APUA, hätä, en saa ip:tä, dns- jotenki sekasi

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by roksox, May 25, 2007.

  1. roksox

    roksox Member

    Joined:
    Feb 14, 2007
    Messages:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    moi,
    olen pari kertaa törmännyt eri paikoissa tälläiseen ongelmaan, että kone ei saa ip:tä. joka kerralla käyttöjärjestelmänä on ollut win xp, ja toinen yhtäläisyys on ollut ainakin että kaikissa on ollut f-securen tietoturvaohjelmisto.

    linjoissa ei ole vikaa koska olen testannut niitä toisella koneella ja kaikki toimii silloin ihan OK. nettiin pääsee jne.

    jännäksi homman kuitenkin tekee se,että kun kun lyön koneille staattisen ip:n ja naputtelen dns-palvelimien osoitteet käsin, pystyn pingaamaan ip-osoitteita, mutten palvelinten nimiä.

    kone ei ees yritä lähettää mitään dns-ään viittaavaa ulospäin. mikähän ihme sitä vaivaa?

    oon ainaki yrittäny runkkaa kaikki mahdolliset palomuurit ja muut tollaset softat koneista pois päältä, mutta ei auta.

    jos jollain on jotai tietoa asiasta tai lisää kysymyksiä, niin auttakaa ihmeessä! ei jaksais aina asentaa windowssia uudestaa...

    -roksox
     
  2. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Onkohan noissa paikoissa ollut dhcp palvelinta? Ja onko siellä haluttu antaa ip vieraille koneille?
    Kyllä pingata voi ilman dns-palvelin osoitteita. Dns on se joka muuttaa nimen ip-osoitteeksi. Esim ping afterdawn.com ja jos dns toimii niin pingi onnistuu eli resolvaa nimet.
    Auttaako uudelleen asennus ongelmaan?
     
  3. roksox

    roksox Member

    Joined:
    Feb 14, 2007
    Messages:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    siis on dhcp, ja kun syötin käsin sen ip:n minkä TIEDÄN että dhcp:n ois pitäny antaa sille koneelle, pystyin pingailee niitä ip:itä mutta nimiä en vaikka dns-palvelinasetukset pitäis olla iha oikein. dhcp:n ei kyllä pitäis tajuta, että toiselle koneelle se antaa ip:n mut toiselle ei. luulen että se kone mikä ei saa dhcp:ltä ip:tä on jotenki omituisesti jengalla, mutta ei mitää hajua miten...

    ja windowsin uudelleenasentaminenha auttaa aina :)
     
  4. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Tuo uudelleen asentaminen ei ole minulla ollut tarpeen koskaan siitä syystä että joku asia ei suostu toimimaan. Uudelleen asennus on tarpeen muista syistä, esim käyttäjä vaihtuu ja data halutaan poistaa tai vika kiintolevyssä, mutta sehän ei sitten enää ole uudelleen asennus tässä mielessä mistä nyt on kyse.
    Jos sinulla on ollut tämä sama vika aikaisemmin ja olet asentanut windowsin uudelleen ja vika toistuu, auttaako silloin uudelleen asennus? Minun mielestäni ei auta.
     
  5. roksox

    roksox Member

    Joined:
    Feb 14, 2007
    Messages:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    tossa viestissä nyt ei kauheesti ollu sisältöä, mutta kyllähän uudelleenasentaminen laittaa kaikki asetukset 'perustilaan' ja poistaa virukset, putsaa rekisterit yms.. joten se aita on joskus aika paljon matalampi.

    en ole asentanut windowssia vielä kertaakaan tämän takia uudestaan, kyseessä on ollut tuttujen koneet, jotka siis eivät osaa jostain syystä lähettää dns-kyselyitä.

    eikä mulla oo mitään hajua mikä noissa dns:issä mättää.
     
  6. friis

    friis Active member

    Joined:
    Feb 25, 2004
    Messages:
    1,203
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mulla on pari kertaa ollut vastaava ongelma, mutta olen ratkaissut tekemällä seuraavan:

    1.Run/suorita
    2.ipconfig /release
    3.ipconfig /renew

     
  7. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Onko sitten niin että kaikissa tapauksissa joissa sinulla on ollut tuollainen ongelma se ei ole toistunut windowsin uudelleen asennuksen jälkeen?
    Jotta pystyisi auttamaan enemmän tarvittaisiin lisätietoja, kaikkea mikä voisi liittyä asiaan ja ehkä muutakin joka ei välttämättä tunnu liittyvän asiaan.
    Onko tuo toinen kone joka on toiminut ollut myös winxp?
    Onko sinulla tietoa minkälainen dhcp palvelin on ollut niissä paikoissa joissa ongelma on esiintynyt? (win, linux, joku adsl-modeemi)
    Miten totesit ettei yritä lähettää mitään dns-ään viittaavaa?
    Palomuuriin udp/tcp portin 53 plokkaus päälle ja tarkistus että yritys kirjautuu lokiin.
    DHCP selviää plokkaamalla tcp 67 client ja 68 server. Täällä dhcp:stä lisää.
    Tilanne riippuu tietysti siitä minkälainen verkko ja dhcp ratkaisu on. Ainakin dlink di604 laitteella testaus onnistui plokkaamalla kaikki liikenne lan verkosta. Lokiin kirjauskin oli päällä valmiiksi.

    Lisäys

    Törmäsin tässä joitakin päiviä sitten sellaiseen elisan yritysverkko yhteyteen jossa dhcp ei toiminut. Kun ip osoitteet ja dns asetukset annettiin manuaalisti kaikki näytti toimivan ok. Tiettävästi syynä oli elisan dslam asetukset, jokin päivityskin piti tehdä ennenkuin alkoi dhcp toimia.
    Tiedä sitten liittyykö tähän ollenkaan.
     
    Last edited: Jun 1, 2007
  8. roksox

    roksox Member

    Joined:
    Feb 14, 2007
    Messages:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Minulla on linux-palomuuri, josta tcpdump:lla selvitin, että dns-queryt eivät lähteneen koneelta mihinkään. Sama palomuuri toimii myös DHCP:nä, ja se toimii varmasti.

    Ei ole elisan kanssa (onneksi) tämän kanssa mitään tekemistä, niiden paskat dslamit tiedetään. :)

    Kaikissa koneissa oli käyttiksenä winXP.

    Tilanteissa, joissa ongelma esiintyi, ei wintååsan uudelleenasennus tullut kyseeseen.
     
  9. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Kerroit tuossa ekassa viestissä että eri paikoissa... oletin siksi että olisit ollut useammassa eri osoitteessa. Mikä on dns palvelimesi? Oma vai operaattorin? Dhcp conffi ok? Sanoit kyllä että se toimii varmasti. Oletko käyttänyt aikaisemmin XPtä? Onko toiminut aikaisemmin näillä koneilla joissa on XP? Mikä käyttis on koneessa joka toimii? Voipi mennä jo enemmän tuonne linux osastolle tämä ketju.

    Lisäystä: Tuossa ekassa viestissä oli vielä tuosta f-securen tietoturvaohjelmistosta onko siinä myös palomuuri käytössä. Asetukset siinä ok? Windowsin palomuuri pois päältä?
     
    Last edited: Jun 11, 2007

Share This Page