apua tarvitaan (kone hidastunut huomattavasti)

Discussion in 'Kannettavat tietokoneet' started by piik, May 7, 2009.

1. piik

piik Guest

en oikein tiennyt minne alueelle tämän tyrkkäisin niin ajattelin koittaa tätä, kun kerran kannettavaani ongelma koskee.
    ongelmana on seuraava: ostin hp:n kannettavan viime kesänä. kaikki toimii vielä hyvin, mutta erittäin hitaasti. kun koneen avaa ja varttuu että virustorjunta käynnistyy ja sen jälkeen yrittää esimerkiksi avata selaimen, kestää siinä kauan. muutenkin tuntuu ohjelmat jumittavan jonkin verran.
    olen asentanut erinäisiä ohjelmia jonkin verran sekä minulla on musiikkia ja elokuvia myös jonkin verran koneella. mikä tuohon ohjelmien takkuamiseen auttaisi? onko esimerkiksi ulkoisella kovalevyllä vaikutusta, jos sinne tuuppaisin musat+leffat+jotkut ohjelmat. nopeuttaisiko se konetta?
    käyttöjärjestelmänä on vista.
    kiitokset jo etukäteen!!

2. Jesse_V_

Jesse_V_ Member

Trophy Points:
    11
    Ongelmana voi olla juuri Vista, joka vaatii koneelta paljon tehoa.
    Itselläni oli Vista ja silloin kone ei jaksanut avata kunnolla edes selainta. Sitten vaihdoin XP:hen ja kone toimii paljon paremmin

3. piik

piik Guest

alkuun (noin 3-4kk) ei vastaavaa ongelmaa ollut. kone ja ohjelmat pyörivät hyvin. nyt kuitenkin esim. mozilla jäätyy samantien käynnistyttyään. miten voi "puhdistaa" kaikesta turhasta? mitä mun kannattaisi kokeilla ennen ulkoisen kovon ostoa? vai kannattaako sitä edes ostaa?

4. paspalo

paspalo Regular member

Trophy Points:
    26
    Sulta on tainnut jäädä pari pikku juttua tekemättä. Enimmäinen homma on asentaa koneelle ccleaner, joka puhdistaa koneesta kaiken jonnijoutavan pois. Samalla ohjelmalla voit tarkistaa kaikki ne ohjelmat, jotka käynnistyvät yhtä aikaa käyttiksen kanssa. Itse olen blokannut pois kaikki muut, paitsi virustorjunnan. Ccleanerin kaveriksi voisit asentaa Advansed system care ohjelmiston. Se tekee periaatteessa samat temput kuin ccleaner, mutta nämä ohjelmat täydentävät toisiaan; minkä toinen jättää poistamatta, toinen poistaa varmasti. Eli aja näitä ohjelmia vuorotellen, mieluummin vaikka kerran viikossa kumpaakin.
    http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/haittaohjelmien_poisto/ccleaner.cfm
    http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/haittaohjelmien_poisto/advanced_windowscare.cfm
    Mitä enemmän ohjelmia yrittää käynnistyä yhtä aikaa, sen hitaammaksi kone muuttuu. Lisäksi voisit laittaa koneelle jonkin levyneheytysohjelman. Vistan oma levyneheytys on ihan ok, mutta tehokkaampiakin ohjelmia löytyy.
    Tässä esim. yksi
    http://www.free-download.fi/pc-hallinta/eheytys.php
    Lisäksi koneen puhtaudesta (siis ihan konkreettisesti) on pidettävä huolta. Avaa koneen pohjalevy ja imuroi pölyt pois säännöllisesti. Paineilmalla sitten loput töhnät pois tuulettimesti, niin johan toimii

Last edited: May 21, 2009
  5. piik

piik Guest

itseasiassa asensin ton ccleanerin tossa varmaan viikko sitten ja eheytin levytkin. jotain ohjelmiakin blokkailin.

toimii hieman jouhevammin jo mutta tekisi silti mieli myydä tämä kone pois ja ostaa uusi tilalle. ajattelin, että tulevassa koneessa olisi tupla-ydin -prosessori ja riittävästi muistia >3gigaa. huomaanko eron nykyiseen vielä puolen vuoden käytön jälkeen?

Share This Page