Heippa! Nyt kaivattaisiin apua HP läppärin kanssa ilmenevään ylikuumenemiseen. Kone on ystäväni, jonka hän sai viime jouluna lahjaksi. Kyseessä on HP pavilion g7. Kone tuli luokseni, palautusta varten ja samalla kun toimenpiteitä tein niin huomasin, että koneen vasenpuoli oli niin kuuma että sormeni melkein paloivat. Ajattelin, että toimmenpide on HPlle varmaan niin raskas, että siitä johtuu tämä ylikuumeneninen, koska ystäväni ei kuulemma koskaan ollut huomannut mitään sen suuntaista. Eilen illalla kun olin saanut koneen muilta osin kuntoon ja asentelin enää viimeisiä windowsin päivityksiä niin kone yhtäkkiä sammui. Annoin sen olla jonkun aikaa (kunnes kone vähän jäähtyi) ja käynnistin uudelleen, jolloin tuli teksti jossa luki että tuuletin oli lakannut toimimasta ja kone oli ylikuumentunut ja siksi se sammui jne jne jne. Sitä kysyisin, että voiko nyt olla niin että jokin on pamahtanut koneesta?
Varmaankin tuulettimen aukot täynnä pölyä sisäpuolelta, tuskinpa koskaan putsattu / imuroitu. Ota imuri ja pinehköllä imulla imuroit koneen alla olevista aukoista. Tietenkin paras olisi avata kone ja katsoa tuulettimen likaisuus sisäpuolelta, mutta tuskinpa se ihan aloittelijalta onnistuu. Käytätkö konetta pöytätasolla vai sylissä; huolehdi käytön aikana että ilma pääsee kiertämään koneen alla, koska sieltä se vetää korvaus / jäähdytysilmaa sisään. typot
Taitaa olla se perinteinen vika,että kone on täynnä pölyä,eikä sen takia toimi normaalisti. Virrat poikki,akku pois ja kaikki luukut pohjasta auki mitä löytyy,sitten huolellinen puhdistus. Pölynimuria,paineilmaa,pieni pensseli ja varovaisuutta. Elikkä koneen pölyisyyden takia kuumenee,kun koneessa ei ole minkäänlaista ilmankiertoa, kun paikat ovat tukossa. On myös paljon mahdollista,että joku tuuletin olisi hajonnut ja sen takia nostaa lämpötiloja. Jos koneessa on takuita voimassa,niin eipä siinä tapauksessa kannata ite alkaa aukomaan, vaan ottaa ensiksi yhteyttä liikkeeseen josta koneen on hankkinut ja hoitaa sen takuuseen. On myös huomioitava,mitä menee takuun piikkiin ja mitä ei mene. Voivat tietenkin sanoa,että vika johtuu normaalista kulumisesta,tai kone on pölyä täynnä ja sen takia vikaantunut,ei mene takuuseen. Nämä takuuhommat ovat aina tapauskohtaisia.
Ystäväni käyttää sellaista muovi alustaa koneen alla, mikä pitää sitä vinoasennossa. Mielestäni se ei "hengitä" yhtään ja se voi tosiaan olla osa syy miksi näin on käynyt. Mietin vain sitä, että kannattaako hänen ottaa yhteyttä koneen myyjään kun kerta takuu on voimassa? Kone ei ole vuottakaan vanha ja jos kone kuumenee jatkuvasti niin onko siinäkään järkeä? Neuvoin häntä jo eilen nähdessäni sen alustan, että hänen tulisi hommata ainakin sellainen alusta mikä hengittää. Mutta muuta en viitsi lähteä tekemään koska kone ei ole minun.
Kuumenemisen syy pitää tietenkin selvittää; tuossa tuli jo ohjeet putsaukseen, mutta jos on takuuaikaa vielä niin ei kannata mennä availemaan jos ei ole kokemusta hommasta. Jos imurointi ei auta niin sitten vain yhteyttä koneen valmistajan tukeen tai myyjäliikkeeseen.
Eihän vika muuten voi nyt sitten olla siinä että menin palauttamaan koneen? Haluan vain varmistaa ettei vika ole minun. Koska ystäväni totesi, ettei kone hänen mielestään ole ollut kuuma ollenkaan ennen kuin minä asiasta huomautin. Itse uskon, ettei ystäväni ole vain huomannut lämpenemistä koska se ei ole hänen sylissään, eikä hänen kätensä koske sitä kuumenevaa kohtaa. Tuli vaan syyllinen olo kun hän totesi, ettei se koskaan ennen tätä ollut sellainen..... Eli olenko minä nyt muka tehnyt jotain??
Käyttäjä ei ehkä itse ole huomannut,tai tiedostanut koneen lämpöongelmaa. Jos konetta on pidetty jatkuvasti vaan pöydällä,niin ei tollaiseen välttämättä kiinnitä huomiota. Tossa kuvaa koneen sisäkaluista,niin näkee komponenttien sijoittelun. HP Pavilion G7 Userguide. http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02834058.pdf
Ei se tuosta palauttamisesta voi johtua. Ainoa vaihtoehto on että siellä joku prosessi käyttää koko ajan prossua 100% tehoilla, jonka vuoksi lämpenee enemmän, mutta siinä vaiheessa kone muutenkin tökkisi melko käyttökelvottomasti. Kyllä se fyysiseltä vialta vaikuttaa.
Suoritin pc checkin koneelle... Kaikki muut meni läpi paitsi stressi testi joka tökkäs heti alkumetreillä ja valitti muisteista jotain (ja ne kaikki testit tein eikä mitään herjannu muuten niistä muisteista). :/ Et mene ja tiedä tämmösenä tumpelona sen enempää.
Kokeile asentaa jokin komponenttien lämpötilanmittaja esim. hwmonitor ja kattele lämpöjä idlenä ja vähän raskaammassa käyttössä. Tuossa Tuksu82 jo mainitsi, että prosessori on koko ajan 100% teholla ja kone käy kuumana sen takia. Alenna prossutehoa virranhallinnan lisäasetuksista vaikka ensin prosentilla ja katso tippuuko lämmöt tällä kikalla. Itsellä ainakin 1% tiputus 100%-> 99% tiputti lämpöjä etenkin raskaammassa käytössä. Itellä kanssa on HP:n läppäri silloin tällöin kuumentunut. Syynä on ollut liika pöly ja liian vähäinen ilmankierto. Jos pölynpoisto ei ole auttanut, niin varmaan kannattaa suositella kaverille sen muovikorokkeen sijasta ihan läppärinviilennintä, mutta tärkeämpää on, että ilma pääsee kiertämään ilmanottoaukkojen kohdalla.
Itellä oli Acerin läppärin kanssa kuumenemista myös. Lämmöt nousi aina yli +70 ja isommalla rasituksella +80 ja sammutti itsensä automaattisesti. Tätä ihmettelin aikani ja sain neuvoksi vaihtaa lämpötahnat prosessorijäähylle. Roplailin koneen auki ja aivan totta - tahnat oli kuivat haperot. Sen jälkeen lämmöt pysyi taas siinä 30 - 50, mitä ovat normaalisti. Jos sen verran avaa läppäriä, että pääsee tuuletinta putsaamaan, on jo todella lähellä tuota tahnan vaihtoa. Ja kannattaa käyttää jotain tarkkailuohjelmaa.
Ostin hp pavilion m6-1000so:n eilen ja kone ei tunnu yhtään kuumalta vaan ihan normaalilta, mutta speccy-ohjelma näyttää että prosessorin lämpötila olisi n. 100 astetta, vaikka surffailen vain netissä.. Mistä tämä johtuu? uusinta cs:ää pelasin ja lämpötila näytti suunnilleen 110, mutta eikö koneen pitäisi sammua jo kun lämpötila on yli 70 astetta, missä vika ja mitä tehdä??
"HP Support Assistant" ohjelma käyttää koko prosessorin tehot. Poista ohjelmaa ja asenna uudelleen. Jos ongelmat ilmenevät uudelleen, suosittelen "HP Support Assistant" ja "HP Support Framework Solutions" ohjelmistojen poistoa.