Joo eli kännykänvaihto olisi kohta edessä. Alle 300 € pitäsi luuri löytyä. Olenkin jo löytänyt pari näpsäkkää vaihtoehtoa: - Samsung Galaxy W - Nokia Lumia 710 Galaxy luonnollisesti on varustettu Android-käyttöjärjestelmällä, ja Lumia pitää sisällään Windows Phone OS. Kysymys kuuluukin, kummanko ostaisin? Lumia löytyy halvimmillaan 230 eurolla, ja Galaxy 240 eurolla, eli hinnasta se ei ole kiinni. Tällä hetkellä olen kallistunut enemmän Galaxyyn päin sen muokattavuuden ja sovellustarjonnan takia. Muutenkin Android miellyttää silmää enemmän. Toisaalta kaverini suosittelevat Lumiaa enemmän. Kertokaapas omat mielinpiteenne!
Itse suosittelen mieluummin Androidia. Android on avoin käyttis, eli sitä pystyy tosiaan muokkaamaan paljon enemmän omanlaisekseen. Lisäksi sen sovellusvalikoima on suurempi ja flash toimii selaimessa. Androidissa on myös tavan aloitusnäytöt. Lisäksi Androidissa toimii kaikki Googlen palvelut mainiosti.
Suosittelen Windows Phonea sen yksinkertaisuuden ja sulavuuden takia. Halvemman pään Androidit tuntuvat olevan monesti erittäin epäsulavia ja esimerkiksi käyttöjärjestelmän valikot ovat joskus suorastaan hirveitä. WP on enemmänkin hillityn yksinkertainen. Androidin sovellusvalikoima on toki suurempi, sen huomaa jo siitä että niitä kuuluisia pierusovelluksia löytyy kymmenittäin. Kuitenkin kaikki tärkeä tuntuu löytyvän myös WP:lle. Flash ei ole enää nykyaikainen tekniikka, ja ainoa oikea käyttötarkoitus on raskaiden flash-mainoksien katsominen iltalehden sivulla. Esimerkiksi Youtube(ja muut nettivideotkin) toimii hienosti WP:llä ilman flashia. WP:ssä aloitusnäytöt on korvattu tiilillä jotka hoitavat saman asian ja ovat mielestäni paljon hienomman näköisiä ja vähemmän sekavia. Jos WP:n otat, ei myöskään tarvitse huolehtia Google Playssa olevista haittaohjelmista.. Nokian WP-puhelin on sovellustensakin puolesta hyvä valinta, sillä siinä on mm. Nokian Kartat, navigointi, TV-palvelu, julkisen liikenteen opas ja Nokia Musiikki(mix radio -toiminnon kautta ilmaista musiikkia).
Google Playn haittaohjelmavaara ei ole kovin suuri, jos tietää mitä lataa. Eli vain tunnettuja, kommentoituja, ladatuimpia sovelluksia. Itse olen käyttänyt Androidia jo vuoden eikä yhtään virusta ole tullut..
Muistelen joskus uutisista lukeneeni että Google+ -sovellus oli kyseisen palvelun alkuaikoina silloisessa Android Marketissa naamioitu haittaohjelmaksi, kivahan se siinä sitten jos kyseinen palvelu sattui Android-käyttäjiä kiinnostamaan..
Hmm... Kiitos vastauksista! Tosiaan veljelläni on ollut Samsung XCover hyvän aikaa, ja hän laitailee Google Playsta sovelluksia ja pelejä päivittäin, eikä yhtään haittaohjelmaa ole tullut. Ainahan voi myös ladata virustorjunta-ohjelman. Käytän myös paljon Googlen palveluita, joten Android voittaisi siinäkin kohdassa. Kameran suhteen molemmissa on sama pixelimäärä, eikä kummassakaan ole Carl Zeissiä. Android 4.0 päivityskin on tulossa pika puoliin... Mielestäni jo Android 3.3 tuomat parannukset vaikuttivat hyvin tyylikkäiltä, esim. juuri aloitusnäyttöjen ja valikoiden suhteen. Ulkonäöllisesti WP toki on hillitympi ja tyyllikkäämpi. Sitä myös kehitetään pitkään.
En tiedä mitä Googlen palveluita te käytätte, jos siinä asiassa Android voittaa. Sähköposti ja hakukone luonnollisesti toimivat WP:ssä, ja kartat sekä navigointi ovat Androidin vastaavia parempia.
Komppaan mysticizaa.Suosittelen lumia 710.Toimii sulavasti ja on helppo käyttää.Androidikin on hyvä mutta vain kalliimmassa hintaluokassa.Lumia on mielestäni paras hintaluokassaan.
Niin, tuota olen yrittänyt selittää kavereillenikin. Heidän mukaansa WP on täysin turha ja huono käyttis ja Android se ainut oikea. Itse tässä uutta puhelinta etsiessäni en ole törmännyt kuin yhteen edes harkinnan arvoiseen alle 200 euron Androidiin, kun taas WP:n puolelta on löytynyt pari kolme ehdokasta. Itse nimenomaan kyllästyin tuohon nykyiseen (Samsung Galaxy 3) Androidiin juuri sen tehottomuuden ja kaatuilun vuoksi. En toki maksanut kyseisestä puhelimesta kuin 80 euroa, mutta olisin silti odottanut hieman parempaa. Kaupoissa testatessani uudempia Samsungeja ero tuon minun Androidini ja noiden 400-500e:n Androidien välillä on kuin yöllä ja päivällä; kaikki toimii sulavasti ja näyttää komealta, mutta itse en ole valmis laittamaan puhelimeen noin paljon rahaa kiinni. Ainakin pienen testailun perusteella itse valitsisin WP:n näistä syistä: - Selkeys ja yksinkertaisuus (tämä voi joillekkin olla myös miinus) -Sulava käyttää ja myös omasta mielestäni varsin tyylikäs -Marketplace omasta mielestäni selkeämpi käyttöinen kuin Play-kauppa (vähemmän "turhia" ohjelmia) Miinuspuolia WP:ssä tietysti on ja ne onkin täällä tullut mainittua: juuri tuo suljettu Windowsympäristö vrt. avoimeen Androidiin, laajempi sovellusvalikoima Androidilla. Kaikenkaikkiaan kumpikin ovat hyviä käyttiksiä, nyt sinun vain täytyy miettiä kumpi sopii sinun käyttöösi paremmin ja jos Androidin päätät hankkia ehdottomasti suosittelen hankkimaan sen tuolta kalliimmasta hintaluokasta. Halvemmilla Androideilla et saa muuta kuin harmaita hiuksia (joita tuskin kukaan tässä vaiheessa elämää vielä tahtoo )