Asus eee pc ja ubuntu kotihakemisto

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Poy, Nov 14, 2009.

  1. Poy

    Poy Regular member

    Joined:
    Jun 24, 2002
    Messages:
    295
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Laitoin tuttuni asukseen ubuntu 8:n. Tässä on 4GB ja 8GB kovalevyt, mutta asensinkin käyttiksen tolle pienemmälle, koska windowsikin oli tehty vastaavasti. Ehkä nopeampi tuo pienempi. Löysin paikan josta voisin vaihtaa koti hakemisto /home/user1 - /media/disk1/user1, kun tuo disk1 on tämä isompi levy? Vai pitäisikö ihan alusta ähteä asentamaan isommalle levylle? Miten vtoisen saan formatoitua, kun nyt siellä on windows tauhkaa?
     
  2. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Asus eee on itselle tuntematon, mutta miksi Ubuntu 8?..9.10 on juuri julkaistu ja ubuntusta modattu eeepc linux easypeasy löytyy myös http://www.geteasypeasy.com/.
     
  3. Poy

    Poy Regular member

    Joined:
    Jun 24, 2002
    Messages:
    295
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jaa-a, en ole ollut ajan hermolla ja törmäsin ensimmäisenä ohjelmaan joka teki usb-tikulle tuon kaiken ja siitä lähti asennus. Tuo ohjelma teki bootti tikun windowsissa eikä siinä ollut valintaa ubuntu 9:lle. Olin toki vilaukselta kuullut 9:stä mutta en tiennyt sen tuesta eeepc:lle. Taispa olla niin että laitoin google.fi hakuun "asus eeepc usb" ja se taisi tuoda tänne afterdawniin ja siinä oli taas linkki johonkin toiseen sivustolle.

    Mtäs nyt hävisi tuossa versiossa? Tässä ainakin toimi heittämällä wlan, webbi kamera ei toiminut muikku nimisessä ohjelmassa.
     
  4. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Jos 4 Gt riittää itse järjestelmälle, on aika helppoa siirtää /home hakemisto isommalle levylle.
    Alkuvalmistelu: tehdään levyosiolle haluttu tiedostojärjestelmä.
    1. liitetään toisen levyn levyosio
    2. kopioidaan /home hakemiston sisältö halutulle osiolle
    3. poistetaan /home osion datat (itse /home hakemisto jätetään levylle)
    4. lisätään uusi kotihakemisto-osio /etc/fstab tiedostossa
    5. sudo mount -a liittää osiot /etc/fstab tiedoston mukaan järjestelmään.

    Jos kuitenkin haluat asentaa järjestelmän ihan uudelleen, saat unetbootin-ohjelman avulla varsin helposti usb-asennustikun tehdyksi.
    http://unetbootin.sourceforge.net/
    Tuollaisiin miniminiläppäreihin kannattaa asennella niihin erikoistuneita jakeluja. Itse asensin vastaavaan minikoneeseen (levytilaa oli ruhtinaallisesti 160 Gt, mutta WindowsXP jätettiin koneelle) kokeeksi Ubuntu Remix:in.
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Itse siirtäisin koko /home kansion. kopiointi roottina cp -a /vanha /uusi. cp -a komennolla voi kopsata vaikka koko systeemin. muutokset /etc/fstab tiedostoon. vanha /home tikulle talteen, pois tai muutetaan nimeä. Homma kannattaa tehdä live CD:llä. Kun X on käynnissä /home kansiossa kuitenkin jotain tiedostoja käytössä.
     

Share This Page