Ongelmani on tällä kertaa seuraavanlainen. Olen kaapannut tietokoneelle jotain ikivanhoja kotitekoisia elokuvia joita joskus kossina tuli tehtyä. Nyt olen editoinut niitä hieman adoben premierillä. Joulun lähestyessä ajattelin lähettää kopioita näistä "uusista" versioista kavereille jotka ovat elokuvissa mukana. Monilla on jo dvd -soitin joten olisi järkevää polttaa elokuvat video cd:lle. Tässä vaiheessa homma kuitenkin tökkää. Eli miten saisin nuo parit elokuvat siirrettyä premiereltä tuohon vcd -levylle. Polton olen ajatellut suoritta nerolla, jossa on ilmeisesti mahdollisuus jonkinlaisiin perusvalikoihin - mikä on tässä tapauksessa varsin riittävä. Missä formaatissa minun kannattaa exportata valmis video premieristä, jotta ei tule mitään kaksinkertaisia pakkausia? DivX ei ilmeisesti tule kysymykseenkään.
Aloitetaanpa ihan alusta, oikealla alueella kun ollaan. VCD (=VideoCD) ja DivX-puheet voit samassa yhteydessä unohtaa. VCD on MPEG-1 datavirtaa kiinteällä bittivirralla 1100 kbit/s sekä kiintellä resoluutiolla 352 X 288. VCD toimii yleensä nykyisissä DVD-soittimissa. http://www.afterdawn.com/glossary/terms/vcd.cfm DivX on MPEG-4 datavirtaa muuttuvalla vapaavalintaisella bittivirralla (yleensä 700 - 2000 kbit/s) sekä vapaavalintaisella resoluutiolla (kunhan on vain 16:sta jaollinen). DivX ei toimi missään DVD-soittimessa, ainoastaan tietokoneella katsottava siis. http://www.afterdawn.com/glossary/terms/divx.cfm ja http://www.afterdawn.com/glossary/terms/mpeg-4.cfm . Editoinnin olet tapauksessasi varmasti suorittanut oikealla tavalla ja työvalineellä. Tällä hetkellä sinulla on siis missä muodossa tuo poltettavaksi / lähetettäväksi tarkoitettu elokuva? DV? MPEG-2? Itse sen pätkän voit kääntää esimerkiksi TMPGEncillä, jolla saatkin parasta mahdollista MPEG-1 (siis tuo DVD-soittimissa toimiva VCD) kuvaa ja ääntä aikaiseksi. Homma ei todellakaan ole kauhean paha nakki, varsinkin kun täällä AfterDawnin artikkeli-puolella on referenssiä antavaa materiaalia. Asetukset ovat siis aika simppelit. Yksi vaohtoehto on tietysti käyttää Neroa hyödykseen. Nerossahan saa nykyään käännettyä melkein mistä muodosta vaan -> VCD ihan raahaamalla sen tiedoston siihen VCD-ikkunaan. Laatu ei ole yhtä hyvää kuin TMPGEncillä, mutta asetuksia ei tarvi säätää yhtään ja nopeampikin se on. Valikoiden tekeminen onnistuu myös Nerolla, ja tämän voit tehdä kummassakin yllä olevassa tapauksessa silloin, kun itse VCD-tiedosto on olemassa. Kysymällä saa neuvoja tästä. _______________________________________________ Jos haluat, että kaverisi voivat katsoa pätkän tietokoneillaan (joita varmasti on enemmän kuin DVD-soittimia), sinun tarvitsee pakata kuva + ääni pikkaisen erilaisesti (eikä tarvi välittää näistä spekseistä niin tarkkaan). Tästäkin saa apua kysymällä.
Kiitoksia vastauksesta, kyllä tuo editointi on suoritettu mielestäni oikein ja olen saanutkin jo pakattua videot DivX muotoon, johon olen ollut tyytyväinen. Tuo video cd sen takia, että tässä tapauksessa noita dvd -soittimia on enemmän kuin tietokoneita. Tuon kaapatun videon on tiedot: video.avi,384x288, 25 frames/seconds, video sample size 24bit, video compression: uncompressed. Toisinsanoen olen kaapannut nuo videot tietokoneelle pakkaamattomana, ilman mitään codekkia. Kaappaukseen olen käyttänyt Virtualdubia. Tällä hetkellä nuo elokuvat ovat siis premierissä odottamassa sitä oikeaa export -tapaa. Ja vielä pieni tarkennus tuohon kysymykseen. Kun nyt menen premieren file -> exporttimeline -> movie valikkoon, export movie -> settings. Mitä file tyyppiä kannattaa käyttää microsoft AVI, microsoft DV AVI, vai mitä? Entäs compressor? Mikä codekki? Vai kannattaako kenties käyttää vaihtoehtoa uncompressed ja antaa TMPGEnc:n hoitaa tuo pakkaus? Entäs tuo SVCD -formaatti, pystyvätkö nuo dvd -soittimet jotka tukevat vcd:tä toistamaan myös svcd -levyjä.
DVD-soittimet jotka pyörittävät VCD-levyjä, eivät välttämättä useinkaan pyöritä SVCD-levyjä. Jos tiedät kavereittesi DVD-soittimien merkit ja mallit, katso osoite: http://www.vcdhelp.com/dvdplayers ja klikkaa kohta SVCD & hae. Adobe Premierekin osaa kääntää SVCD:ksi suoraan kun asennat sopivan kodekin premieren plug-in (tai vastaava) kansioon. Itselläni ei premiereä ole, joten on hankala muistaa oikeaa tiedostonimeä tai kansiota, mutta muistaakseni XMPEG (FlaskMPEG) -ohjelman mukana ainakin tulee sopiva kodekki, sen kun vaan siirrät oikean tiedoston premieren plug-in -kansioon. (Meniköhän tarpeeksi monimutkaiseksi?)
Elieli, olet siis jo ehtinyt menemään ja pakkaamaan videon DivX:ksi ja mitään parempaa ei ole enää saatavilla? Shit has already hit the fan.. Eli et voi enää mitenkään puristaa järkevälaatuista VCD:tä ulos tuosta. Editoitaessa videota, video pitäisi aina pitää aivan viimeiseen pakkausvaiheeseen asti (tässä tapauksessa VCD-vaiheeseen) raakaformaatissa kuten Huffyuvina, joka vie luppoisasti tilaa, mutta ei huononna laatua millään tavalla. Mutta nyt kun olet kuitenkin tuon jo DivX:ksi vetänyt, niin asenna Huffyuv jokatapauksessa, että et _enää_ sitä sen huonommaksi muuta exportatessa. Eli talletta Huffyuv-kodeekilla levylle lopulliset muutokset ja pakkaile tuo sitten TMPGEncillä VCD:ksi.
Kiitoksia jälleen vastauksista. En ole tehnyt mitään peruuttamatonta. Nuo elokuvat ovat edelleen premieressä pakkamattomina, mutta olen exportannut niistä yhdet "versiot" DivX muodossa juuri tätä tietokone "levitystä" varten. Nyt siis pitäisi saada ne tuolta Premieristä ulos video cd:tä varten. Yksi ratkaisu jota kokeilin, oli seuraavanlainen. Hankin panasonicin MPG1 -dekooder pluginin premiereen ja exporttansin videot sen kautta. Sitten vein koodatut tiedostot neroon ja poltin ne siellä. Nyt Nero ei yrittänyt uudelleen koodata noita videoita vaan poltti ne suoraan levylle. Olikohan tämä ratkaisu lopputuloksen kannalta hyvä? Tässä ei mielestäni tullut mitään uudelleenpakkausta. Aikaisemmin yrittäessäni polttaa noita DivX -koodattuja tiedostoja cd:lle Nero rupesi koodaamaan niitä uudelleen. Tämä herätti epälykseni ja keskeytin mokoman toiminnan heti alkuunsa. Mikä tämä muuten on tämä Huffyuv -kodekki ja mistä sen saa?
Huffyuv on pakkaamatonta formaattia käyttävä kodeekki, ilmainen ja löytyy aD:sta. Ja tuo tapasi on aivan hyvä, itse pidän Panasonicin pakkeria TMPGEncin jälkeen parhaana MPEG-1 -pakkerina laadullisesti.