No niin! Eli nyt tarvitsen neuvoja kipeästi uuden koneen kokoonpanoon (aion siis koota sen itse). Eli peli sekä leffa käyttöön on laite tulossa (pidemmäksi aikaa). Olen lukenut ja yrittänyt selvittää, mikä on hyvä minkäkin kanssa, mutta lopputulos on, että olen aivan sekaisin. Aloitetaan komponenteista joita olen itse jo valinnut: KOTELO: CORSAIR 600T MID-TOWER WHITE (Tämä on lukittu) n. 160e VIRTALÄHDE: CORSAIR AX PSU 1200W 14CM V2.31 80+GOLD n.247e (jostain luin, että mikäli lisää monta näytön ohjainta tarvitaan 1200w, jotta saa parhaan tehon irti. lisäksi olen tuhonnut jo aivan liikaa noita, joten saisin senkin kerralla kuntoon tulevaisuutta varten) EMOLEVY: ASUS AM3+ 990FX DDR3 SATA6 USB3 RAID ATX n. 208e (ero crosshair iv extreme välillä, paitsi että halvempi???) PROSESSORI: AMD PHENOM II X6 1100T 3.3G 9M AM3 n.180e (halvempi kuin i7 2600k sekä parempi peleissä???) JÄÄHDYTIN: NOCTUA NH-D14 n.75e (mahtuuko/käykö?? liian mahtipontinen?) MUISTIT: KINGSTON 8GB 1333MHZ DDR3 NON-ECC CL7 DIMM KIT2 n.80e (en ymmärrä eroa 1600mhz cl9 kellotusta ajatellen) NÄYTÖNOHJAIN: ASUS RADEON 6990 4gb n600e (myöhemmin toinen budjetti syistä ...kannattaako?) muut vaihtoehdot? KIINTOLEVY: ei mitään hajua näistä!!!! (pari pientä ssd:tä raid0:aan??) + joku pikkasen isompi "tavaroille" vai pari normia sata3 raid0:aan???? ja tämähän taitaa olla se koneen tärkein osa?? BLU-RAY ASEMA myöhemmin.... Kellotuksesta sen verran, että syödessä tulee nälkä vai miten se meni, niin heti kun opin sen niin tulen laittamaan kaikki nuo osat viimeistä piiriä myöten kaakkoon! (budjetti n.2k) Eli mietteitä näistä.. KIITOKSIA JO ETUKÄTEEN!
1100T ei ole parempi peleissä kuin 2600K prosessori, muutenkin suosittelen kasaamaan 2500K settiä nyt alkuun. Näytönohjain järkyttävän yliampuva, kotelo on kallis ja halvemmallakin saa pätevää. Ja mieletön kellotusinto ?
Tässä setti joka riittää ihan varmasti, ja tässä on muutenkin enemmän järkeä. Tuo 1200W on täysin vessanpöntöstä revitty, ei pidä paikkaansa alkuunkaan. SSD levyjä ei tarvitse vetää raidiin, oli nollaraidi tai mikä tahansa. Ymmärrätkö edes SSD levyjen nopeuksi ? Mihin tarvitset enmmän nopeuksia kovalevyiltä ? Kellotuksen vois myös unohtaa alkajaisiksi. Miksi haluat kellottaa, mitä sellaista on mitä tämä setti ei jaksaisi ?
Kiitos RatConille vastauksesta. Eli olet i5 coren kannalla, joten saisiko hieman perusteluja tuolle 2500K vs. 1100t, miksi se on parempi (kuitenkin kympin kalliimpi, joka nyt ei merkkaa mitään mutta kuitenkin)? eli tullaan taas tähän intel versus amd keskusteluun..eli jos hieman tuosta lisää.. Kone tosiaankin on tulossa seuraavaksi 5-7 vuodeksi, joten pikkuisen tehoja pitäisi olla vielä 5:nkin vuoden päästä.. SSD:stä tiedän kyllä että puhutaan suurista nopeuksista ja että raid0:aan kun ne laittaa alkaa kaista jo loppumaan eli pästään noin 600-900? (heitin ulkomuistista, joten korjatkaa toki jos olen väärässä). mutta kuten sanoin näistä en tiedä hölkäsen pöläystä, joten kysymys olikin (sillä ssd on vielä kohtuu kallista, riittääkö pari normi kovoa raidiin siis perus käytöllä? Olisi nimittäin mukavaa jos windowsin aukeamiseen ei tarvitsisi odotella tätä nykyistä puolta tuntia ) kellottamisesta sen verran että tietenkin se alkaa vasta kun teho hiipuu, mutta himo on suuri saada laitteesta kaikki irti, kun sen aika on. Ja kotelosta sen verran että se jää, koska olen jääräpää.
Yksi ssd riittää käyttikselle + muutamille ohjelmille ja hankit lisäksi tuon spinpointin varastolevyksi. Ei se windows aukea puolta tuntia kyllä normi 7200rpm levylläkään.. Ja i5 2500k vie tuota 1100T selkeästi, ellet sitten käytä ohjelmaa joka hyödyntää 6 ydintä (tilanne VOI olla toinen). Kellottaa ei ole järkeä ennen kuin teho ei enää riitä, turhaan lyhennät koneesi elinikää. Ja tuo oman ehdotuksesi 6990 on älyttömän yliampuva. Kotelo on varmasti hyvä, mutten maksaisi noin paljon enemmän siitä kuin esim. Arc Midistä tai Define R3:sesta ^^
Moi, Juu elikkäs olisin itekkin ihan ekan koneen rakennusta harkitsemassa. Tarvitsisin kuitenkin apua osien yhteensopivuus, parempia vaihtoehtoja samalla rahalla, uusia kokoonpanoja yms. Tietokoneista hieman yleistietoa ja maalaisjärkeä on. Kone menossa Nettiselailuun mm. Youtube pitäisi saada pyörimään 1080p ilman et tökkii joka toinen sekuntti, sitten jonkinlaista videoeditointia ja kuvankäsittelyä ja vielä pelejä kuten Minecraft ja joitakin sotapelejä (ilman että Tilttaa 5 minuutin välein). Hinta ei tosiaan sais nousta ainaskaan yli 600 (Mielellään vähemmänkin, mutta jos nämä ominaisuudet ei saa millään mahtumaan tuohon 600 niin sitten saa antaa ehdotuksia yli tuon 600). Ja sitten vielä kysyisin minkä laista käyttistä suosittelisitte ja jos se on Windows, onko semmosta mahdollista hankkia ^Ilmaiseksi^. Tossa vielä oma kokoonpano: Emolevy: Asus M4A88TD-V EVO/USB3 AMD 880G AM3 ATX-emolevy Prosessori: AMD Athlon II X3 450 AM3 -prosessori AM3 -kantaan Kotelo/virtalähde: Codegen 3326-CA miditower 420W virtalähteellä Kovalevy: Western Digital Caviar Black 500 GB SATA 6 Gb/s 7200 RPM 32MB Muisti: Corsair Vengeance 4 GB PC3-12800, 1600MHz, 240 DIMM 4 GB Prosessorin Jäähdytin: Cooler Master Hyper TX3 DVD Asema: LG GH22NSRB 22X DVD+-RW SATA-asema Kiitoksia etukäteen =) Edit. Taidan sittenkin vaihtaa prossun tohon http://www.verkkokauppa.com/fi/product/48593/cmmst/AMD-Phenom-II-X4-955-Black-Edition-C3-stepping tulee jäähdytin mukana, mutta onko toi mukana tuleva jäähdytin tarpeeksi hyvä?
Taitaa olla tuo 1200W poweri hieman iso vaikka ostaisitkin myöhemmin toisen samanmoisen, 850W-1000W riittää, ja kuten jos sanottukin 2500k on kyllä parempi kuin tuo amd:n, googlaile vaikka cpu benchmarks ja kattele testituloksia. 80-120gb SSD käyttikselle + ohjelmille, ja sitten joku SATA3 kovo muulle roinalle.
Kiitoksia kaikille vastanneille! Olen nyt sitten päätymässä tuohon 2500k ratkaisuun pienemmällä powerilla (luultavasti tuo 850w) sekä tuolla geforce 580 näytönohjaimella. emolevy ongelma kuitenkin pompsahti eteen. kannattaako siihen panostaa tulevaisuutta varten esim. tuo ylihintainen extreme Z z68 jossa taitaa olla helpot kellotus mahdollisuudet sekä 4x6gb portteja kovoille vai ottaa sitten esim. mitä tuo RatCon ehdotti p8z68-v 2x6gb? sekä minkälainen ero "normi" kiintolevyillä on valitseeko sitten tuohon sataII porttiin tai juuri tuohon 6gb sopivan? tosiaankin oli tarkoitus aloittaa yhdellä näyttiksellä ja lisätä niitä sitten tuolla sli:llä kun teho hiipuu ja hinnat alenee...onko tässä mitään järkeä? Eli summasummaarum: -mikä emo? (tulevaisuuden kellotus mielessä) ...perustelut näytönohjain? (onko järkeä lisätä vuosien varrella yksi lisää vai ostaa sitten kerralla aina yksi hyvä??) ...perustelut kiitos jälleen jo etukäteen!