Olen pulassa erään koulutehtävän kanssa. Tehtävässä olisi tarkoitus koota mahdollisimman tehokas kone 1000eurolla, hintahaitarina +/- 1e. Koneeseen ei tarvitse laskea käyttöjärjestelmää hintaan, eikä kokoamisia sun muita. Itse en koneiden kokoamisen päälle hirveästi tajua, joten siksi kysyisin neuvoja. Eli jos linkitätte osan ja osan perään pienen selityksen, miksi valitsette juuri kyseisen osan, olisin kiitollinen. Ps. kone tulisi pelikäyttöön. Vastauksia odottellen!
Jos kyseessä on oikeasti koulutehtävä, niin saisko hieman lisäselvennystä ? Eli lasketaanko mukaan pelkästään keskusyksikkö vai muutakin ? Pitääkö hintaan sisältyä arvonlisävero, jos ajatellaan että kone tulee kuvitteellisen firman käyttöön joka vähennetään verotuksessa ? Eli saisko koko koulutehtävän ohjeet, sekä taustahistorian mukaan ? Hieman ihmetyttää koulutehtävä "kasatkaa paras kone tonnilla", eli siis mitä tehtävällä haetaan ja missä olet opiskelemassa ? Erikoislinjalla ymmärrän, peruskoulu/lukion tehtävänä en ymmärrä. Menee nimittäin aika hektiseksi ja yksityiskohtaiseksi tänäpäivänä. Jos taas haluat muuten vaan kysyä mikä on parasta tonnilla, sekin onnistuu.
Suosittelen sinua lukemaan tämän palstan viestejä... Täällä on aika moni kysynyt että mikä olisi hyvä pelikone tiettyyn hintaan. Itse opiskelen datanomiksi ja aion ehkä vuodenpäästä koota oman pelikoneen...
Ja vuoden vanhat tiedot on turhaa. Siis tää ei oo vitsi, vaan ihan oikeesti itsekkin olen kolmekymppinen ja harrastuksena näitä kattelen. Mitään Datanomi/IT alaa ole koskaan nähnykkään. Uutta tulee niin jäätävällä syötöllä, se ois helpppoa jos ois prossut ja näyttikset vaan niinku ennen.. mutta.... - Uusia piirisarjoja - Uusia ohjaimia kovoihin/SSD levyihin - Uusia muistitekniikoita, uusia muisteja - Uusia käyttiksiä, premium/pro päivitystuet jne. - Uusia USB/SATA väyliä, mutta onko niille laitteita jotka hyötyy ? - Uusia prossutekniikoita, mitkä ohjelmat esim. hyötyy HT:stä ? Eli tietotekniikkaa joutuu seuraamaan vähintään viikottain. Siis oikeesti, tää ei oo vitsi. Jos nyt pidät vuoden lomaa, niin oot kivikaudelta.
Tiedän tiedän... Seuraan kokoajan tekniikan uutisia... Tietoni pysyy näin ajantasalla... Ja olen muutenkin hyvä tietotekniikassa ( Jo ala-koulusta lähtien osasin asentaa eri käyttiksiä/ohjelmia koneisiin.
Joo, siis koneeseen tarvitsee sisältyä keskusyksikkö,näyttö, näppäimistö ja hiiri. Hintaan ei tarvitse laskea käyttöjärjestelmää, eikä mitään koneen kokoamisesta tulevia maksuja, eikä myöskään postikuluja tai ylipäätään muitakaan kuluja, ainoastaan osien hinnat. Ja RatConille, jos pystyt kertomaan mikä olisi parasta tonnilla, siitäkin kyllä olisin todella kiitollinen.
Koneen tehokkuuten ei vaikuta mitenkään emolevy (paitsi jos aikoo kellottaa), poweri, kovalevy, kotelo, cooleri... Onko laadulla väliä vai ei? Haluatko mahdollisimman tehokkaan mahdollisimman halvalla, vaikka hajoaisikin parin vuoden päästä?
Onko vaatimuksia, kuinka suuri näyttö tai kovo pitää olla? Pitääkö sisältyä usb3, mahdollisuus kellottaa jne. Voisitko kertoa vähän tarkemmin?
Ei tarvitse kellottaa ja näytöistäkin riittää hyvin jokin 21" ja lähinnä nyt kyselen, että millaisen koneen kokoaisitte itse, jos olisi käytettävissä 1000e, eli vaatimuksia minulla ei ole.
Nopeasti katsottuna tuli tuollainen pykättyä. EDIT:Tuossa tuo linkki, ei näyttänyt kuva äsken toimivan: http://aijaa.com/005959575183 EDIT2: Loppuhinta jäi kuvasta pois, summaksi tuli 1000,70e. EDIT3: DVD-asema löytyy myös sieltä ylhäältä, ei mahtunut kuvaan. Hittolainen kun joutuuu ediittiä pistämää koko ajan.