Etsiessäni ja lukiessani juttuja noista videon editointi ohjelmista, ei useinkaan niistä selvinnyt että mitä windows pohjalle tehtyjä ohjelmia editointia ammatikseen tekevät käyttävät. Itse luullakseni olen jossain aktiiviharrastelijan tasolla ainakin videoiden tuntimäärän puolesta. Ohjelmat tosin ovat olleet sitä luokkaa että ovat ilmaisia ja ominaisuudet eivät ole sieltä laajimmasta päästä ja erikoistehosteet eivät ole näyttäneet kauhean hyviltä. Kuvia saan kyllä muokattua ihan tarpeekseni jos stop-motion leffoja teen mutta tehosteetkin ovat hieman omituisia jos ne piirtämällä tekee.. Kaupallista ohjelmaa olisin hankkimassa ja hinnalla ei kauhean isoa merkitystä ole jos on hyvä hinta/laatu -suhteeltaan. Ohjelman täytyisi sisältää mielellään seuraavia ominaisuuksia. - Ääniraitoja saisi olla vähintään 2-3 - Videoraitoja saisi olla pari ainakin ja mahdollisuus "kuva kuvassa tai video videossa". Tällä tarkotan sitä että esimerkiksi jossain videossa henkilöllä olisi laite mistä kuvaa tulee ja kameran kuvakulmasta se näkyisi. - Kahden videon päällekkäinen liittäminen - Laajat tehosteet alku ja lopputeksteihin - stop-motion leffojen aikajanan muokkaus kuvan näkymiseen alle sekuntiin jos kuvia on paljon, varsinkin tunninkin leffassa niitä on kiitettävästi. - Kuvien limittäminen toisiinsa sulavemmin olisi plussaa - erikoistehosteet kuten räjähdykset, tuli, vesi, sähkö sekä muita efektejä saisi olla paljon tai niitä voi laajentaa. Teen suurimmaksi osaksi noita stop-motion pätkiä. Aijon tässä lähiaikoina kuvaamaan testipätkiä niin tarvitsisin paremman ohjelman kun suurempi projekti on tuloillaan. Kiitos etukäteen vastauksista.
Ammattitason editointia en ole tehnyt, mutta hintansa puolesta käsittääkseni tässä on muutama ehdokas. Final Cut Studio Adobe® Premiere® Pro CS4 Vegas Pro 9
Wikipediassa näyttää olevan aika hyvä lista eri vaihtoehdoista: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_editing_software
Final Cut taitaa olla Mac-koneille tarkotettu? Itse olen käyttänyt jo parisen vuotta pinnaclen studiota, josta on vasta tullut uusi versio ja silläkin saa taitavalla käytöllä (+lisätehosteilla ja plugineilla) suhteellisen hyvää jälkeä, mutta ei tietenkään ammattimaista vastaavaa. Olen testaillut premieren ja vegasinkin käyttöä, mutta ne ovat jo niin monimutkaisia, että ne vaativat pitkään opettelua ennenkuin niistä saa kaiken irti.