Ajosimulaattori

Discussion in 'PC:n pelit' started by OzqTech, Aug 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. OzqTech

OzqTech Member

Trophy Points:
    11
    Minulla alkaa puolen vuoden sisään ajokoulu, eikä minulla ole mahdollisuuksia päästä kokeilemaan autolla ajoa paljon ennen sitä. Haluaisin kuitenkin omata jonkinlaisen ajotuntuman jo ajokouluun mennessäni, joten ajattelin, että jonkinlainen ratti/polkimet/vaihdekeppi systeemillä pelattava auton ajosimulaattori saattaisi tarjota sitä edes vähäsen. (En kuvittele, että mikään voisi korvata oikean auton tuntumaa)

Hyvien ajosimulaatiopelien löytäminen on kuitenkin vaikeaa, joten haluaisin tiedustella minkälaisia ehdotuksia teiltä löytyy. Haluaisin harjoitella varsinkin kytkimen ja kaasun oikeaa käyttöä. Alustana on Windows 7 ja ohjaimena Logitech G25.

Kiitos neuvoista!

2. Sivva

Sivva Regular member

Trophy Points:
    26
    Josset nyt etsi mitään autopelejä tyyliin GT tai Forza, niin 3D Driving School. Tuosta saa kokeiltavaksi ainakin demoversion. Aika heikosti on mitään hyviä simulaattoreita ainakaan henkilöautoista. Kuorma-autosta löytyy sitten Euro Truck Simulator. Tietysti noilla kilpa-autopeleilläkin saa harjoiteltua vaihteita. Esim Live for speed.

Last edited: Aug 3, 2010
  3. OzqTech

OzqTech Member

Trophy Points:
    11
    Kiitos!

4. GLSii

GLSii Regular member

Trophy Points:
    26
    Jos kunnollista ajotuntumaa haluat niin kannattaa tutustua Simbinin http://www.simbin.se/ simulaattoreihin, esim. GTR 2 tai uudemmista vaikkapa Race On. Nuo siis rata-ajoa. Tukee myös G25:ta, joten saat kaikki kolme poljinta käyttöön. Live For Speed on myös mainio työkalu kytkin/kaasu/vaihteet-harjoitteluun, http://www.liveforspeed.net osoitteesta voi ladata demon.

5. OzqTech

OzqTech Member

Trophy Points:
    11
    Kiitoksia! Kokeilin tuota Live For Speediä ja se tuntuu juuri sellaiselta, mitä haenkin.

6. Lerppu86

Lerppu86 Active member

Trophy Points:
    68
    Itsellä sama ratti. Hyvä valinta, aivan eriluokkaa kuin havemmat perus ratit. Maksaa mutta tietää kyllä miksi maksaa. Ratti kestää uskomattoman paljon "runtua" eikä se ole muttunut väljäksi pitkässäkään juoksussa. Kaverilla on Logitechin MOMOn ratti joka on ihan pilipali ratti G25/G27 vastaan. Vaikka MOMO oli pitkään parhaita ratteja markkinoilla.

"H-vaihteistoa" nyt tukee monikin peli

esim

Test Drive Unlimited
    Race Driver GRID
    DIRT
    DIRT 2
    NFS Shift

Siinä nyt joitakin.

Minusta tuon "tuntuman" havittelu on enemmän tai vähemmän turhaa. Tietty kytkimen, vaihteiston ja havaintojen yhtäaikaisen tekemisen oppiminen on hyödyllistä mutta mitään realistista ei peleistä saa.

Joka pelissä on "helppoa" tulla kahva edellä mutkaan vaikka kahta sataa joka voi taas antaa vääristynyttä kuvaa oikeasta elämästä.

Nuoret kuskit monesti luottavat liikaa taitoihinsa liikenteessä jolloin niitä mällejä sattuu ja henkiä lähtee. Jokainen osaa ajaa kovaa, mutta harvempi osaa ajaa turvallisesti.

Last edited: Aug 4, 2010
  7. OzqTech

OzqTech Member

Trophy Points:
    11
    Selvä. Tiedostin kyllä, että ajopelit ovat täysin eri asia, kuin oikealla autolla ajaminen. Minulla vaan sattuu olemaan heikot mahdollisuudet oikealla autolla harjoittelemiseen turvallisesti. Liikenteessä olen ajanut jo useamman vuoden mopolla ja olen saanut siitäkin jonkin verran ajokokemusta, vaikka tilannenopeudet ovatkin pienemmät kuin autolla. En vain halua, että ensimmäisellä ajotunnilla minut nauretaan pihalle, kun auto sammuu liikkeelle lähtiessä. :D Sitä on nyt sitten vain harjoiteltava jossain isolla parkkipaikalla se vähä mitä vain pystyy.

Luulen, että olen jo saanut tarpeeksi tietoa aiheesta, joten en tarvitse enää enempää vastauksia. Kiitos!

8. umrej

umrej Regular member

Trophy Points:
    26
    Itekkin menin autokouluun täysin kokemattomana... Ekat ajot oli kuokilla ja sitte henkilöautolla... Tosin mopolla olin ajanut (pv 4ever) jokusen vuoden... Ihan turhaan pelejä pelaat autokoulua varten, niistä ei ole sinulle kuin haittaa...

Kyllä se monella sammuilee, ei siitä pidä huolestua. Ja sitä varten autokoulu käydään, että opitaan hallinta sekä säännöt. Tosin ite sammutin kerran ja sekin oli viimisellä ajotunnilla. Nollat kosahti siinä :(

KAkkosvaihe käydään, jotta ahne valtiomme sekä autokoulu saisi lisää rahaa... Valtio varmaan antaa saadut rahat kreikkaan

Lerppu(alla): Nollalla meinasin sitä kun oli tarkotus vetää autokoulu läpi ilman, että auto sammuaisi kertaakaan. Mutta ei ihan onnistunut

9. Lerppu86

Lerppu86 Active member

Trophy Points:
    68
    Kun menit kouluun osasitko lukea, laskea, kirjoittaa, tunsit historian, ympäristöopin/biologian jne? tai opitko englantia, ruotsia tai muita kieliä ennenkuin niitä opetettiin?

Ai herran jumala. Sitä varten sinne mennään että opetellaan ja opitaan.

Autokoulussa kenelläkään ei ole varaa nauraa. Ei kenelläkään. Henkilöt jotka ovat ajaneet kymmeniä vuosia, hekin sanovat etteivät osaa ajaa. Edes maailman parhaat rallikuskit eivät kehu taitojaa. Vasta kortin saaneilla tuntuu olevan varaa kehuskeluihin. Itse olen sitä mieltä että mopokorttiinkin pitäisi saada teoriaopetukset ja inssit siihen päälle.

Mitä itse sivusta seuranneena olen katsellut niin kolme kymmenestä mopoilijasta osaa ajaa niinkuin laki velvoittaa ajamaan. Eivät tunnu ymmärtävän edes perus liikennemerkkejä saati ymmärtävänsä mitään ryhmittymisistä tai siitä ettei oikaista puistojen ja jalkakäytävien poikki.

Vasta viime viikolla oli lähellä ettei yksi mopoilija ajanut esikoiseni päälle kun olimme ylittämässä suojatietä. Jos olisin nopea jaloistani olisin vetänyt kaverin kumoon ja kantanut niska takapuoli otteella poliisi laitokselle.

Jos yhtään helpottaa, se auto sammuu varmasti joskus vielä 10v ajokortin saamisenkin jälkeen.

umrej@ Mistähän sinä nollat olet saanut? Nimittäin inssissäkin auto saa sammua, se ei ole mikään hylkäysperuste. Tietysti jos insii vaiheessa on niin onneton ettei edes katsastuskonttorin pihasta pääse kun auto sammuu koko ajan niin kyllähän siitä nyt paukkuu lisää ajotunteja.

Jos osaat ajaa manuaalisella mopolla, osaat ajaa autollakin.

10. Sandels12

Sandels12 Regular member

Trophy Points:
    26
    Kun tuli käytyä tuo autokoulu niin siinä tuli sitten se pimeä-ajosimulaattori.
    Sen verran voin sanoa että siitä, eikä tod. näk. muistakaan simulaattoreista saa minkäänlaista tuntumaa ajamiseen, ihan ku ajaisit jollain semmosella kolikoilla toimivalla ajopelillä, mitä nyt löytyy vähän joka huoltarilta.

11. OzqTech

OzqTech Member

Trophy Points:
    11
    Selvä, selvä! Taisin ehkä ylireagoida. Ei tarvitse enää vastailla :D

12. jkstone

jkstone Guest

´

Juuri näin, suurimmalla osalla ei aivan oikeasti ole minkään laista käsitystä mitä on tekemässä.
    Ite muistan, miten yks luokkalainen oli muutenkin kaikista asioista ulalla ja heti mopon saatuaan kävi aika huonosti... Meni sairaalakuntoon.

Niin eikä tullu vähään aikaan takas

Last edited by a moderator: Aug 4, 2010
  13. Lerppu86

Lerppu86 Active member

Trophy Points:
    68
    Vähät minä siitä jos itsensä särkee mutta kunhan muut liikenteessä olevat eivät joudu siitä kärsimään.

Luulisi hetkauttavan jo ajatus siitä että kolmion takaa tyrkätään auton keulaan. Saattaa sattua... Pahimmassa tapauksessa kuolee ja vaikka yliajaja ei olle vastuussa selvästä rikkeestä, saa hän koko loppuelämänsä kärsiä ajatuksesta "ajoin lapsen yli, joka kuoli saamiinsa vammoihin" Ei kovinkaan mieltä ylentävää.

Itseäni ainakin satuttaa jo ajatus että lapsi on vaarassa. Aivan sama onko oma vaiko tuntematon. Ja kyllä 15 kesänen on täysi lapsi vielä.

Moni nuori tämän olevinaan "ymmärtää" mutta kun viesti ei silti tunnu menevän lanttuun.

Mutta joo.. se simulaattoreista.

14. Betrayed

Betrayed Moderator Staff Member

Trophy Points:
    68
    Lukko pyynnöstä

Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page