Apuja tartteisin

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by sativa05, Nov 5, 2010.

  1. sativa05

    sativa05 Member

    Joined:
    Jul 31, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mulla on nyt asennettuna ubuntu en tiedä menny vähä asiat sekasi. Mul pitäs olla C asema ja D asema + E asema sit eriksee dvd asemat. Nyt mulla on kadonnu C asema, D asema ja E asema kokonaan. Minne ne on oikee hävinny? Mun pitäs saaha formatoituu se C ja E asema. Oon asennellu ubuntua eri asemoille ja vistaa jne.. poistellu niitä jne... säätäny ku asiat meni vähä mutkaseks. Minne asemat on kadonnu? Koitin tossa vistaa asentaa ja ei voinu asentaa ku siinä kohtaa ku ois pitäny valita minne se asennus asennetaa oli 2 vaihto ehtoo ja kumpaakaa ei voinu asentaa. Se ei ollu siinäkää ihan normi. Tosiaa tarkotus ois E ja C asema formatoida et kaikki asennukset lähtis pois ja sitte asentaisin vistan C asemalle.. on vain ongelmia ja ongelmia.

    Ja ainiin, miten formatoin E ja C aseman? Missä tilassa se onnistuu hyvin? ja miten formatoin jos asemia ei ole? Onkoha ne menny rikki?
     
    Last edited: Nov 5, 2010
  2. jkstone

    jkstone Guest

    Ubuntussa ei ole erikseen C, D ja jne. asemia. Jäi ajatus hieman epäselkeäksi, mutta Ubuntu pitäisi siis saada pois.

    Ubuntun puolella Sijainti > Tietokone

    Vistan asennuslevyllä saat kovon formatoitua, ennen kuin valitset mihin asennetaan.
     
  3. sativa05

    sativa05 Member

    Joined:
    Jul 31, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    No, mut miten pääsen niihi asemii käsiks esim windowsil mul on C D ja E asemat. C ja D asemat oli vielä tässä ubuntussa, eri nimellä vaa.. ja eipä ole enään niitäkää. mmh?

    Vistan asennuslevyllä saat kovon formatoitua, ennen kuin valitset mihin asennetaan.

    No ku kokelin asentaa vistaa ni se ei vissii löytäny niit asemia, pari se löys mut niihi ei voinu asentaa vistaa eikä niitä voinu formatoida jostai syystä. Siinä ku koitin vistaa asentaa se kohta mis voi valikoida et minne se asennetaa ja samal siin voi formatoida ni siin ei ollu C D ja E asemaa.. 2 jotai siin oli ja niihi ei pystyny asentaa eikä niit voinu formatoida. Upuntussa oli 2 asemaa C ja D mut erinimillä ja niitäkää ei ole enää.

    Jos ette saanu selkoo ni kirjotan huomenna selkeemmi kaikki uusiks tänne.
     
    Last edited: Nov 5, 2010
  4. jkstone

    jkstone Guest

  5. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 17, 2006
    Messages:
    6,847
    Likes Received:
    786
    Trophy Points:
    193
    Olisko käynyt niin, että olet ottanut ne käyttöön ubuntulle.
     
  6. sativa05

    sativa05 Member

    Joined:
    Jul 31, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Onkoha noista mikää semmonen minkä vois polttaa CD:lle ku tää ubuntu antaa errorii ku koittaa jotai asentaa?

    ------------
    IlmoPJ Kirjotit: Olisko käynyt niin, että olet ottanut ne käyttöön ubuntulle.

    Voi muute olla, mitä se käytännössä tarkottaa? Mitä tehdä?

     
    Last edited: Nov 5, 2010
  7. jkstone

    jkstone Guest

  8. sativa05

    sativa05 Member

    Joined:
    Jul 31, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tarkotus mun olis nyt saada asemat toimimaa.. vista tai xp ois tarkotus saaha C asemalle ja D ja E asema näkyvii ja sieltä ne ubuntut ja vistat pois.. siel o muitaki tiedostoja jotka oon laittanu sinne jemmaa.. ni ois hyvä saaha ne käyttöön.

    Jos mulla on käynyt niin että asemat oon ottanut käyttöön ubuntulle, niin asemat pitäs saaha jotekin normaalisti? Sitte pitäs saaha poistettuu E ja C asemalta kaikki vistat ubuntut jne. Sitte C asemalle asennettuu vaikka vistan.

    E asemalla on jotain tiedostoja tallessa, mut jos ei muu auta ni voisha sen sit formatoida..kuha ensi täs ratkeis asiat..
     
    Last edited: Nov 5, 2010
  9. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 17, 2006
    Messages:
    6,847
    Likes Received:
    786
    Trophy Points:
    193
    Jos olet sallinut ubuntun ottaa ne omaan käyttöönsä, tarkoittaa se sitä että se on hävittänyt siellä olevat tiedostot.
     
  10. sativa05

    sativa05 Member

    Joined:
    Jul 31, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kyllä niin on vissii käyny.. on vaa yks asema mikä on 800gt kokonen, eikä mulla aikasemmin niin suurta asemaa oo ollu. Mun mielestä en valinnut sitä vaihto ehtoo, mut vissiiki niin on käynyt. Mite saan sen vistan nyt asennettuu tähän? En oo varma et pystyyks sitä vistaa asentaa toho kovolle.. (Mun mielestä se ei suostunu asentaa sitä vistaa tolle kovolle.) Eikä vissii pystyny formatoimaakaan.

    Harmiku kaikki kuvat meni jne.. :/ Saiskoha niitä vielä jollai ohjelmalla taltee? Mut kyl toi kovo pitäs saaha takas sellai, et se ois vaik 3 asemassa eikä tommoi yhdessä.. ni jos ne kuvat ja tiedostot sais taltee ni ne pitäs siirtää johoki toiselle asemalle, mut nyt on vaa 1 joka on 800gt. Ei kyl täs vissii toimi mitkää ohjelmatkaa ja varsinkaa youtubessa äänet.. kai täst puuttuu kaikki ajurit ja nää? örh.

    --------------------------------------

    Mun pitäs saaha joku ohjelma mil saisin palautettua tiedostot, jos se on vaa mahdollista. Koitin muutamaa ohjelmaa asentaa, mut tulee jotai errorii kaikissa ohjelmissa mitä koitan asentaa.

    Arkiston lataamisessa tapahtui virhe.

    Archive: /home/petri/Työpöytä/Setup.exe
    [/home/petri/Työpöytä/Setup.exe]
    End-of-central-directory signature not found. Either this file is not
    a zipfile, or it constitutes one disk of a multi-part archive. In the
    latter case the central directory and zipfile comment will be found on
    the last disk(s) of this archive.
    zipinfo: cannot find zipfile directory in one of /home/petri/Työpöytä/Setup.exe or
    /home/petri/Työpöytä/Setup.exe.zip, and cannot find /home/petri/Työpöytä/Setup.exe.ZIP, period.

    --------------------------------------
     
    Last edited: Nov 6, 2010
  11. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    jos osaat päätteen avata...
    df -h näyttää levyliitokset ja niiden koon.
    sudo fdisk -l näyttää kovalevyosiot...
    cfdisk hieman helpompi osiointi ohjelma. Älä käytä jos et tiedä mitä olet tekemässä.

    Tiedostojen palautus hankalaa Ubuntussa. Jos olet muuttanut osiotaulua
    eikä vanhasta ole kopiota niin menee vaikeeksi. Levyn formatointi ei
    kyllä pyyhi dataa vaan kirjoittaa hakemistot ym tiedostojärjelmän tarvitsemat
    tiedostot vanhojen päälle. XP:n kerran sekotettua osiotaulun sain sen pelastettua & datat jollain
    linux softalla... en nyt muista millä.
     
  12. Vea

    Vea Regular member

    Joined:
    May 25, 2005
    Messages:
    127
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Last edited: Nov 6, 2010
  13. sativa05

    sativa05 Member

    Joined:
    Jul 31, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Purin tiedostot koneelle, mut en saa auki niitä tiedostoja kaksois klikkaamalla.
     
  14. Vea

    Vea Regular member

    Joined:
    May 25, 2005
    Messages:
    127
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Testdisk käynnistyy päätteessä (terminaalissa) komennolla " testdisk " ilman lainausmerkkejä. Kun kiintolevylle tehdään muutoksia, pitää olla rootin oikeudet. En ryhdy enempää neuvomaan, koska Googlella ohjeita löytyy tämän ohjelman käyttämiseen. Senverran sanon, että kiintolevy, johon osiotaulu palautetaan, ei saa olla käytössä, liitettynä, mutta tietysti koneeseen asennettuna data- ja virtakaapeleineen. Testdisk pitää siis ajaa toiselta kiintolevyltä, tai live-cd:ltä käsin.

    Ubuntun live-cd ei sisällä Testdisk- ohjelmaa, mutta alla olevasta linkistä saa ladattua Gparted live-cd:n, jossa se on mukana.

    http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/
     
  15. sativa05

    sativa05 Member

    Joined:
    Jul 31, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mites ku enne mulla oli C,D ja E asema nyt on vaa 1 asema ubuntu siis valtas kaikki asemat (asemat hävis ja synty 1 iso asema).. ja nyt siis on vaa yks 800gt asema ja mun mielestä ku koitin asentaa vistaa ni se ei suostunu asentaa sitä tolle ainoalle asemalle, eikä se antanu myöskää formatoida ku koitin.

    Voin viel kokella jos tarvis.

    Ja ainii, miten saisin ton aseman jaettua vaikka kahtee tai kolmee osaan?
     
    Last edited: Nov 7, 2010
  16. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 17, 2006
    Messages:
    6,847
    Likes Received:
    786
    Trophy Points:
    193
    Olet ubuntun asennuksessa valinnut "Käytä koko levyä"
    Nyt pitää ottaa käyttöön joku osiointiohjelma jolla lohkaista Winukkaa varten oma osio.
    Tosin siinä käy sitten niin, että Winukan asennus tuhoaa ubuntun grubin, jolloin ubuntu ei enää käynnisty.
     
  17. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    C, D asematunnukset ovat vanhaa Dos historian jäänteitä... Linux ei moisia käytä. Jos sulla Ubuntu toimii niin mitä sudo fdisk -l tulostaa päätteelle?

    Jos vähän kokemusta niin noi asennusjutut olisi hyvä jättää kokeneemman tehtäväksi.

    Windows asennus tarvitsee käynnistyvän levyosion kovalevyn alusta toisin kuin Linux jonka voi asentaa myös loogiselle osiolle tai monelle levylle. Levyn alkuun (mbr) riittää käynnistyslataajan muutaman tavun pituinen koodi

    Tästä syystä on helpompi asentaa ensin Windows ja sitten Linux ja mahdolliset muut systeemit. Vistaa en kyllä omalle koneelleni pistäisi.

    Linux live CD on hyvä työkalu levyn tutkiseen ja tiettyjen virheiden korjaamiseen. Esim käynnistyslataajan uudelleen asennus, osioiden
    muuttaminen, tiedostojen palauttaminen... Live CD on kätevä koko systeemin varmuuskopiointiin tai siirtämiseen toiselle levylle. Tuohon kelpaa tietysti myös käynnistyvä tikku. Tikulle asennettua systeemiä voi myös päivittää, mikä pidentää sen käyttöikää.
     
  18. sativa05

    sativa05 Member

    Joined:
    Jul 31, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kokelin tos live-CD:tä ja osaan osioida asemat, mut ainoa mitä en osannu ni oli tää kohta, en tiedä mitä valita 3 osioidulle asemalle:

    /
    /boot
    /home
    /tmp
    /usr
    /var
    /srv
    /opt
    /usrl/local

    Noista jotai pitäs valita asemalle, en tiedä mitä valita. Ainoa probleemo tos hommas on toi. ( kolme asemaa olin jo osioinu, mut nosita jotai piti valita niille.)
     
    Last edited: Nov 7, 2010
  19. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Riippuu vähän osioiden koosta. Noi kaikki voi pistää samalle osiolle. /home on hyvä pistää omalle osiolle (helpottaa systeemin vaihtoa) '/' on ns root, jonka alle kaikki hakemistot ja levyt liitetään. /media kansion alle liitetään muut levyt esim. windows, musakokoelma, .. root noin 10-20G ja loput /home. levyliitoksissa käytetään laitenimiä. /dev/sda1 on eka primääri osio ja /dev/sda5 on eka looginen osio. Levyliitokset tallennetaan /etc/fstab tiedostoon, jota voi muokata jälkeenpäin. Tuosta listasta puuttuu swap, joka pistetään yleensä omalle osiolle. 1-2G piisaa. Normaalissa kotikäytössä tarvitset siis 3 osiota Linux käyttöön.

    Jos C, D levytunnukset ovat dos/Windows historiaa, niin Linux asennusohjelmat vieläkin tarjoavat mahdollisuutta asentaa usealle levylle + erilaiset lvm raid ym systeemit päälle. Noista harvoin hyötyä kotikäytössä. Linuxilla kyllä saa tehtyä vikasietoisen Raid levysysteemin halvalla verrattua kalliiseen Windows server ohjelmistoon.
     
  20. sativa05

    sativa05 Member

    Joined:
    Jul 31, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mun pitä saaha windows xp asennettua, mul on vaa yks asema joka on 800gt kokonen ja se o täysin ubuntun vallassa. Osaan osioida asemaa mut siel o niit asetuksia mitä en kunnolla tajua.
     

Share This Page