Tuli tossa lähiaikoina hommattua kyseinen kortti, ja ihan tyytyväinen tuotteeseen olen yhtä ongelmaa lukuunottamatta. Nimittäin kun laitan kortin ajureista SVN päälle, alkaa kuulokkeista kuulumaan jatkuvaa suhinaa, joka ei lähde pois esim. musiikkia kuunnellessa ja kuuluu siinäkin hyvin selvästi. SVN taas on sama asia kuin Realtek HD:n ajureissa loudness equalizer (eikö?), jota käytin aikasemmin ja siihen olen tottunut ja sitä myös haluan käyttää tässäkin, niin miten voisin eliminoida tämän suhinan Asus Xonarin vastaavasta ominaisuudesta?
Ilmeisesti suhinaa löytyy myös ilmankin SVN ja integroitun äänikortin ottaminen pois käytöstä ei auttanut, eikä myöskään Asus Audio Center asetuksien räpläily. E: Suhina myös ilman musiikkia tai pelejä ilman SVN, ainoastaan huomattavasti hiljaisempi. Kombona siis Asus Xonar DGX 5.1 + Superlux HD681B ja suhisee... Mikähän mahtaisi olla ratkaisu tähän vai onko viallinen äänikortti?
Äänikortti saattaa ottaa häiriötä jostain. Esim. jos se on aivan näyttiksen alapuolella melkein tuulettimen moottorissa kiinni. Jos mahdollista, niin kokeile suhiseeko se jossain toisessa väylässä. Joku on tuolle askarrellut myös häiriösuojia alumiinifoliosta.
Se on aivan näytönohjaimen yläpuolella, mutta näytönohjaimen tuulettimet on toisella puolella näytönohjaitna. Toinen PCI-E slotti on näytonohjaimen alapuolella, jonne se ei mahdu. Epäilen myöskin jonkinlaista häiriötä. Täytyykö nyt paketoida se äänikortti alumiinifoliolla tuonne?
Sitä voi omalla vastuulla kokeilla: http://www.overclock.net/t/571718/how-to-make-emi-shielding-for-your-sound-card Voit tietty ottaa yhteyttä myös kauppaan ja kysyä mitä mieltä siellä ollaan.
Mielenkiintoista miten täällä on hehkutettu Xonarin kortteja, vaikka loppupeleissä jopa integroitu äänikortti toimii huomattavasti paremmin, ja ajuritkin toimii niin kuin pitää. Mikähän tässä nyt mättää, vai onko se täysin normaalia? E: Ongelmaksi myös ilmennyt tiettyjen jatkuva äänien naksuminen ja rätinä. Onko budjettiluokan äänikortit yleisesti ottaen näin surkeita rakkineita, että jää integroidun jalkoihin?
Luulisin, että joko kortti ottaa jostain häiriötä, jolloin ratkaisu on kokeilla mahdollisuuksien mukaan eri paikkoja tai kokeilla suojaamista. Takuusta en osaa sanoa, koska kyseessä on tavallaan ominaisuus eikä niinkään vika. Tai sitten kortti on rikki ja takuusta saa uuden. Tätä täytyy kysyä kaupasta. Xonareita on hehkutettu, koska se on hyvä äänikortti hintaansa nähden. Murossa on aiheesta pitkä ketju, jossa esiintyy jonkin verran tätä samaa ongelmaa ja korjauskeinoina juuri siirto kauemmas mahdollisesta häiriölähteestä tai kortin suojaaminen. Selkeä enemistö kokemuksista on positiivisa ja olen itsekin Xonariin tyytyväinen. Minkälaista vikaa ajureissa on ollut?
Juuri tuo SVN joka ei toimi. Olen kokeillut sekä CD-versiota, ASUS omia uusimpia, sekä Xonar UNi ajureita ja kaikissa sama vika. Paikkaa ei voi vaihtaa. Suojata sen voisi ehkä, mutta silti epäilen, että häiriö johtuisi näytönohjaimesta. E: Kuukkelikaan ei osaa oikein auttaa asiaan, että tämä jää nyt Afterdawnin guruille tai täytyy vain elää sen kanssa.
Ensimmäistä kertaa erillisen äänikortin ostaneena täytyy vain myöntää, että olen pettynyt. Äänenlaatu on kyllä parempi, mutta se ei auta kun äänet suhisee, rätisee, paukkuu sekä joistain äänistä ei saa selvää ja jotkin räjäyttää tärykalvot. Ei ole vika, vaan ominaisuus?
Mahdoton sanoa. Kortti voi olla rikki, tai se voi ottaa häiriötä jostain muusta komponentista. Kysy kaupasta mitä mieltä siellä ollaan. E: Suhina kuulostaa mahdollisesti häiriön aiheuttamalta, kaikki muu vääriltä asetuksilta tai vialliselta kortilta.
Noh en jaksa asian kanssa enää tapella. Kortti on nyt laatikossa ja nautin äänistäni integroidun turvin. Minun kirjassani äänenlaatu ei todellakaan ole niin tärkeässä asemassa, että tuollaiset häiriöt olisi hyväksyttäviä millään tapaa edes budjettiluokan äänikortilta. Mutta se onkin taas makuasia, joista ei voi kuin kiistellä.
Täytynee ottaa myyjään yhteyttä ja kysellä asiasta. En ainakaan itse pysty tekemään asialle enään mitään.
Eivät tietenkään ole, varsinkin kun kuuluu rätinää ja paukahduksia. Niitä eivät ympäröivien laitteiden aiheuttamat häiriötkään saa aikaan. Kuten jo sanoin, pientä kohinaa voi häiriöstä johtuen kuulua, mutta kaikki muu kuulostaa vialliselta äänikortilta.
Tuo paukkuminen voi johtua etäisesti ground loopista. Tosin en tiedä, onko tuo tässä tapauksessa edes mahdollista, kun tuo äänikortti ei ole suoraan verkkovirrassa (=maadoitettu), mutta useasti äänilähteiden pauke johtuu huonoista maadoituksista asunnossa. Tuskin auttaa, mutta voihan tätäkin kokeilla: katso mihin sulakeryhmään koneesi on kytketty ja mitä muita laitteita on samalla sulakkeella. Jos samalla sulakkeella on vaikka pakastin, sen kytkeytyminen pois ja päälle voi aiheuttaa virtapiikkejä, jotka maadoituksen kautta kiertävät toistolaitteisiin, jotka taas piikkien kohdalla antavat kovan napsun. Jos ongelma johtuu tästä, sen voi korjata vaihtamalla koneen toiseen pistorasiaan, joka on siis eri sulakkeella.
Mikäli käytät jotain front panel liitäntää kuulokkeille niin suhina johtuu siitä. Laita suoraan äänikorttiin piuha kiinni niin toimii kunnolla.