Riitelivät patentti-oikeuksista, ja vetoomusoikeus päätti asian Samsungin hyväksi. Minä nyt nää noissa laitteissa kovin suuria eroja, muuta kuin sen i-kirjaimen ja hintaeron. Kaikissa näissä on eräs vakava periongelma: akut eivät kestä kauaa. Mikä ihmeen mobiiliväline se on jos pitää jatkuvasti olla laturissa kiinni. Noin pieneen tilaan on mahdoton saada pitkäkestoista akkua, mikäli sen kaikkia toimintoja haluaa käyttää. Tulee mieleen tavallaan, että nykyinen on pitkälti mielikuvamarkkinointia. Toinen, kuten iPhone5 on osoittanut, että liian kiireellä pistetään tavaraa markkinoille, ja sitten vaan valitellaan bugeja. Eikä ole ainut tuote. Mulla on vanha kunnon Nokialainen 5030, sillä voi myös hyvin soittaakin ja akku kestää sikana. N73:kin on hyllyssä ja 1630:kin löytyy. Tämä lopputeksti oli vaan sitä, että ei aina kannata juosta sen "hienohelmaisimman" perästä. (Toi juttu oli.. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talou...gv63?oid=201210281657&ext=ltr&ga=np#kommentit )
Älkää sanoko ettei akku kestä nykylaitteissa mitään, tottahan se vie akkua jos on kaikki herkut päällä ihan koko ajan ja sitä luuria ei viitsitä laskea kädestä edes vessakäynnin ajaksi. Itellä ennätys Galaxy minillä 10 päivää ja risat, mutta tämä tarkoittaa sitä että kaikki herkut(Wifi, GPS, 3G) on pois päältä. Opetelkaa käyttäämään puhelimianne ja sulkemaan tarpeettomat herkut silloin kun niitä ei tarvita. Akkukesto paranee tasavarmasti selvästi.
Tarkoitinkin tällä, että markkinoinnissa täytyisi myös huomioida nämä seikat, kun aletaan kehumaan kaikkia laitteen ominaisuuksia. Mitä H...tiä minä teen sellaisella laitteella, josta ei saa irti kuin puhelut, ja maksan jonnenjoutavasta turhaa. Pitäiskö kävellä sitten metsässä iso akku selässä. Ja mulla on ihan pikkunen nokialainen, jossa akku riittää.
Kyllä iPhonessa on ainakin todella hyvä akkukesto. Tässä on akkutestiä iPhone 5:llä. http://blog.gsmarena.com/apple-iphone-5-battery-test-is-done-proves-itself-as-a-thin-powerhouse/ "Finally we come to the Apple iPhone 5 endurance rating and we got a mind-blowing 51 h score.This means that you will only need to charge your iPhone 5 once every 51 hours if you use it for an hour of web browsing, an hour of video playback and an hour of talk time per day." Mukana myös about kaikki muut älyluurit mitä markkinoilta löytyy, siitä expandista tulee isompaa listaa. Jos älyluurissa kskimäärin akku kestää pari päivää kaikilla herkuilla niin en näe siinä mitään ongelmaa. Joka yö sen voi laittaa lataukseen ja jos on matkalla niin laturin voi kyllä ottaa mukaan, ei se paljoa paina. Toki jos akku simmahtaa kesken päivän on todella huono juttu, markkinoilla ilmeisesti on myös tällaisia laitteita.
Oman Xperia Activen (Sony) akku kestää ihan keposesti sen kaksi-kolme päivää. Vasta kun pistää kaikki herkut (kuten Tiger mainitsikin) niin akunkesto tippuu reiluun päivään. Mutta en minä 24/7 sillä netissä ole, mulle esim riittää EDGE verkko suurimmaksi osaksi aikaa, näytön kirkkaudenkaan näin syksyisin ei tarvitse olla maksimissaan, siitä kun näkee ihan hyvin ilman täysiä taustavalojakin. Kerran päivässä (maksimissaan) käyn vilkaisemassa mahdollisesti luurilla naamakirjan tapahtumat, luen s.postin jne. Eli peruskäytössä tuo akku kestää mainiosti sen kolme päivää. Mikäli sillä esim pelailee jotain Bad Piggiesiä, roikkuu tuntitolkulla netissä, katselee youtubesta pätkiä, niin tottahan toki siinä akkua kuluu. Valitettavasti akkuteknologia ei ole edennyt muun tekniikan tahdissa. Puhelimiin on tullut aina vain enemmän ominaisuuksia, prosessori tehot ovat kasvaneet, näyttöjen koot ovat kasvaneet. Joillakin on kymmeniä sovelluksia jotka latailevat tauotta päivityksiä 3G tai jopa 4G verkkoa käyttäen. Ei ole mikään ihme että akku lopahtaa nopeasti. Maalaisjärkeä käyttämällä näidenkin "älypuhelimien" akut saadaan kuitenkin kestämään siedettävän pitkään. On mulla olemassa sitten toi Nokian C1-01:kin mikäli pitää pidemmälle retkelle lähteä, tällöin Sony toimii usein karttana. Noksussa akku kestää sen viikon mainiosti, mutta eipä siinä mitään herkkuja olekkaan. Ja ihmettelisinkin ellei akku paria päivää pitempään kestäisi.
No lauoin tahallani vähän ylitse tossa jutussa, sillä oon huomannu, että mikäli on katvealueita ja kännykkä joutuu ottamaan jatkuvasti yhteyttä eri linkkimastoihin, niin totta kai se rasittaa. onhan tossa isommassa maininta siitä, että GPS syö paljon virtaa. Juttuun tuli muisto siitä miten armeijan 217 ja järeempää 317:aa piti kantaa....