Asus HD 6870 1GB GDDR5 väriongelma.

Discussion in 'Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä' started by Jurgeni, Mar 7, 2012.

1. Jurgeni

Jurgeni Member

Trophy Points:
    11
    Tilasin joulukussa jimssistä kyseisen asuksen näytönohjaimen, ja alkuun ei ollut mitään ongelmaa. Muutama viikko sitten käytin korttia hdmi- piuhan kautta LG:n IPS näytössä, ja tämän jälkeen huomasin, että värit ja varsinkin varjot ja tummat kohdat sekä työpöydällä että peleissä ovat tummentuneet huomattavasti entisestä, ja tämä siis ihan DVI- piuhalla.
    Hyvänä esimerkkinä Skyrim, jonka varjot ovat pikimustia ilman mitään yksityiskohtia. Myöskin kuvissa kyseisen ongelman näkee, jos esim. jollakin on musta vaate, niin se on tasaisen musta, laskokset eivät näy ollenkaan. Onko kukaan törmännyt tällaiseen ongelmaan joko kyseisen kortin tai samaan sarjan kuuluvan kortin kanssa? Tarvitsisin pikaista apua, sillä kaikki joille olen ongelmasta kertonut ovat olleet sitä mieltä ettei tuo ole ihan normaali ongelma, jopa jimmssissä niin sanoivat.
    Windows on asennettu uudelleen useamman kerran,eli asetusten olisi pitänyt palautua ennalleen, mutta kuva pysyy silti tummempana kuin ennen. Olen myöskin verrannut kuvaa kahden eri koneen kuvaan pelien avulla, ja ero on hyvin huomattava. Olen kokeillut Asuksen ja AMD:n ajureita tuloksetta, molemmilla esiintyy samaa tummuutta varsinkin varjoissa. En keksi enää mitään keinoa millä saisin ongelman lähtemään, joten arvostan kovasti jos jollakulla olisi jonkinlainen neuvo tai vastaus ongelmaani.=)

2. pietu_66

pietu_66 Member

Trophy Points:
    11
    Koeta säätää sitä näyttöä. Katso manuaalista, jos näyttö on uusi tai outo. Käyttöjärjestelmän uudelleen asennus ei auta kyllä ko.asiassa mitään. Lisäksi kannattaa tietenkin kokeilla Catalyst Control Centerin säätöjä/väriasetuksia. Ajurit/Catalyst löytyy esim. tästä http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx Itsellä ainakin tässä LG:n Flatron E2360 näytössä pystyy säätämään tumman tasoa ihan mukavasti. Sama näytönohjain tuplana itsellä CrossFire tilassa ja ei kyllä ole mitään ongelmia värien kanssa ollut HDMI:n eikä DVI:n kautta. Oletusasetuksilla täytyy myöntää, että kuva ei ollut kummoinen omassakaan näytössä, mutta parantui kiitettäväksi säätöjen jälkeen.

3. Jurgeni

Jurgeni Member

Trophy Points:
    11
    Sehän tässä on mystistä, että tämä näyttö oli ennen haaleampi, eli näytössä ei ole vika. Korttikin on suljettu pois, olen testannut useammalla kortilla. Myöskin muut ovat huomanneet kuvan tummuuden. Useampi näyttö on testattu. Nykyinen näyttöni on siis eri kuin tuo, jolla sitä HDMI:tä testasin, tämä on vanhempi LG L2000C. Ja ennen kuva oli todella haalea ja mustat harmaampia, nyt mustan sävyt murskaantuvat todella pahasti tummissa kohtauksissa. Tämä alkoi mielestäni siitä kun käytin konetta HDMI:llä uudemmassa LG:n näytössä, eikä uusi HDMI kokeilu ole auttanut mitään. Olen ihan hukassa tämän ongelman kanssa, kaikki säädöt ja muut on kokeiltu...

Last edited: Mar 7, 2012
  4. pietu_66

pietu_66 Member

Trophy Points:
    11
    Siis.. Oletko käyttänyt noita CCC säätöjä ??(Catalyst Control Center),---> esim. omat digitaaliset litteät näytöt ja siitä pikselimuoto(kokeile, mikä on sinulle paras), TIETENKIN näytön pitää tukea ko.toimintaa Ja sitten tietenkin kontrasti ja kirkkaus. Lisäksi siellä taitaa olla pelaamiseen(Gaming) jo valmiina joitakin profiileja..en ole varma... CCC tulee AMD ajurin mukana. Itse kokeilin just ja sillä saa kyllä säädettyä tuon tapaiseksi kuvan kuin kuvailit..mutta myös erinomaisen tarkaksi ja värikylläiseksi(halutuksi).. Jos ei ala asettumaan.. Näyttönohjain on varmaankin sitten vaihdettava :/ .. Itse jouduin todellakin säätämään lähes kaiken, kun otin HDMI:n käyttöön DVI:n jälkeen, näytön ja työpöydän. Perusasetuksilla kuva oli pieni(jäi surureunat) Ei ollut tarkka, kuva oli liian tumma ja värit räikeät jne.. nyt erinomainen..

5. Jurgeni

Jurgeni Member

Trophy Points:
    11
    Juu, säädöt on kokeiltu, jos vaihtaa CCC:n kautta väreistä tulee luonnottoman näköiset. Mutta kortissa ei pitäisi olla vika kun on useammalla testattu...Voikohan emolevy tehdä jotain tuollaista, kun kaikki muut vaihtoehdot on jo suljettu pois?

Share This Page