Tervehdys afterdawnilaiset! Olen nyt toista kertaa pyytämässä teiltä asiantuntevaa apua tietokoneen kokoamiseen. Edellisellä kerralla olin kokoamassa huomattavasti kalliimpaa konetta itselleni, enkä uskaltanut silloin koota sitä itse. Tällä kerralla olisi haussa kaverille halpiskone, ja budjetin ja alhaisemman riskin huomioon ottaen olen nyt ajatellut uskaltautua ekan kerran kokoamaan itse koneen. Kone tulisi aivan peruskäyttöön, eli netin selailua, nettivideoiden katselua, Skypessä puhumista web-kameran kautta, ainakin toistaiseksi. Kaveri ei ymmärrä hölkäsen pöläystä tietokoneista, hyvä kun osaa edes tehdä yllä mainittuja asioita. Siksi on aivan turha sanoa hänelle "jos pistät 50€ lisää, saat paremman näyttiksen" tms. Yritän siksi itse saada selville, olisiko 250€-300€:n vai pikemminkin 400€:n kone parempi vaihtoehto pitemmän päälle, ja markkinoida sen hänelle maallikkokielellä. Ostoslistalla olisi keskusyksikkö, näppis ja mahdollisesti kaiuttimet (ne pitää ehkä hankkia muualta). Käyttikseksi ajattelin XP:tä, johon laitetaan kaverin hajalla olevan läppärin XP:n sarjanumero. Mennäänpä sitten paketteihin. Tällainen paketti olisi katsottuna halvimmaksi vaihtoehdoksi: http://www.aijaa.com/v.php?i=4401751.jpg. Se on oikeastaan sama kuin mursu4:n täällä tarjoama paketti, kiitoksia vaan. Jos voisi pistää 50€-150€ lisää, mitä parantaisitte? Miten parannus näkyisi suorituskyvyssä? Entä saisiko jollain parannuksella olennaisesti pidennettyä koneen tehokasta käyttöikää? Pitkäikäisyyttä kaverini varmasti arvostaisi. Kun ostin koneen vuosi sitten, oli paljon puhetta siitä, kuinka Intelin prossut ovat parempia kuin AMD:t. Nyt on kuitenkin näkynyt paljon AMD:tä foorumilla ainakin halpakoneissa. Mikä on tilanne tällä hetkellä? Vedin itse puoliksi hatusta vielä tällaisen 400€:a lähestyvän paketin, jossa on Intelin prossu, parempi kotelo ja näyttis: http://www.aijaa.com/v.php?i=4401752.jpg. Onkohan se mistään kotoisin? Voitte myös toki ehdottaa jotain muuta nettikauppaa kuin Lapstorea, jos menee halvemmaksi. Lapstoressa näyttäisi tulevan päälle myös 12€:n postikulut, onko se saman verran muuallakin?
Toi halvempi paketti varmaan ajaa asiansa. Ehkä menisin vaihtamaan prossun tilalle joku phenom 2 x3:sen, joka on varmasti parempi vaihtoehto tulevaisuudelle.
Kolmiytiminen phenom 2 jäisi pullonkaulaksi, joten ei ole mielestäni mitään syytä ottaa sitä. Ottaa sitten kun kunnon tehomyllyä ostaa, ni uusia markkinoille tulleita prossuja.
Tarkoitat varmaan, että vaihdan kalliimpaan pakettiin näyttikseksi Sapphiren HD4830:n tai HD4670:n. HD4670 näyttäisi olevan samoissa hinnoissa kuin hatusta vetämäni näyttis, joten budjetti on OK. Mutta millä perusteella valitsen näistä jommankumman? SAPPHIRE HD 4670 PCIE 512M DDR3 ULTIMATE SAPPHIRE HD 4670 PCI-E 512MB GDDR-4 HDMI Entä kuinkahan hyvin tuolla halvemman paketin Biostar MCP6P -emolevyn sisäänrakennetulla NVIDIA GeForce 6150 GPU -näyttiksellä katsoo HD-videota?
Ei oo pakko olla sapphiren. SAPPHIRE HD 4670 PCI-E 512MB GDDR-4 HDMI On nopeammalla muistilla. Ja aktiivijäähyllä eli tuulettimella. Ei oo mikää loistava sisäänrakennettu näyttis. Hd 4670 on loistava hd-videoille, nimensä mukaisesti.
Ensimmäinen noista vaihtoehdoista on ylikellotettu malli. Suosittelen ottamaan perus-mallin. Osta erikseen näyttis, uskon että saattaa HD/BRAY leffat pikkuisen lagaa tolla näyttiksellä. Mutta hd elokuvien pyöritys ei vaadi edes hd4670 veroista näyttistä. Vaikka HD4350 on sopiva.
Toisin sanoen muistin taajuutta hieman nostettu. EDIT se on just toisin päin, ultimate on peruskelloilla Edit 2. SAPPHIRE HD 4670 PCI-E 512MB GDDR-4 HDMI on vain kaksi euroa kalliimpi niin eiköhän se kannata ottaa. Älä anna ultimate-sanan hämätä.
Kiitoksia viesteistä. Otan siis näyttikseksi SAPPHIRE HD 4670 PCI-E 512MB GDDR-4 HDMI:n, tai jos päädytään halvempaan niin sitten ehkä SAPPHIRE HD 4350 PCIE 512MB SILENT HDMI tai SAPPHIRE HD 4350 PCIE 256MB SILENT HDMI. Sapphire näyttäisi olevan halvin merkki noissa HD:issä. Mitä paketteihin tulee, niin ehkä tuo halvempi paketti sittenkin riittää tuohon käyttöön, kunhan siihen lisää näyttiksen. Vähän jäi kuitenkin vielä arveluttamaan tuo kotelo-virtalähde-yhdistelmä, jolla oli hintaa huikeat 39,90€. Onkohan se hirveän meluisa? Kone tulee yksiöön, ja sillä olisi tarkoitus kuunnella nettiradiota kaiuttimista, joten onko vaara, että ohjelmaa ei kuule koneen räminältä tai kohinalta? Saisiko 60-70€:lla jo jotain laadukkaampaa vai pitääkö maksaa 90€?
Ota oikeasti laadukas antec sonata 3 ja poweri -setti. Se on 100e paikkeilla. Tuollaiset halpispaskat jätetään kiltisti kaupan hyllylle.
Jep, itsellänikin on Antec Sonata, mutta eikö tuo 110€ Antec Sonata III:sta ole aika paljon tähän budjettiin? Vai onko se niin ylivertainen verrattuna 70-90€:n hintaluokan tarjontaan? Sori kun menee vähän taas pasmat sekaisin, mutta huomasin, että säästän postikulut ja postittamisen vaivan mahdollisissa palautuksissa, kun tilaan paketin Beestingistä, koska asun sen lähellä. Siellä ei vain ole Biostarin emoa eikä Buffalon muisteja, joten ajattelin korvata ne MSI:llä ja A-Datalla. Kotelo-virtalähde-yhdistelmäksi olin ajatellut toisessa viestiketjussa ehdotettua Nexus Silent - Chieftec 400W -yhdistelmää 90€:lla. Miten olisi tällainen paketti ja onko se yhteensopiva?
Helloü. Koteloksi suosittelen Antecin sijasta Compucase 6A34:ää ja poweriksi vaikkapa Deltaco:n 500W. Hintaa tulee suunnilleen saman verran kuin Antec Sonatan kanssa, mutta ilmankierto, ja laajennettavuus on hieman eri luokkaa. Mahtuu hyvin esim GTX 295 sisuksiin. Flekteiksi Noctuan 120mm, ja prossu cooleriksi vaiks perus boxed. Tolla pysyy sekä hiljaisena että viileänä, mulla kopassa GeForce 9800 GT, neljä kovoa, prossu tuulettimena Arctic Cooling Freezer 64 PRO, ja tilaa on vielä reilusti. Se että miksi Compucase tuon Sonata III:en tilalle, johtuu juuri ilmankierrosta. Deltaco on myös erittäin luotettava poweri, ja varmasti antaa tarpeeksi virtaa myös tulevaisuutta ajatellen, se on myös hiljainen.
Kyl antec sonatassakin kyllä todellakin riittävä ilmankierto kun lisää toisen flektin, varsinkin, jos ei kellota. Lisäksi uskon, että sonata3 laadukkaampi ja siitä saa hiljaisemman. Powerikin laadukkaampi sonatassa(seasonicin tekemä).