Terve.Näin kättelyssä pyydän heti anteeksi tietämättömyyteni/tyhmät kysymykset mitä saatan esittää. Budjetti on tällä hetkellä n. +- 500e Ensiksi Nykyinen koneeni: -Poweri 1000w xigmatek -Emolevy P5Q Pro (asus s775,ip45 ddr2 sata-2) -Prossu intel p9450 quadcore 2.66ghz -buffalo retail 8gb ddrii 800mhz (2GB x4) -Radeon hd 5850 1gb -320 gb caviar(?) kovalevy + 500gb kovalevy (merkkiä en muista) -Kotelo Twelve hundret gamer case Ja olen ajatellut ostaa ainakin Prossun,emon, uudet muistit ja myöhemmin toisen näytönohjaimen. -Prossuksi ajattelin: Core i7 2600K, LGA1155, 3.4 GHz, 8MB) -Kannattaako minun ostaa joku prossu jäähy? (Esim: Silver Arrow prosessorijäähdytin LGA775/1156/1366/AM2/AM3) Eli itse pää kysymys: mikäs olisi hyvä Emolevy tämän prossun kanssa? Huomioiden seuraavan seikan. -Haluaisin crossfirellä yhdistää Radeon HD 5850 1Gb (ostan myöhemmin toisen) näytönohjaimet. -Onko jotain muuta mitä minun kannattaisi huomioida/miettiä? Mites olen kuullut että nämä uudet "ssd" (tjsp) kovalevyt nopeuttavat windowsin käynnistystä (ja muuta toimintaa?) Eli kannattaisiko minun hankkia myös sellainen johon laittaisin windowssini? Kiitos kaikille lukeneille kärsivällisyydestä ja vastauksista.
Jos koneella ei käytetä ohjelmia jotka tukevat 2600K:n HT-ominaisuutta niin kannattaa vaihtaa 100e halvempaan i5 2500K prosessoriin. Esimerkiksi peleissä 2500K:lla ja 2600K:lla ei ole eroa. Tuo Silver Arrow on ehkäpä paras ilmalla prosessoria jäähdyttävä prosessoricooleri. 20e halvemmalla saa järkevämpiä coolereita, kuten Mugen 3, Corator DS ja HR-02 MACHO (tässä järkevämpi = lähes yhtä hyvä mutta huomattavasti halvempi). Hyvä emolevy kahdelle näytönohjaimelle ja LGA1155 kannalle on AsRockin Z68 Extreme3 Gen3. Sanoisin kuitenkin että kannattaa ottaa halvempi emolevy, AsRock Z68 Pro3 joka tukee vain yhtä näytönohjainta. Nimittäin kun tuo HD 5850 alkaa olla jo aika vanha ja jos toisen sellaisen ostat niin joudut ostamaan sen käytettynä ja samalla hinnalla saa sillon jo paljon paremman uuden näytönohjaimen. Lisäksi useammasta kuin yhdestä näytönohjaimesta aiheutuu harmillisen usein ongelmia. Siksi järkevämpää onkin ostaa kerralla hyvä näytönohjain (ei kuitenkaan sitä kaikkein parasta sillä pian sekin on vanhentunut) ja päivittää sitä sitten tarvittaessa. Sinuna tekisinkin niin, että ostaisin nyt tuon 2500K:n ja sille tehokkaan coolerin, Z68 Pro3 emolevyn ja kaveriksi 2x4GB DDR3 muistia ja päivittäisin näytönohjaimen sitten kun tuntuu siltä että tarviit lisää tehoja. Ja nuo SSD:t nopeuttavat siis sille asennettujen ohjelmien ja käyttöjärjestelmien käyttöä. Esim. Windows 7 sanotaan että sitä sinistä pyörivää latausrinkulaa harvoin enää näkee kun SSD on käytössä. Lisäksi kone aukee ja sulkeutuu nopeammin. SSD on siis hyvä ostos, mutta kannattavaa on ostaa noin 100GB+ SSD, sillä nuo 60GB SSD:t täyttyvät aikas äkkiä. Luotettavaksi havaittu SSD on esimerkiksi Crucial M4 128GB, jolla on hintaa n. 170e.
Ah hieno nyt tuli paljon uutta tietoa minkä pohjalta on hyvä jatkaa eteenpäin! Täytyykin hieman tutustua noihin osiin ja laskeskella budjettia. Kiitos nopeasta ja täydentävästä vastauksesta Imgtfy.
Täytyykös minun muiden kovalevy asemien olla myös Sata 3 sta ? Kun luulen että ne ovat sata 2 ? Mites onko prossu hääjy "pakollinen" vai onko noissa omat jäähyt jo valmiiksi? Entäs hyödyt/haitat? (jos ostaa ja jos ei osta) Core i5 2500K, LGA1155, 3.3 GHz, 6MB Z68 Pro3, LGA1155, Intel Z68, DDR3, ATX HyperX 2x4GB, DDR3 1600MHz,CL9128GB 128gb m4 SSD-kiintolevy, 2,5", SATA III Eli tuolta näyttäisi nyt osat.
Ei täydy. SSD voi olla SATA3 koska ne saattavat jotain siitä hyötyäkin, mutta tavallinen kovalevy on sen verran hidas että ei hyödy nopeasta SATA3 väylästä mitään. Ja ellen aivan väärin muista niin tuo Kingston HyperX on 1.65V ? Jos näin on niin kannattaa vaihtaa, tuo prosessori tykkää muistaakseni enemmän 1.5V ja saman hintaisia ovat. Toki 1.65V:kin toimii mutta siltikin. Katsoppa siis jos löytäisit 1.5V 2x4GB DDR3 joko 1333mhz tai 1600mhz, ei väliä. Prossu osaa hyödyntää vain 1333mhz asti mutta ne ovat saman hintaisia ja 1600mhz ei haittaa mitenkään toimintaa. Prossujäähy ei ole pakollinen, mukanakin tulee jäähy joka on tosin varsin tehoton. Erikseen ostettava tehokas jäähy on huomattavasti hiljaisempi ja se pitää prosessorin viileämpänä joka taas pidentää prosessorin elin-ikää.
Tavallisen kovalevyn kohdalla ei mitään väliä onko levy SATA2 vai 3. Nopeus on sama ja kummatkin käyvät nykyemoihin. SSD tottakai SATA3:na. Prossujäähyjä ostetaan kahdesta syystä: Alkuperäisen tilalle halutaan hiljaisempi ja/tai tehokkaampi kellotusta varten. Intelin vakiojäähyt on käsittääkseni ihan ok-kamaa, joten jos et aio kellottaa niin pärjäät sillä todennäköisesti alkuun ihan hyvin.