Asunnon kaikkien crt-laitteiden kuva sekoaa

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by rail_gun, Nov 19, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rail_gun

rail_gun Guest

Kokeillaas josko täällä olisi asiaan perehtyneitä ihmisiä, eli ongelmana on asunnossani esiintyvät mystiset ongelmat, jotka aiheuttavat kaikkien mahdollisten kuvaputkilaitteiden sekoamisen. Niin tietokoneen vanhat crt-monitorit kuin kuvaputkitelevisioni kuva aaltoilee sivusuunnassa erittäin selvästi ja häiritsevästi (huojuu koko matkalta useita millejä - sentin verran) sitä pahemmin mitä pienempi on monitorin virkistystaajuus.

Tämä kummallinen vika estää siis kaikkien vanhempien crt-laitteideni käytön, ja on näin ollen suhteellisen ikävä. Olen kokeillut molempia tietokoneiden monitoreja toisessa koneessa, kaverini luona, ja kuva on ollut täydellisen häiriötön. Myös litteää näyttöäni olen kokeillut omasta koneestani kytkeä putkinäytön vga-kaapelilla dvi:n sijaan, ja mitään ongelmaa ei kuvanlaadussa ollut. Vika ei siis ole näytönohjaimeni analogipuolessa erittäin suurella todennäköisyydellä.

Ja koska laitteet toimivat kaverin luona moitteetta, jää ilmeisesti jäljelle ainoastaan asunnossani oleva ulkoinen häiriö. (Magneettikenttä tms, kuka tietää?) Olen kokeillut sammuttaa kaikki muut sähkölaitteeni, loisteputkeni ym. mahdolliset häiriön aiheuttajat, lukuunottamatta tietokonetta ja siihen kytkettyä putkinäyttöä, ilman vaikutusta. Ongelman aiheuttaja ei siis ilmeisesti ole omissa laitteissani.

Nyt, arvoisat audiovisuaalisen alan ammattilaiset, mieltä kaihertaa kysymys MIKÄ HELVETTI ASUNNOSSANI ON VIKANA? Kyseessä on tavallinen 80-luvun kerrostalokämppä maadoittamattomilla pistorasioilla. Ongelmat laitteisiin tulevat yhtä lailla jokaisesta pistorasiasta, jatkojohdolla tai ilman. Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen ulkoinen magneettikenttä, mutta mitä ihmeen magneettinen lähde voisi olla niin voimakas, että sotkee kaikki laitteeni seinien läpi vähintäänkin useiden metrien päästä. Kaiuttimet, kännykät jne. omat mahdolliset häiriön aiheuttajat olen luonnollisesti rajannut ajat sitten pois kuvioista.

Mikä ihme asunnossani siis kummittelee, voiko vika olla sähköverkossa, ulkopuolisessa (erittäin voimakkaassa?) magneettikentän aiheuttajassa naapuriasunnoissa, vai missä. Epätoivo alkaa pikkuhiljaa vallata mieltä.

Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page