....perkeleen sakufirma ei maininnut nettisivuillaan, että OEM-asennettu Vista Home Premium on SAKSANKIELINEN. Lisäksi näppäimistökin on sakumallia, mutta sen kanssa voi elää. Mutta miten saan Vistan kielen vaihdettua esim. englanniksi???? Laitoin jo alkusäädöissä koneelle selväksi, että Suomesta ollaan, ja jotkut jutut näköjään tuleekin ruutuun suomen kielellä, mutta valtaosa on edelleen saksaa. Miten sen kielen saa vaihdettua, vai saako sitä? Jos joku osaisi neuvoa helppotajuisesti ja yksityiskohtaisesti kuinka se tehdään, kun nämä valikkotekstit ei kovin hyvin aukene huonosti saksaa osaavalle. Danke schön!
No niimpäs olikin. Valitettavasti taitaa olla tuon Home Premiumin kohdalla niin ikävästi ettet voi vaihtaa tuota kieltä. Ainoastaan Ultimate versiossa. Huom! en ole asiasta 100% varma mutta 90%. Eli jos se on niin ette voi vaihtaa kieltä, niin Vistassa on ns.AnyTime Upgrade toiminto jolla voit päivittää version Ultimateksi. Tämän jälkeen voit vaihtaa kielen Suomenkieliseksi. Mutta valitettavasti päivitys maksaa. Kuitenkin rehellisesti sanottuna minulla ei ole tarpeeksi kokemusta / tietoa tästä kielenvaihto jutusta, joten suosittelen että luen ennen päivitystä nuo keskustelut tuosta kielen vaihdosta. Niitä pitäisi olla reilusti. Eli jos joku tietää vastauksen tähän ongelmaan niin apuaja lisää tänne...
Sen verran voi sanoa että ainakin osan vistan serialeista eivät ole kieliversiosta riippuvaisia, joten jos jostain saat käsiisi suomenkielisen asennus levykkeen, niin voit asentaa sen omalla serialillasi uudestaa oikealla kielellä. (Omassa käytössä testattu englannin/suomenkielisillä vista business versioilla.
Ultimaten kielipaketin saa ladattua Käynnistä -valikon "Ultimate extras" kohdasta (en muista tarkkaan, olen nyt koululla) ja sieltä Windows Update (ellen tuotakin muista väärin) ja siellä alhaalla näkyy saatavilla olevat kielipaketit. Ja kaikkea. Premiumiin ei varmaan saa kyseistä pakettia.
Ylläri sinäänsä, "Ultimate extras" Ja tosiaan, ei nuo serialit ole kieliversioon sidottuja niinkuin juhha84 jo mainitsikin. Hätätapauksessa voit käyttää p2p:tä hakeaksesi levyn. (tämä ei ole laitonta koska omistat jo lisenssin, serial on se lisenssi!) Mutta tietty kavereita kannattaa käyttää hyväkseen.
Kiitoksia apua tarjonneille! Mutta ei mulla taida olla mitään serialia hallussa, tämä Vistahan on tehdasasennuksena koneelle laitettu enkä mä mitään seriaaleja syöttänyt sille. Noissa koneen mukana tulleissa saksankielisissä papereissa on kaiken maailman numeroita muttei ainakaan silmään osunut mitään Vistan seriaalia. Pahus. No mutta ainahan on mahdollisuus laittaa Linux ja vierottautua Microsoft-orjuudesta. Tämä Vista vaikuttaa muutenkin sekavalta ja hankalalta, vaikkei tekstit olisikaan jotain saksan mongerrusta.
Serial-tarra on liimattu jokaiseen pakettikoneeseen. Mikäli koneesi on läppäri niin tarra sijaitsee koneesi pohjassa. Mikäli pöytäkone niin tarra on yleensä joko takana tai jommalla kummalla sivulla koteloa.
Jos tarraa ei tosiaan tullut mukana, niin seriaalin saat selville kun menet siihen oma tietokoneen päälle ja klikkaat oikeaa nappia ja valitset alimman vaihtoehdon. Siihen pitäisi ilmestyä tuo seriali kaikkein alimmaiseksi numeroksi hetken kuluttua.
Joo nyt kun tarkemmin katsoin niin onhan tuossa koneen kyljessä tarra jossa on "product key", eli se on varmaan se seriaali. Mutta mutta....fiddu kun ei ole ketään jolta pyytäisi asennuslevyjä lainaan ja netistä imurointi ja asentaminen on sekin hankalaa...kun edellinen koneeni on vuodelta -98 ja sittemmin on tulleet polttavat asemat ja kaikkea muuta....olen yrittänyt pysyä kärryillä lukemalla silloin tällöin tietokonealan lehtiä, mutta eihän se ole sama asia kuin että pääsisi itse käyttämään. Yritän tällä sanoa, että epäilen kykyjäni saada imettyä+poltettua käyttökelpoiset asennuslevyt ja vielä asennettua vista oikein....jotain kun menee pieleen niin siinä sitä sitten ollaan. Verkossa-ohjelmassa sanottiin, että isossa osassa netissä olevista piraatti-vistoista on jotain haittaohjelmia piraattien sisäänrakentamana. Senkin takia hieman arveluttaa imurointi. Voisiko joku neuvoa miten se sitten tapahtuisi, pitääkö imuroiduista osista tehdä joku .iso tiedostomuoto vai? Pitääkö formatoida entinen Vista pois ensin? Mulla on kaksi 250 gb kiintolevyä, joista toinen on näköjään jaettu kahtia C- ja E-asemiksi, ja toinen D-asemaksi. Nykyinen Vista on C-asemalla.
Jos ei tuo netistä lataaminen tai saksan kielen kielikurssi nappaa niin odottele muutama viikko/kuukausi, sillä Vista tulee yleistymään nopeasti niin kyllä joku pian lainaa levyään.
Ajattelin vaan, että mihin sä tota Vistaa tarviit, jos sä saat yhtä hyvän mut eri valmistaja.. Ota yhteytttä niihin, jolta sä ssen koneen ostit ja kysy, jos ne osais sua auttaa. Teinix x ihquu lol
Täytynee ryhtyä katselemaan sopivaa Linuxia. Niihinkään en ole aiemmin perehtynyt, mutta eiköhän se siitä. Ei auta odotella että joku kaveri hankkisi Vistan, kun ei ole kavereita ollut aikoihin Olen yksinäinen ratsastaja jota kukaan ei tunne ja joka ei itsekään tiedä missä maassa asuu vuoden päästä
soita MS:lle (suomen) pyydä ne lähetämään HP-oem Eng, tai netistä OEM Eng. Asennus voidaan käyttä oma lisesin , jonka on tullut koneen mukaan