Aloittelija palvelinta rakentamassa

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Mougee, Mar 11, 2009.

  1. Mougee

    Mougee Member

    Joined:
    Apr 7, 2002
    Messages:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Haaveilen kotiverkosta, missä olisi yksi palvelin jonka kautta tulee nettiyhteys ja jonka kovolta voin hakea tiedostoja läppärillä(xp) w-lan yhteyden kautta ja pöytäkon1(XP) haluan käyttää normaali lanka yhteyttä samoin pöytäkone2(ubuntu). Palvelimen on hyvä tarkistaa kaikki filut virusten varalta mitä netistä tulee ja palvelimelta olisi hyvä saada myös haettua tiedostoja jollain ulkopuoliselta koneella esim valokuvia kun olen käymässä kaverilla. Kuinka tehokkaan koneen tarvitsen palvelimeksi? Mitä ohjelmia pitää palvelimelle asentaa että pystyn tarkistamaan filut viiruksista ja saan jakamisen toimimaan? Mitä käyttistä suosittelette?
     
  2. delffi

    delffi Regular member

    Joined:
    Sep 18, 2007
    Messages:
    941
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tämän voi ehkä ziljoonalla eri tavalla ratkaista.

    Tässä omat viritelmäni:
    [Palvelin]
    AMD X2 4800+, 2GB RAM ja jokunen kovalevy (IDE/SATA + USB)
    Käyttis: Ubuntu 8.10 (Toimii palvelimena ja samalla harjoittelen tuolla koneella linuxin käyttöä.. eli aika monikäytössä on)

    [Client]
    Windows XP ja Vista

    Minulla on kuitenkin reititin, jonka kautta XP ja Vista pääsee nettiin, eli ne eivät mene suoraan palvelinkoneen kautta. Joten tähän en sano juuri muuta. Myöskään erillistä virustarkistusta minun palvelin ei tee, joten ei siitäkään sen enempää.

    Mutta palvelinkoneelle voisi asentaa ainakin Apache, SSH ja Samba.

    Apache: Saat tehtyä palvelimestasi HTTP servun. Eli jos joku jossain kirjoittaa http://sinun.ip.osoite (tai DNS), voi sitä kautta jakaa kuvia jne.

    SSH: Voit client koneilta säätää palvelintasi (jos palvelimella ei ole omaa näyttöä jne.)

    Samba: Client koneet voi hakea tiedostoja palvelimelta LANin kautta. Eli esim. Servun levyt näkyvät verkkolevyinä.

    Ehkä tässä olisi hyvä startti?
    Olen tehnyt samantyylisen ratkaisun myös ihan Windows XP koneella. Eli XP:llä oli apache ja levyjako.

    Koneen tehoa ei tarvitse juuri miettiä näin pienessä verkossa. Kunhan käyttis pyörii hyvin, se riittänee.
     

Share This Page