitää mennä töihin sillä. No sitten 2 vuoden takuun jälkeen auton moottori leikkaa kiinni. Kenen luulet tuon korjauksen maksavan? --- Se on valitettavaa että yritysten tarjoamat huoltopalvelut toimivat miten sattuu. Ja jos ostaa halpismerkin, niin kyllä tuollaisiin ongelmiin pitää varautua. Noiden halpistuotteiden valmistajat JOUTUVAT tinkimään kaikesta... eivät ne muuten olisi halpisvalmistajia. Sanonpa vain silti että et ole kovin vahvoilla kun tuota riita-asiaa käsitellään. Voithan tietenkin katsoa kortit ja "voittaa" 80 euroa jos koko lasku menee liikkeen maksettavaksi. Mutta jos häviät niin sinulla on edessäsi 240 euron lasku ja hyvin todennäköisesti koneesi arvo ei enää ole sitä 240 euroa.
Et antanut konetta huoltoon. Myyjälle on aina annettava tilaisuus korjata ilmennyt vika. Ja tässä on jälleen syntymässä uusi tarina? Koska tapahtui tuo kun et antanut konetta huoltoon? Miksi olisi pitänyt suostua takuuajan päättymisen jälkeen kun et antanut korjata takuuaikana? Aika mikä on tuossa välissä, vajaa vuosi ja 2 v 4 kk (jos tuon nyt oikein tulkitsin), on aika pitkä, jopa 18 kk. Eikö opinnoissa ollut tuossa välissä yhtään lomajaksoa? Sitten yleisemmin tällaisista ongelmista. Viasta ei tarvitse ilmoittaa heti kun se on havaittu. Takuuehdoissa voi olla erilaisia mainintoja asiasta. Parasta on kuitenkin ilmoittaa niin pian kuin suinkin mahdollista ja pyytää toimnita ohjeita niin kukaan ei voi väittää että vika olisi pahentunut sen vuoksi ettei ole ajoissa ilmoitettu. Takuuajan päättyminen ei ole se hetki jolloin myyjän vastuu päättyy. Takuu on kuluttajasuojan ylittävä lisäominaisuus. Laitteen pitää kestää aika jonka kyseessä oleva laite yleisesti kestää ja jos hajoaa niin myyjällä on vastuu takuuajan jälkeenkin. lisäystä Mahdollisesti osa korjauksen hinnasta pitää maksaa itse. Perusteena se että laitetta on jo käytetty ja myyjän ei kuulu korjata käytettyä laitetta täysin uuden veroiseksi omalla kustannuksellaan.
Jos maksat sen korjauksen itse. Omien sanojesi mukaan 1/3 huoltolaskusta on 80 euroa, joten 3/3 on 240 euroa. Mutta jos tuo kone ei ole sinulle 240 arvoinen, niin jättänet sen korjaamatta. Ja ilmeisesti se kone ei ole sinulle 80 euronkaan arvoinen kun otat riskin sen suhteen että se jää korjaamatta kun häviät kiistan.