eli mulla on semmonen hommeli et prosessorini on 2600 vaikka kone näyttääkin vaan 1500 joten kysyin aikaisemmin neuvoo ja sanottiin että menisin biossista vaihtamaan semmosta kuinfsb:tä 133sta 166een joten menin ja mun koneessa oli vain 100 asennettuna jolloin vaihdoin sen 133 jolloin kaikki oli ihan hyvin kone oli siis nyt 2000 . sitten menin nostamaan sitä viel kerran siihen 166 jolloin kone buuttasi oikeen huolella ei tullut näyttöön yhtään mitään ja aloin jo panikoida. joten nyt kone on taas käytössä ja on edelleen sama ongelma. jeesatkaa please mitä mun pitää viel tehdä ettei se taas jumittuis ja saisin kuitenkin sen siihen 2500.???? mulla on emolevy msi kt4v ja prossu amd 2600muistia on kaksi 512.333. pitääkö mun jotenkin nostaa myös tota muistin nopeutta tai jotain ku mä en oikeestaan biossista tiedä juurikaan mitään. toivottavasti joku osaa auttaa kiitos jo etukäteen
Jos ne muisti asetukset on AUTO tilassa niin sen pitäisi toimia automaattisesti oikein, tietenkin nekin voi manuaalisesti kohdalleen jos se jotain auttaisi.
elikkä taisin ite silloin sanoo et laita fsb 166 mut toihan näyttäs olevan fsb 133 prossu eli laitat sen 133 ja oot tyytyväinen jos prossun nimi on xp2600 niin se ei tarkoita että se kävisi 2,6 gigahz:n kellotaajuudella.ja kertoimen(15x100 = 1500) mukaan vaikuttas olevan xp2400 (15x133 = 2,0Ghz) ellei sitten se kerroin olekkin 12 ... jos näyttäki xp1500 12x100 tai 12,5 x 100... no luotan että se on xp2600,joten laitat fsb 166 ja kertoimeksi 12 tai 12,5 ...helpoin tapa tietysti olis jos sulla olis biosissa semmonen vaihtoehto ku: lataa optimaali perus asetukset niinku itellä tossa epoxin romussa(8rda3+)
Asennappas tuo ohjelma niin saadaan varmuus mikä FSB siinä pitää olla eli cpu-z http://www.cpuid.com/download/cpu-z-126.zip Jos se näyttää ytimeksi barton niin FSB 166Mhz, jos thoroudbred niin FSB 133Mhz
jees kiitos erittäin paljon avusta en ole vielä käynyt säätämässä biossia mutta uskon kaiken nyt menevän hyvin. kävin imemässä ton cpu-z ohjelman (joka oli muuten tosi kätevä) ja siinä oli amd athlon xp thorounbred eli fsb on todennäköisesti 133mhz core speed oli 1500,1 mhz multiples oli x15.0 fsb 100mhz ja bus speed 200mhz (mitä toi muuten meinaa bus speed?) specificationnissa luki amd athlon(tm)xp 1800+ joka meinaa siis mitä??? ja entäs toi cache l1 data oli 64kbytes l1 code 64kbytes ja level 2 oli 256kbytes onko noilla mitään tärkeää merkitystä??? no mutta kiitos erittäin paljon kun jaksoitte avittaa mua tässä ongelmassa =) ps. miten muuten osaatteko kertoa onko tämä kone muuten hyvä? ja voiko sillä esim pelata minkä laatuisia pelejä . ciao
Elikkäs biosista käyt vaihtamassa väylän 133 Mhz niin prossu toimii oikein sen jälkeen. Bus speed = väylänopeus joka on prosessorin väylä kerrottuna kahdella eli kuuluisi olla se 266Mhz. Ja tuo tunnistuu XP 1800+ prossuna liian hitaan väylän takia. cache l1 data oli 64kbytes l1 code 64kbytes ja level 2 oli 256kbyte, tuo level 2 ainakin on välimuistin määrä ja mitä enemmän sitä on sen parempi. Tosin normaalikäyttäjille noilla ei mitään merkitystä eikä niihin voi mitenkään vaikuttaa. Ja pelisoveltuvuudesta ei voi sanoa mitään ellei tiedä mikä näytönohjain tuossa.
kiitoksia jartar =) on ollut paljon hyötyä. elikkä mun näyttis on all in wonder 9000pro ja cpu-z:ssa lukee craphic interfacessa niin että version AGP version 2.0 transfer rate 4x , max supported 4x ,aperture size 128mbytes ,side band addressing enabled. semmosta. sit viel että pitääkö biossista aina käydä vaihtaa noi asetukset kun asentaa tai päivittää biossia? ja että onko siellä jotain muuta tärkeää mistä minun tulisi tietää ettei nyt kone ihan turhaa toimi puolilla tehoilla. vielä kerran kiitoksia teistä on ollut suuri apu=) t.colazo
Tuskinpa tuolta biosista mitään tarvii enää säätää. Ja jos biosin päivittää niin se nollaa kaikki asetukset joten ne pitää muuttaa uudestaa. Biosia tosin ei kannata päivittää muuta kuin silloin kuin se on oikeastikkin tarpeellista uusien tukien tai korjauksien takia. Prosessorin puolesta tuossa on potkua pelaamiseen mutta näyttiksen puolesta ei. Kyllähän vähän vanhemmat pelit tuolla varmaan pyörii mut mitään uudempii turha koittaa. Jos tarkoitus olisi tehdä tuosta pelikone niin näytönohjain vaihtoon.
ok hyvä tietää. jos jaksat viel neuvoo mikä näyttis olis semmonen jolla pelit toimis mut ei välttämättä tarvii olla se kaikkein kallein tai ei kyl semmoseen 200 ja yli olis varaakaan. kiitos nyt viel kerran t. colazo
No muutama vaihtoehto ja hinnat otettu http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/ eli: -Sapphire Radeon 9600 Pro 128 Mt AGP 107 euroa -Sapphire Radeon 9600 XT 128 Mt AGP 136 euroa Noiden pitäisi olla ihan hyviä vaihtoehtoja hintaansa nähden. Suuremmalla muistimäärällä noita ei kannata ostaa koska eivät tuo nopeushyötyä käytännössä ollenkaan. Ja nopeusero noilla korteilla verrattuna tuohon omistamaasi 9000 AIW malliin on todella suuri. Ja kyllä noilla korteilla pyöritetään kaikkia uusia pelejä.