Terve, olen kyllä seurannut tätä foorumia väähän aikaa, ja löytänyt hyviä kommenteja. Olen kokoamassa uutta konetta joka tulisi lähinnä peruskäyttöön, mutta saattaa joskus joutua pyörittämään simulointi- ja CAD-ohjelmia. Arvostan eniten nopeaa arkikäyttöä, joten OS-levyksi olen jo tilannut OCZ Vertex2:n. Toiseksi levyksi olin miettinyt Samsung:in F3 1TB, mutta näin että saisin 10e halvemmalla sen Ecoversio (5400 rpm). Samsung ilmoittaa kuitenkin specseissä samat lukemat, mikä vaikuttaa oudolta. Huomaakohan näiden levyjen eron jos siinä olisi lähinnä mediaa (jotain ohjelmia/pelejä joutuisin ehkä asentamaan sinne, koska SSD on vain 60 GB)? Onko odotettavissa että Ecolevy olisi hiljaisempi, koska sekin olisi minun kohdalla plussaa? Spinpointit kun joskus sanotaan äännekkääksi... Samasta syystä mietin prossuksi 945 (95W), joka saattaisi olla hiljasempi kuin 955BE? 945:n saisin 130 eurolla, joten hintaero 1055T:n nähden on mielestäni turhan iso? Pärjääköhän 945:n vakiocoolerilla? Muut osat olisi ehkä AsRock 890GX, 4 GB 1333 DDR3, 5670 512MB ja kotelo+virtalähde saisin käytetyltä koneelta. Kiitos kommenteista!
Ota vaan se ei-eco. Noi 5400 RPM:t on valitettavasti hitaampia. Kovojen äänekkyys harvoin on kovin korkee. 945 ja 955BE ei oo merkittävästi eroo lämmöntuotossa. Ainakaan sellasta et sen huomais (toinen passiivi, toinen vaatii tuularin). Molemmat vaatii tuularin ja molemmat saa yhtä hiljasiks jos et ala mittaileen mittarilla ja säätään kunnolla. 945 vakiocooleri on aika äänekäs sekin.
Spinpoint vaan kovoksi. Eivät enää uudemmat juuri meteliä pidä ja on kuitenkin paljon nopeampi kuin viherpiiperrysversiot. Jos hiljaisuus on plussaa niin jokin cooleri myös mukaan, vakio on vähän turhan äänekäs. Muuten osat ovat ihan ok. Kotelo ja virtalähde vanhasta koneesta... Jos nyt sen virtalähteen tietoja laittaisit, ja jos se on pakettikoneesta, niin unohda ja osta uusi. Tuossa on jo sellasta osaa kuitenkin ettei turhaan viitsisi käräytellä kiinanpommin takia
Antec TruePower 2.0 550W EPS12V Power Supply Kyseisen laitteen historiasta ei ole juuri tietoa (kuulemma kuitenkin toimii), mutta sain ilmaiseksi =) Kotelokin näyttäisi olevan joku Antecin malli (vanhempi, en löytänyt valmistajan sivuilta...)
Jos koneen haluat hiljaseks niin vaihda ihan suoraan prossucooleri http://www.jimmspc-store.fi/tuote/SCMG-2100?t=false ja heitä sillä vakio coolerilla vesilintua.
OK, kiitos kommenteista. Beesting on poistanut 945 valikoimasta, joten se siitä tarjouksesta. Siksi ajattelin tehdä muutoksia kokoonpanoon. Eli luopuisin (ainakin alkuvaiheessa) pelaamisesta, ja käytän emon integroitua näytönohjainta. Säästämäni 90e käytän ostamaan 1055T ja Muegan 2 cooleri (jos olisin kuitenkin kannattanut ottaa erillinen tuuletin 945:ttä varten, voin varmaan yhtä hyvin ottaa siitä enemmän irti). Ja jos Antec Truepower2 todellakin on niin huono, niin sitäkin pitäisi kai vaihtaa. Ja sitten kysymykset: 1) Riittääkö Extreme3:ssa oleva näyttis normikäyttöön, esim HD videoiden katseluun? 2) Riittääkö tähän kokoonpanoon 500W, Strider Essential, ATX 2.3, 80 Plus? Entä jos tulevaisuudessa lisään low/mid range näyttiksen?
1. Riittää, siinä on HD 4290 näyttis missä on rautapurku HD-materiaalille 2. Kyseinen poweri riittää melkein mihin tahansa yhden näyttiksen kokoonpanoon joten ei ongelmaa. Sijoita vaan rahat siihen Se on niin huono sarja että noita powereita on kärähtänyt silloinkin kun kone on ollut kiinni.
Kotelon mukana ei tullut tuuletinta, joten sellainenkin pitäisi löytää. Voiko olettaa että tällä kokoonpanolla (1055T, Mugen2, 890GX integroitu näyttis) ei tarvita kuin yksi kotelotuuletin? Tällä hetkellä suunnitelmissa ei ole ylikellotusta. Sopisiko tähän esim. Arctic F12 PWM ? Toi vaihteleva kierrosnopeus vaikuttaa hyvältä (toivottavasti suht hiljainen), mutta vaatiko se jotain erikoista emolevyltä tai virtalähteeltä?
Osta heti 2kpl tuulettimia saat kotelon eteen ja taakse, eikä vaadi mitään ihmeellistä emolta tai virtalähteeltä. Tuo vaihteleva nopeus on siis PWM ohjattuna mikä tarkoittaa sitä että se on kytketty emon johonkin FAN liittimeen, mikä taas tarkoittaa sitä että kun koneen lämpö/rasitus nousee niin emo ohjaa itse tuulettimia nopeemmaksi.
Minkä ihmeen takia? Ei kellotuksia ja käyttössä vain integroitu näyttis. Ei vaadi juuri mitään tuommoisen jäähdytys. Yksi tuuletin riittää helposti. Suhteellisen hiljainen kuvaa varmasti hyvin tuota tuuletinta. Oikeasti hiljainen ostaa esim. Scythen http://jimms.fi/tuote/SY1225SL12L?t=false