Mitäs eroa noissa prosessoreissa on? Ulkoinen kellotaajuus on s939:ssa 1000MHz ja s754:ssa 800MHz. Tuleeko tuosta merkittävä tehoero? Onko 1 MB L2 Välimuistille vielä käyttöä? Riittääkö 512 KB miten kauan vielä pelikäytössä?
939 kannattaa ottaa jos lompakko kestää, 754 elinkaari voi jäädä lyhyenpuoleiseksi. 64 puolella tuolla välimuistin määrällä ei ole niin suurta merkitystä kun muistiohjain on integroitu itse suorittimeen. 939 puolella on vielä dualchannel tuki.
Olen itse samaa mieltä. Jos on rahaa, kannattaa ostaa socket 939 -prosessori koska on erittäin todennäköistä että nimenomaan tämän kannan suorittimia kehitetään eteenpäin, johtuen sen integroidusta dual channel ominaisuudesta. Jotkut emolevyvalmistajat ovat tehneet ratkaisuja jotka ovat pohjimmiltaan 754 -lankkuja, mutta voi jälkikäteen päivittää 939 -lankuksi lisäkortilla. Itse ostin socket 754 prosessorin (3200+), johtuen siitä koska rahat loppuivat kesken eikä silloin ihan näin osannut arvata. Itse olen ainakin huomannut sen että 1mb välimuisti 64:sissa prosessoreissa vaan nostaa hintaa ja laskee megahertsejä samojen mallien kohdalla. Esim. AMD 64 3200+ 512kb välimuistilla kantaa lukemaa 2,2 gigahertsiä ja 3200+ 1mb välimuistilla sen sijaan kantaa 2,0 gigahertsiä. Tiedä sitte mistä tämä johtuu...