Asennettu windows ohjelma - Ikoni näkyy väärällä käyttäjällä

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by microbi, Nov 21, 2007.

1. microbi

microbi Active member

Trophy Points:
    68
    Eli asennan ohjelman, mutta ohjelma EI näy minun Start-menun alla => olen käyttäjä nimeltään "User" - en kirjoita mitään tunnuksia/salasanoja kun käynnistän windowsin, mutta tein aikoinani käyttäjän "User" kun windowsissa joku käyttä piti olla(?).

Kun lähden etsimään kadonnutta ikonia/ryhmää, löytyvät ne "All Users" alta resurssinhallinnasta tyyliin: C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs" ???? OIKEA polku olisi C:\Documents and Settings\User\Start Menu\Programs.

Tämä ei tapahdu aina? JOSKUS asennus onnistuu muodostamaan ryhmän (ikonit) myös minun nimen alle (=Start menu).

En tajua mikä "All Users"? Koneella EI ole muita määriteltyjä käyttäjiä kuin minä (=User). Tiedän, että olisin voinnut valita nimeksi esim. Pekka, mutta tuskin tuo "User" on ongelman ydin?

Jotain meni varmaan joskus sekaisin koneen rekisterissä.....koska epäilen että sieltä tämä vika on lähtöisin.

Eli miten saisin korjattua sen, että aina kun asennan softan - se näkyy "User" käyttäjän "Start menu":ssa?

(juu ja xp ja eng. kielinen on kyseessä)

2. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Kyllä myös All usersin alla olevat valikot pitäisi näkyä siellä sinun User -tilisi Käynnistä valikossa.

Ja tuota voi välttää, eli asentaa vain User -tilille siten jos asennusohjelma kysyy asennetaanko kaikille vai vain nykyiselle käyttäjälle, valitsee että vain nykyiselle. Tosin, eipä tuosta lie haittaa, vaikka asentaisit kaikille.

3. microbi

microbi Active member

Trophy Points:
    68
    Olet oikeassa siinä että pitäisi näkyä - siis jos on "All Users" alla, mutta kun ei näy :s Ja aika harva ohjelma kysyy asennetaanko nykyiselle käyttäjälle vaiko kaikille.... Mitäs taphtuu jos poistan tuon käyttäjän "User"? Tilttaako koko windows? Jos tekisin uuden käyttäjän sen tilalle..pakko tehdä luultavasti ennen kuin poistan "User" käyttäjän, jotta voin siirtää/kopioida kaikki ohjelma kuvakkeet "User" käyttäjältä "Uusi User" käyttäjälle enne poistoa.

Toimisikohan tuon idea? :eek:

4. BforeDusk

BforeDusk Senior member

Trophy Points:
    118
    Xp on luotu pohjalta, että siinä on useampi käyttäjä. Kun Admin asentaa ohjelmia (rajatuin oikeuksin käyttäjä ei saa asentaa mitään), niin työn vähentämiseksi ikonit menee AllUsers kansioon, josta ne näkyy kaikille tileille.
    On sitten ohjelmia, jotka asentaa ikonit (kysyttäessä?) vain sen tilin työpöydälle/Käynnistä valikkoon, jossa se asennetaan. Rajoitetulle tilille asennus tapahtuu Suorita nimellä..., jolloin valitaan valvojaoikeudet.
    Vaikka sulla on vain yksi tili luotu, niin xp:n filosofia loi ja käyttää tota All Users osiota.
    Sun kannalta on ihan sama kummassa kansiossa kuvakkeet on, koska ne näkyy aina sun työpöydällä ja Käynnistä valikossa.
    Jos se sua hämää avaa kaksi kansio näkymää (My computer)
    C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs
    ja
    C:\Documents and Settings\User\Start Menu\Programs
    Sitten vaan vetelet kansiot ja ikonit sinne minne haluat. Tomintaan ne ei vaikuta.

Tiedoksi, sun koneessa on piiloitettuna monta muutakin tiliä ja niiden mukaiset kansiot, kuin mitä saat xp:n avulla näkyviin.

Ihan perus tietoturva yms. syiden takia sulla pitäisi olla vähintään 2 tiliä. Toinen on käytön aikainen rajoitettu tili, jolla ei ole oikeuksia asentaa ohjelmia, muokata järjestelmää jne.
    Kun on vain järjestelmänvalvoja (oli nimeksi annettu mitä vaan) joka asennuksessa syntyy. Kun hakkeri tai joku moska koneelle tulee, niin valvojaoikeuksin (tili sen antaa) syntyy pahempaa tuhoa.

p.s.
    Sun sigusta johtuen on heitettävä suomalaisten käyttämä (? ja keksimäkin?
    'Siperia opettaa'

5. microbi

microbi Active member

Trophy Points:
    68
    Nuo siellä periaatteessa näkyy...ja mä olen tämän koneen "jumala" - ei täällä muut riehu :D (siis tuo tietoturvallisuus on kunnossa, voin vakuuttaa).

Ja tiedän melko varmasti MIKSI windows:ni käyttäytyy "hiukan" hämärästi (olen muuten "vedellyt" niitä ikoneita "sieltä sun täälätä" sinne "User" käyttäjälle...).
    Syynä on luultavasti Aston Shell jota käytän koneellani = mitä vähemmän tavallinen windows - sitä "parempi" mielestäni. Olen tainnut "räoletää" muutan eri Aston version kanssa + "säädelly" tätä windowsia suht. paljon...siinä ei paljon "vakiota" ole enää jäljellä :p

Ei tuo "ikoni.ties-missä" ole suuri ongelma, ajattelin vain kysäistä (fiksummilta :D) olisiko jokin helppo keino korjata tuota... Ja luultavasti sillä, että poistan Aston Shel:n saisin asian korjattua. Joten olkoot :)

Niin ja juu "Siperia opettaa", varsinkin kun "säätää" ns. toimivaa konetta (paremmaksi). On tullut "muutaman" kerran korjailtua niitä säätöjä :D

Ja lopuksi vielä toinen mielestäni mainoa sanonta "Stupid is as stupid does" ;)

Last edited: Nov 25, 2007
  6. BforeDusk

BforeDusk Senior member

Trophy Points:
    118
    Tuo listasi on juuri se jonka xp:llä saa näkyviin.
    Muistan kokeilleeni erästä ohjetta (jota en nyt muista), jolla saa näkyviin "super hidden files". Niitä tilejä on vielä lisää.
    Vinkki nimesi, ettei -s atribuutti tiedostolle tarkoita system vaan secret.

Vaan ei huolta, se nyt on rakennettu xp niin. Ja jos Redmontin vakoilua pelkää ja haluaa ne tilit pois, on syytä luopua Mikkisosftan ohjelmista.

Jos koneesi ei ole koskaan kytkettynä esim. internettiin, niin sitten olet jumala.
    Tietoturva-aukosta (ja kaikkea ei ole winukassa paikattu, koska kaikkia ei ole vielä löydettykkään) läpi tullut haitake pääsee syvemmälle, jos käynnissä on admin-oikeuksin oleva tili.
    "Anderstut? Kapiitsi? Komprende? Ponimai?"

7. microbi

microbi Active member

Trophy Points:
    68
    Jep, jep - kyllä mä bonjasin ;)
    Kyllähän sieltä läpi tullaan jos tahdotaan....onneksi oon ateisti joten se siitä jumala leikistä :p Onhan niitä ties mitä keyloggereita, hidden.exe tiedostoja ym. Tosin jos niitä liikaa pelkää, on parasta vetää töpseli irti seinästä ja mennä komeroon piiloon :eek:

Tuo tietoturva olisi taas yksi hyvä syy siirtyä linuxiin.... Tosin sen suhteen olo on kun pojalla joka halusi viulun "Kiva kun on viulu, v***u kun osaisi vielä soittaa" :D Ehkä joku päivä opin ;)

Last edited: Nov 26, 2007
  8. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Toisaalta Vista tarjoaa nyt ensimmäistä kertaa samanlaista mahdollisuutta, oikeasti käyttää konetta normaalilla käyttäjätilillä, joka antaa kyllä kummasti suojaa. Mutta onpa sitten niitä jotka tämän kokevat jotenkin vaikeaksi.

9. BforeDusk

BforeDusk Senior member

Trophy Points:
    118
    Jotkut kokevat tosiaan asian vaikeaksi.
    'Mitä, enkö minä saa päättää mitä koneella tehdään? Pitääkö mun antaa salasanoja?'

Kuinkas moni joka päivä/tunti asentaa uusia ohjelmia koneeseensa?

Jos ei jaksa järjestelmävalvoja tilillä kirjautua, kun koneen asteuksia tms. muuttaa, jo XP antaa mahdollisuuden Suorita nimellä..., jolloin ko. ohjelma vain ajetaan admin oikeuksilla ja vain se kerta.
    Mutta onhan se hankalampaa kuin pelkkä tuplaklikkaus.

Share This Page