Artec T14

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by jaripepe, Sep 13, 2006.

  1. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ostin noin pari viikkoa sitten pienen USB-liitäntäisen digiTV-laitteen Artec T14. Sain sen toimimaan loistavasti Windows XP:n puolella. Minulla on kuitenkin samassa koneessa myös Linux Ubuntu, ja haluaisin käyttää korttia myös Linuxista. Kortin mukana tuli ajurit ja ohjelma vain Windows-käyttöön. Olen yrittänyt asentaa tuota Linuxin puolelle netissä olevien monien eri ohjeiden mukaan, mutta ne ovat ilmeisesti minulle liian vaikeasti kerrottuja, joten ainoa, minkä olen saanut asennettua, on ohjelma, jolla se sitten kuulemma näkyy, Kaffeine.

    Kertokaapas minulle ihan yksityiskohtaisesti ja suomen kielellä, miten saan digiteeveen näkymään Ubuntussani. Moni on siinä kuulemma onnistunut.

    Ohjeet pitäisi olla ihan "rautalangasta vääntäen", koska olen vasta vuoden hapuillut Linux-käyttäjänä. Kiitos jo etukäteen, täällä Afterdawnissa on kokemuksieni mukaan viisaita ja avuliaita ihmisiä. Olen itsekin saanut apua moniin kysymyksiin pelkästään lukemalla näitä ketjuja.
     
  2. bops66

    bops66 Member

    Joined:
    Oct 1, 2006
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Oletko onnistunut saamaan ton Artec in dvb-t tikun toimimaan mul on sama pulma
     
  3. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No en ole vielä saanut sitä Ubuntussa toimimaan, kun kukaan ei anna riittävän helppoja ohjeita. Windows XP:ssä tuo toimii mainiosti, kuvan laatu on erinomainen, mikään kanava ei pätki. YLE:n tekstityksiä en ole saanut näkyviin (mitenköhän ne saisi). Antennisignaalitaso on loistava sillä alkuperäiselläkin pikku pätkällä; pihalleni näkyy masto, joka niitä ohjelmia lähettelee. :)

    Luin kyllä ohjeita netin keskustelupalstalla, ja monet olivat saaneet toimimaan sen Linuxissa, mutta ne ohjeet olivat liian vaikeita mulle.

    Lainaan tähän yhden ohjeen, josta en ymmärtänyt tarpeeksi:

    "Ajurit on toistaiseksi käännettävä testirepositoriosta, koska tikku perustuu STK3000P-referenssitoteutukseen jolle ei vielä ole täysin vakaita ajureita. Hyvin ovat minulla kuitenkin toimineet.

    Ensin kopioin täältä: http://www.linuxtv.org/downloads/firmware/ tiedoston dvb-usb-dibusb-6.0.0.8.fw hakemistoon /lib/firmware/ josta ainakin oma distroni FC5 niitä etsii.

    Sitten annoin komennot:

    hg clone http://linuxtv.org/hg/~pb/v4l-dvb.stk3000p
    [hakee moduulien lähdekoodit]
    cd v4l-dvb.stk3000p/
    make
    [tässä välissä moduuleja käännetään, seuraavat komennot annoin roottina, risuaita merkitsee siis roottia, älä pastea sitä ;)]
    #make install
    #make reload

    Jotain virheilmoituksia voi make reloadin kanssa tulla, minulle tuli, mutta toimii silti.

    Sitten tikku kiinni ja dmesgillä voi nähdä jotain tällaista:
    dvb-usb: Artec T14 - USB2.0 DVB-T successfully initialized and connected.

    Sitten esim. Kaffeine käyntiin, jos se valittaa ettei ole tarpeeksi oikeuksia tikun käyttöön niin tarkistakaa että käyttäjätunnus on samassa ryhmässä kuin tikun laitetiedostot.

    En ota vastuuta siitä jos rikotte koneenne/distronne/tikkune jne. jne."

    *****

    Joo, kukahan neuvoisi Artecin virittämisessä Linuxiin?
     
  4. chardi

    chardi Member

    Joined:
    Apr 8, 2005
    Messages:
    69
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16

Share This Page