Eli latasin siis piirisarjan ajurit koneelleni, ja ajurit nostivat AGP:n nopeuden suoraan 8x. Yleisestihän sitä aattelee, että mitä nopeempi, sen parempi, mutta niin ei ole tällä kertaa. Videot alko vihdoinkin toimii ton piirisarjan ajurin päivityksen myötä, mutta rasituksessa esiintyy ongelmia. Toi 8x on jo vähän liian nopee, joka ilmenee esim. siinä, että grafiikkaytimen lämpötila nousee rasituksessa 64-65 asteeseen, kun ennen se nousi vain 60-61 asteeseen. Sen lisäksi 3dmarkin viimeisessä (CPU) testissä kone boottaa, ilmeisesti sen takia, että AGP:n nopeus liian kova ja fps nousee 2-3, vaikka ennen se pysyi 0-1. Mistä siis saisin tähän BIOS-tiedoston , jolla saisi biosiin ominaisuuden muuttaa AGP nopeutta ja disabloida Fast Writen? Biosini on Phoenix Award Modular v.6.00. Everstistä näkyi myös, että tässä minun biossissani on laajennusmahdollisuus AGP:lle, eli jostainhan sellainen AGP Bios file on saatavilla, vai?
toi fps:n nousu sehän on vaa hyöty, ei toi lämpätila ole edes paha ei todellakaan. tuskinpa se 8x sitä tekee että se boottaa, ennemmin se on kiinni jostaa muusta, esim. poweri on liian heikkotehoinen. saat muutettua sen agp 8x/4x biosistasi
Voi olla mahdollista, että AGP-8x aiheuttaa epävakautta. Biossista pitäisi olla mahdollista laittaa AGP:n nopeus 4x ja disabloida Fastwrite. 4x ja 8x nopeusero on kuitenkin marginaalinen. Ainakin ATI:n korteilla pystyy myös ihan Windowsistakin Catalyst Control Centterin kautta säätämään AGP-väylän nopeutta ja disabloimaan Fastwriten. En tiedä mikä olisi vastaava ohjelma Nvidian korteille, mutta eiköhän joku tiedä.
Ei pysty mun biosista muuttamaan mitään AGP:n ominaisuuksia. Se on kai ku tää on pakettikone. Everestissä luki kuitenkin tästä mun biosista, että laajennusmahdollisuutena on AGP. Ja nyt mun on ihan pakko saada jotenkin toi AGP nopeus laskettua ja fast-write disabloitua, koska pelit jumittuu ja tilttaa nyt aina jossain vaiheessa. Esim. Bf 2:ssa yhen mapin toimi normaalisti, ja tokaa mappia ladatessa jumittui täysin ja lopulta boottas. Pitääkö tässä kokonaan poistaa toi AGP controlleri ja kituuttaa ilman videoiden kattelua? Vai pitäskö ostaa kokonaan uus emolevy ja prossu, jolloin mahollisesti pystyis säätää tota AGP ominaisuuksia biosista? Vai pitäskö tälle mun nykyselle AMD Sempronille hakee joku ajuripäivitys tms. ? Vai voiko noi tilttaamiset johtua powerista, mullahan on 300 W Fortron nyt tässä powerina, mutta ton näyttiksen paketissa sanotaan 350 W olevan suositeltu?
näin juuri powerihan on aivan persiistä nimimerkillä kokemusta on ja tapahtui juuri samanlailla että kun nosti 8x agp:n niin johan alko ongelmia tulee. eli osta parempi poweri, antec neohe 430 tai 500 430-malli kyllä riittää vallanmainiosti
Fortronhan on tietääkseni täysin asiallinen ja laadukas merkki. Koskaan en ole kuullut tuon Agp:n väylänopeuden vaikeuttavan koneen toimintaa tuossa määrin joten epäilen ensimmäisenä että asia johtuisi siitä. 7600Gs:n pitäisi toimia ongelmitta tuolla nopeudella, onhan se suunniteltukin toimimaan 8x:llä eikä hitaammalla. Toki hitaammalla toimii, mutta todellakin hieman hitaammin, luonnollisesti. Jos koneen toiminta on tuosta nopeudesta kiinni, laske se suosiolla 4x:lle, sillä tuokaan ero ei ole tehoissa kuin aivan marginaalinen.
Kysymys oli kuitenkin juuri siitä, että miten tehdä se? Oon yrittäny googlella bongata noit tollasia Bios upgrade sivuja, mutta aina siellä lopulta heittää tonne Paypal.com-sivustolle, josta voi siis tilata 10 € kuukausihintaan (tai en ihan varma ole, jotain sellaista) tilata tollasen Bios päivityksen jostain usa:n perukoilta. Edit: Sullakin näyttäs olevan 350 W poweri
On juu 350W poweri, mutta tuo kortti on kyllä toiminut monilla jopa 300W virtalähteelläkin ongelmitta - parempaa toki suositellaan. Jos biosista ei pääse Agp-asetuksiin käsiksi, kokeilepas katsoa niitä näyttiksen ajureita. Itsellä käytössä se perinteinen Control Panel, eli ei se Forcewareissa nykyään oleva uudempi versio. Itselläni näkyy siellä ihan välilehti nimeltä "Agp settings" jossa on liukusäädin - säädöt juuri Agp:n nopeudelle. Katso saatko säädettyä siitä mitään?
Joo, mäkin vaihoin nyt ton Control Panelin tohon "Klassiseen näkymään", mutta ei mulla sellasta AGP settings välilehteä kyllä löydy. Voitko selittää vähän tarkemmin, mistä toi sulla löytyy, ja onko sun ajuris kenties englanninkielinen ja mikä versio?
Englanninkielinen on joo, versio itsessään on 92.91. Tuossa kuva siitä, missä kohtaa itselläni näkyy tuo välilehti ja minkänäköistä säädintä sieltä löytyy: Aika karkea leikkaus kuvassa kun pikaisesti napsaisin Edit: en sitten tiedä jos tuo välilehti tulee vasta Coolbitsin mukana, sehän lisää nuo kellotusvalikot ja tietääkseni monia muitakin "tweakkeja" tuonne. Kokeiles ladata ja laittaa tuo coolbits, ihan onnistuu lataamalla tiedoston ja kaksoisklikkaamalla sitä, windows kysyy että haluatko lisätä tiedot rekisteriin niin laita ok. Linkki: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=815
Elämä on, pakettikoneissa on huonot säädöt. Everest ilmoittaa noin, koska sinulla on laajennusväylässä Agp-väyläinen näytönohjain.
Ei onnistu toikaan mun koneessa. Latasin ton ForceWare Coolbitsin, ja Control Paneliin tosiaan ilmesty toi "AGP-asetukset"-välilehti. Mutta kun yritän säätää AGP:n nopeutta 8x -> 4x ja painan "käytä" tai "ok", niin ei AGP:n nopeus miksikään muutu, vaan palautuu enne kuin valikko sulkeutuu -> 8x. Sama juttu käy, kun yritän ottaa ruksin pois kohdasta "nopea kirjoitus" eli fääst vraitti. Tän mun koneen AGP-väylä oli kyllä sekä 4x että 8x nopeuksinen, eli ton pitäisi olla mahollista. Onko tässä mun koneessa vain lukittu toi 4x AGP täysin? Edit: Toi muistin kellotaajuus tuplaantu ton piirisarjan ajurin myötä, eli se on nyt 666 MHz. Voisko tän koneen epävarmuus peleissä johtua noin rajusta kellotaajuuden noususta?
Pitäskö vaihtaa tuolt Nvidian ylikellotusasetuksista toi "Tuuletin pyörii aina täysillä" -kohtaan ruksi, vai voiko se vaikuttaa noien pelien takkuiluun?